-
Innehålls Antal
162 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jes_
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har förstått att denna hamnkapten bara är medlem .. men maken till negativ människa får man leta efter .. Eller om han bara hade en dålig dag kanske. Vi hade ju kranbilen i måndags a´ 3000kr vari mastningen skulle ingå men han menade, hamnkaptenen alltså att det blåste för mycket (5 s/m) .. Masten var inlåst i föreningens masthus, alltså otillgänglig för oss utan honom. På min fråga om han hade en prognos för morgondagen (tisdag) svarade han att det såg bra ut ... och vi har ju mastkran. Nu förväntade jag mej att han, eller någon skulle ta kontakt med båtägaren nästa dag .. Men det gjorde ingen! Så efter jobbet erfar jag att de inte har fått hjälp och försöker att ringa hamnkaptenen igen. Nu är han plötsligt iväg på havet (kunde han väl sagt på måndagen?)... och båtägaren får så småningom besked om att han kan få hjälp på torsdagen. På torsdagen får han besked om att han kan få hjälp på fredagen, idag alltså. Jag hade ett samtal med hamnkaptenen på torsdagen ... Han tyckte Jag skulle bistå den nya båtägaren eftersom han inte trodde denna är kompetent. Den tidigare medlemmens (sedan kanske 30 år) gamla båt blev nu ryssbåten. Min kompis Vlad är nämligen ryss. Nu är masten äntligen på men men det bästa jag kan säja om den hamnen är; Jag är glad att det inte är min hemmahamn Nu har Vlad bara vinden emot sej .. den kommer nämligen exakt från det hållet han ska
-
Fundersam eftersom en hamnkapten verkar vara synnerligen ovillig att .... dels lämna ut masten och jädrans negativ att köra en kranmast. Jag har hjälpt en kompis (från utlandet) att köpa en båt ... Själv är jag inte seglare så jag förmedlade mest att båten såg hel ut och skrev kontrakt .. samt förmedlade pengarna förstås. Verkar vara ett bekymmer att man inte är medlem i den seglarklubb där båten (och masten förstås) fysikskt förvaras .. Nya båtägaren har ifrågasatts för att han inte är medlem. Att få båten .. förvisso 3 ton .. 9 meter .. i plurret kostar 3000 kr där .. Rimligt? I min hemmahamn ingår lyft och sjösättning i uppställningsavgiften .. inkl av och påmastning .. allt för ca 4000 ..
-
En kort fråga till er seglare. Hur mycket tid bör man beräkna för att masta en vanlig segelbåt? (Albin Ballad) Jag har hört .. från 40 minuter ... till, och det från en hamnkapten .. en hel dag.
-
En bekant till min fru och mej vill köpa segelbåt. Emellertid bor han i ryssland och har därför bett oss hjälpa honom att finna och köpa rätt skuta. Han har fått ögonen på detta objekt; http://www.blocket.se/lund/Albin_Ballad_46228242.htm?ca=23_16&w=1 Själv är jag novis på segelbåtar och vet inte vilka fel jag ska leta efter .. Några tips någon?
-
Kul tråd . Men jag fick ju svar på min fundering ... Noterade nämligen flera uppställda motorbåtar som saknar propeller ... Jag kunde inte riktigt klura ut varför folk väljer att skruva bort den, skulle exempelvis min alu-propp inte tåla minusgrader? Att propellrar är stöldbegärliga var inte min första tanke .. Jag lägger väl min propp i källaren bland allt annat bråte .. och hoppas jag hittar den till våren
-
Ett par - tre veckor får du nog räkna med, sas det på Skåne Marin (Ängelholm), iofs tar jobbet nog bara några timmar men vi har en man sjuk just nu .. Det har nu gått 2 månader drygt .. och jag får nästan samma svar varje gång jag frågar .. Oftast att dröjsmålet beror på sjukdom eller ishockeyskada och för nästan 2 veckor sedan att reservdelarna inte kommit, vilka skulle komma nästa dag . Är detta normalt? Borde jag begära ut min båt och försöka hitta en annan marina? Känns ju lite som min möjligthet att prova så de gjort ett bra jobb försvinner alltmer ..
-
Kanske veck på bränsleslangen ... Det hände mej .. kortade ett par - fem centimeter och hon gick som en skrållad råtta igen ..
-
Hur det än är .. är det helt tokigt. Frun o jag kör ut en kväll .... ankrar upp och plocker fram mat och vin. Härligt .. Ja, livet är fullständigt underbart. Vi har nu intagit vår föda och tre glas vin .... då ankarlarmet går. Det kan ju vara falsklarm vilket är mest sannolikt men vi tillåts ju inte utföra några betydande funktioner ombord. Bara att larma sjöräddningen ... eller får vi ens det? Sitter vi nu i en förarlös och kanske drivande båt utan hjälp att få? Naturligtvis kan jag både manövera båten, kontrollera ankaret och evt ringa sjöräddningen efter tre glas vin (ca 0,5) ... men det får jag inte utan att riskera både körkort, fängelse och böter .. Vi får nog nyktra till ... tills vi når 0,2 innan vi vidtar åtgärd. Som tur är finns det inga promilleregler för att hantera en alkomätare
-
Ni kan inte bevisa någoning med dessa siffror. Efersom 95% av alla som är till sjöss är onyktra med en promillehalt på, lågt räknat minst 0,3 kan man ju tycka att det är bäst att vara asfull när man lämnar landbacken. De nyktra tycks överrepresentera dödsfallen till sjöss
-
Oljefilmen beror nog på trasigt lock till oljebehållaren på motorn .. har ju tiltat den några gånger och har olja lite överallt. Har lämnat båten till båtvarv .. Jag blir ju inte klok på det. Nu återstår om jag får reda på vad det är som händer ... eller rättare, inte händer. Återstår också att delge mina erfarenheter av den lokala marinan ... så här långt kan jag ge 10 av 10 poäng till kundbemötande. Lite tråkigt är det allt .. Det har varit en dålig båtsommar och förra veckan var en av de bästa för lite bus och sjöskvalp ... Nu är man helt i händerna på försäkringsbolag och båtmekaniker.
-
Det krävs ingen formell kompetens för att vara befälhavare på denna 10 meters båt. Båten kan framföres av en enda person som endast behöver följa sjötrafikföreskrifterna, vilket Gunilla säkerligen gjorde. Det finns inga som helst krav om att hon snabbt ska kunna lägga i backen, än mindre kunna lägga till en annan båt. Att våra skattepengar används till den här formen av trams är upprörande ..
-
Tänder den på startgas funkar elsystemet. Rengör bränslesystem inklusive förgasare igen. Tryckluft är bra. Prova E85 (blandar sej med vatten) Hur mår luftfilter efter badet?
-
Mistänker att växelhuset läcker olja som skickas in i propellern .. Likväl lite konstigt för det lär väl skickas en stor mängd vatten också. Ser inga skador på skrovet men fenan under propellern fick ett hack ... båten gick dock bra från skadeplatsen och till hamn .. (10 minuter ungefär), det var någon dag senare jag noterade att jag inte får driv ... och oljefilm på vattenytan. Nya propellern är ny, alltså fabriksny. Har gjort en skadeanmälan till försäkringsbolaget ... vet inte om den omfattar den här typen av dumheter men redan propellern kostar ju som självrisken, 2000kr. Finns renoverade växelhus på blocket för 7500 och det är ju frestande att bara slå till ... men lite frustrerande eftersom jag inte helt vet vad felet är. Måste nog ta ett snack med Marinan på måndag.
-
Första gångerna jag körde båt var jag också osäker ... men likväl laglig! Om någon kunnig men full person suttit brevid med goda råd och glada tillrop ... kan omöjligt gjort färden osäkrare .. Lagen är fel! Ni är några som fabricerar senariot artikeln handlar om. Ingen av oss vet mer än vad vi läst ... och utifrån det, endast tyckande om det relevant. Motbokspastorers kommentarer lämnas dit de hör hemma --- i Sverkers röda tunna.
-
Jag kan inte med handkraft få propellern att slira sdk780 .. men det är ju nog lite skillnad när 135hk försöker skicka 1000 kg iväg genom vattnet . Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad som finns mellan motor och propp. Finns det frikoppling med lameller likt bilar och motorcyklar?