Magna-Flash
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Magna-Flash
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kan meddela att Smarttabs gjorde susen! Kör med 3-blads stigning 15, kommer upp snabbare i plan, håller planing även vid lägre varvtal (4000 varv räcker lätt lastad) än utan tabsen... WOT runt 5600 varv (samma som innan Smarttabs alltså)... Har inte testat med 4-bladaren eftersom jag nu kommer upp i plan utan problem med 3-bladaren... Nöjd, alltså!
-
Nu har jag köpt Smarttabs. Kommer testa med 3-blads med stigning 15 först och sedan med 4-blads stigning 13. Återkommer med rapport...
-
Hej, igen! Nu i vintras höjdes motorn upp ett hål, och sen dess har jag kört med 13-fyrbladaren. Båten orkar nu plana med 4 vuxna och en jävla massa packning! Det blev skillnad!!! Ingen märkbar skillnad i varvtal vid WOT... Dock så är jag ändå sugen på att testa SmartTabs för att sänka planingströskel samt få bort slagigheten vid sjö - båten tenderar ju att bli baktung eftersom ingen vill sitta där framme vid dåligt väder och lite sjö... En sak till - när motorn är helt nertrimmad (för att få ner fören) så drar båten åt styrbord rätt kraftigt! Går detta att justera eller är det bara så? Tiltar jag upp lite så löser det sig men ibland vill man ju trycka ner fören lite extra... /M
-
Ja - hur har det gått... Jag har inte förändrat något (inte höjt motor eller monterat pads). Dock har det växt en massa sjögräs och skit under båten då den legat stilla en månad - så när jag i helgen var ute och körde med 4 vuxna 2 barn så var det som att ha 3-bladaren på igen... Dvs - kunde inte plana utan att nån gick fram! Det blev för tungt och motorn grävde ner sig.... Planen är: Motorn ska in på service (3 år gammal) och då får dom som monterade den montera den på rätt höjd. Sen till våren ska jag prova med mina propellrar (3-blad 15 och 4-blad 13). Blir det inte tillräckligt bra så antar jag att jag får montera nån form av trimplan! Badstege behöver jag inte så den kan jag skruva bort och täta igen hålen... Men vad är det för ventilationshål du pratar om?
-
Jag har kommit underfund med att min motor med största sannolikhet sitter för lågt monterad! Den sitter i lägsta hålet - vad skulle det göra för varvtal osv att höja den till rätt nivå? För övrigt tror jag också att jag ska montera Smart Tabs till nästa säsong... Kanske kan jag montera tillbaka min 15 trebladiga då (i kombination med höjning av motor)... Dock är jag väldigt nöjd med råstyrkan med den fyrbladiga 13, men tror att den kommer övervarva med höjd motor och tabsen... Senast ändrad av Magna-Flash | 26 juli 2012 | 10:13
-
Jo, jag är i stort sett nöjd. Den orkar upp i plan utan hjälp med hur mycket last som helst. Extremt råstark... Har hittat en marschfart på 5200 varv ungefär och då ligger jag på 18-19 knop. Detta iofs via iPhone-gps, så lite osäkert. Skulle nog varit optimalt med en 14 stegad 4-bladare. Men det finns väl inte...
-
Prövade i helgen med 3 vuxna och 2 barn plus lite packning - och är väldigt nöjd! Råstyrka finns absolut - kom upp till nästan 6000 varv WOT. Marschfart verkar vara 4500-5000 varv beroende på last - lägre än så så börjar den resa sig fram. Har dock ingen knopmätare så där vet jag inte - men att den går långsammare än med 3-bladig med stigning 15 är helt klart iallafall - men huvudsaken är att den orkar plana (utan last i fören) med folk i kabinen... Ska kolla hastigheten med GPS nästa gång...
-
Då var propellern på och testad - visserligen utan last och bara en person i båten... Så jag kan egentligen inte säga hur den funkar i verkligheten (med semesterpackning och 3-5 personer). Men - varvtalet vid WOT är nu på EXAKT maximalt tillåtna 6000 varv. Det känns bra! Det är en Solas Amita 4-bladig alupropp med 13 stigning...
-
Aha! OK - då har vi i princip samma båt, motor och propeller nu då! (eftersom - så vitt jag kan förstå - så är det bara navet som skiljer Amita och Rubex). Hoppas vi blir nöjda... I slutändan har min propeller kostat lika mycket som din - men så har den åkt ett över atlanten också (visserligen i en kartong)
-
Det är en Solas Amita 4. Måste skaffa ny tryckbricka främre bricka - eftersom det är gjutet nav (inte sånt det var på originalproppen). Så det blir några hundringar till...
-
Bakslag Åkte ner igår för sjösättning och montage av nya propellern - MEN det visade sig inte passa riktigt! Propellern går för långt in (om ni förstår vad jag menar) - så jag måste nog ha nån bricka emellan... Ska försöka ta reda på vad jag ska ha innan jag kan få dit den... Frustration!!!!
-
Blev 374:- i importavgift Totalt alltså 1500 kr. Ganska bra pris ändock... Nu ska vi hoppas att det blir så bra som jag hoppas... Återkommer om detta åxå...
-
Nu har jag beställt en 4-bladig aluminium-prop med stigning 13 från USA (http://www.deepblueyachtsupply.com)... Kostade 1140 SEK inkl. frakt!!! Sen om tullen öppnar paketet blir det dock tull moms på dom 700 SEK som proppen kostade (frakten var på dom övriga 440) Men - rätt bra pris ändå... Ska bli intressant att se vad det kan göra på min 5000AC. Har idag en 3-bladig med 15 stigning och orkar inte plana vid tung last samt varvar 5600 WOT med lätt last... Återkommer med rapport... Senast ändrad av Magna-Flash | 12 april 2012 | 16:16
-
Hur har det gått med Smart Tabsen så här några år senare?
-
Har varit och kollat och kört båten nu, för att få lite råd av er... Båten är alltså en Uttern 5000 AC med en Evinrude ETEC 60hk (inga trimplan) 15 propeller (standard alu) Maxvarv WOT (2 pers) = 5500 varv Båten gräver liksom ner sig där bak - svår att få upp i plan med fler ombord Motorn sitter monterad på nedersta hålet dock - skulle det bli bättre om jag hissade den? Hur gör man detta? Måste man loss med hela motorn och täta om hålen? Hur lyfter man (2 starka gubbar eller finns nåt annat trick)? Senast ändrad av Magna-Flash | 10 augusti 2011 | 09:06