Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

Uffe78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Uffe78

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hatar motorer och borde egentligen ro istället, men det är jag alldeles för lat för. Nu är det hur som helst så att jag nyligen köpte en begagnad Tohatsu 4-takt från 2007, motorn startar lätt med choken utdragen men dör genast då man trycker in den, vilket syns på videoklippet men tyvärr krånglar ljudet lite. Jag har haft isär förgasaren, den ser ren ut, men har ändå låtit den ligga i diesel ett dygn och sedan sprutat genom alla munstycken med förgasarrengöring. Jag har egentligen inte en aning om vad jag pysslar med när jag har isär den, men den enda skruv som jag skulle tro att man ska justera är den som syns längst ner i bild. Den andra är väl någon form av munstycke? Den aktuella skruven verkar inte göra någon skillnad alls om jag har den skruvad i botten, 1,5 varv ut eller fast låter bli att ha den på plats alls, motorn startar lika bra med choken ändå och går inte alls utan choke. Vad är problemet? Ska jag ro ut i viken och dumpa snurran eller ska jag lägga mer tid på den? Tackar ödmjukast för alla tips.
  2. Hej, hoppas ni kunniga här kan hjälpa en okunnig. Min Honda BF50 slår av på gasen efter att jag kört ett tag, kanske fem minuter, som om jag skulle dra reglaget mellan fullt och fritt, fullt och fritt. Gör jag ingenting återhämtar den sig efter kanske tio-tjugo sekunder, det fungerar också bra att pumpa lite på bensinblåsan. Pumpar jag på den lite nu och då under färd uppstår inte problemet alls. Filtret ser fint och rent ut, och ser ut att vara fullt av bränsle om man tittar genast då motorn börjar krångla. mycket annan problemlösning har jag inte gjort. Blåsan ser hel och fräsch ut, men man vet ju aldrig, jag har aldrig reflekterat över hur hård den brukar vara under färd med en motor som fungerar felfritt, men pumpar jag den så hår det går så mjuknar den ju lite under körning. Vad tror ni, är det pumpen som inte orkar? Vatten i bränslet? Motorn är 2010, men tagen i bruk först 2013 och inte jätte mycket körd.
  3. Hej, köpte nyligen en mariner 9,9 utombordare årsmodell 82 tror jag, den hade inte varit igång på några år men startar och går bra. Problemet uppstår då man drar på från nästan full till full gas, då orkar den inte utan varvar istället ner. Pumpar man för hand på blåsan verkar den nog gå på för fulla varv, blåsan är inte mjuk, men lite kan man trycka på den. Bytte i morse tank och slang samt blåsa men ingen förbättring, lite sämre tyckte jag den gick men det kan vara inbillning. Har även haft upp förgasaren, lite klägg var det där från åren då den stått men munstyckena tyckte jag såg bra ut. Bränslefiltret ser rent och bra ut, och tändstiften likaså. Någon expert som har några idéer om var problemet kan vara? Förgasaren ändå kanske? Jag rengjorde den inte så nogrannt då jag inte hade möjlighet vid tillfället då jag öppnade den. Jag sprutade dock förgasarrengöring genom den över allt. Tacksam för hjälp.
×
×
  • Skapa nytt...