Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Eborgelin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Eborgelin

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hälften av trådarna refererar till ”riktig” teak, dvs det du har på badbryggan, men i Aquadorer kör man teakplywood på innerdelarna ifall man inte lägger till för massiv teak. Har du valt plywooden på en DC är det bara att beklaga; kapell på vid första droppen! Plywooden tål knappt en droppe väta, den ser ut som fanken om man blöter den...
  2. Vi köpte MP55 av exakt dessa orsaker till vår 26a. Två steg är perfekt och det blev jättebra! idag har vi en 28a med en MP75a, men tredje steget är fastknutet i det andra så det inte ska fällas ut av misstag. Det når nästan vattenytan och behövs således mycket sällan. Kör på MP55, bild ovan på passning...
  3. Vi ligger med en AQ28 på 3,6 meter, funkar men trångt ibland när det blåser från sidan. Iskyla hos kaptenen hjälper...
  4. Hej! Känner tyvärr inte alls igen mig i denna installation - är det en nyare 26a eller en gammal som tidigare ägare har renoverat? (haft Aquadorer byggda -06 och -08 och detta är inte från den generationen). Är detta innanför manluckan vid förarplatsen eller någon annan stans i båten? Originalinstallationen av landström / generatorladdning laddar alltid båda batteribankarna, men om något inte fungerar eller är felinstallerat så kanske det inte lirar längre. Förslag: Mät med voltmeter på förbrukningsbatterierna när motorn är igång om du får ett förhöjt spänningsvärde..? Kolla sedan om du hittar ett skiljerelä och mät upp på detta. (Skiljereläerna sitter inte i brytarskåpen utan mellan generator och batterierna).
  5. Ett problem som vi har upptäckt är att om fönsterplasten blir för varm så blir den "grumlig". Det går bort igen efter ett tag, men ser fult ut. Så vi brukar stuva de bitar vi tar av nere i stickkojen, eller om de är blöta av regn/dagg så lägger vi dem ovanpå garderoben i förpiken. Nästan alltid när vi är ute med båten så är det såpass kallt/blåsigt att vi vill försöka ha lä i soffan bak, men å andra sidan vill vi ju ha lite kontakt med naturen och kunna se bra bakåt. Hellre långbyxor och en varm tröja på sommaren än att sitta helt under kapellet. Så kompromissen blir nästan alltid att vi innan frukost tar av kapellets bakstycket och stuvar undan det, men låter sidorna och taket sitta. Sedan sätter vi tillbaka bakstycket bara om det börjar regna eller när myggen kommer på kvällen. Eller om det är så kallt att vi sätter på dieselvärmen, då rullar vi bara upp kapellet ovanför dörren bak, eller har helt stängt. Hej! Blev mycket förvånad av detta svar. Min erfarenhet är att om man endast tar bort kapellets baksida så får man ett inte helt irrelevant baksug i båten och det blir sjöblött i planande hastighet genom indrag av vattensprut. Vi brukade helt fälla bort kapellet genom att dra upp blixtlåsen i hörnen och vika upp sidor och bakstycke på taket (plant så det inte blir veck i fönstren), fälla upp bågen och helt enkelt fästa snoddarna runt takkanten. Bör kanske inte göras när kapellet är blött, men i övrigt helt OK. Om fönstren blir grumliga av detta ska jag låta vara osagt, vi hade ett gammalt kapell med lite grumliga fönster, men tror de slits mest av direkt sol, knappast varmare när inrullade..? En stor fördel är att det max tar någon minut att få upp kapellet vid tex plötsligt regnväder. Kör man med kapellet borttaget blir det nästan aldrig någon sprej i båten och även om det duggar lätt tar farten och taket bort det värsta. Det kan bli lite blåsigt längst bak men omkringsikten är utmärkt. Vid kraftigt regn är det antingen helt stängt eller möjligen alla sidor bort som gäller, då baksuget blir mindre då. Från denna säsong har vi en 28 HT som har en annan kapellösning, vi får se hur det blir med denna. mvh Emil
  6. Har haft dubbla sådana i förra båten som såldes i september, smidigt att kunna läsa av spänningen och installationen var ju superenkel, bara att skruva fast kabelskorna på batterierna och lämna i båten. Det stämmer att man måste titta till båten för att få reda på spänningen, men man bör ju titta till den titt som tätt ändå och då får man upp viss historik i appen. Appen är väl den största besvikelsen med denna lösning, riktigt dålig! Man kan enkelt lägga till mätare och installera men när man väl är igång finns det några stora problem. "Spänningen" visas i form av en procentskala, man kan ingenstans se den riktiga spänningen i form av volttal. Histogrammet bygger dessutom upp så länge man har båten och det finns inget reset för skalan, vilket efter redan ett halvår gör det svårt att se förbrukningen för sista veckan eller dagen tex. Allt detta har samtliga recensioner på App store (denna recension gäller ios version 1.21, ej testat android) men det sker inga uppdateringar från ctek sedan första releaserna. Jag antar att ctek antingen är väldigt nöjda med appen eller anser produkten död och inte avser att uppdatera appen mera, och i så fall bör man ju se upp... Således, min konklusion är utmärkt hårdvara men usel app. Köptes in på conrad för en spottstyvel: https://www.conrad.se/Batteri%f6vervakning-CTEK-CTX-Battery-Sense.htm?websale8=conrad-swe&pi=1423701&ci=SHOP_AREA_14724_0312036
  7. Det är väl en gasolspis? Såg en gång en sådan installation i en äldre Aquador. Då gasen måste vara utomhus så hade ägaren valt att placera gastuberna i förluckan och dragit en synlig gasledning i rufftaket i förpik och toalett. Kanske inte den snyggaste installation jag sett men klart snabbare än dieselspisen förstås. Inga liknande planer för egen del.
  8. Och min 08:a även om det står NAVIX, så verkar det vara mer landsströmsanslutningen. Själva laddaren är en WAECO "Perfect Charge" sedan finns det flera varianter av den, jag sitter hemma nu och kan inte kolla till båten, men har manualen. För 12 v finns några olika varianter får kolla vilken som sitter i min båt. MCA1213, MCA 1225, MCA 1235, MCA1250, MCA1280. MEN, det intressanta är att enligt manualen skall den klara AGM. ( är också sugen på att byta till AGM ) "MCA-batteriladdaren kan användas för att ladda följande batterityper:  Bly-startbatterier  Bly-gelbatterier  AGM-batterier " Hittade den till salu: http://www.batteriexpressen.se/product.html/laddare-waeco-12v/25a Finns även en länk till manualen där http://www.batteriexpressen.se/dokument/Bruksanvisning%20Waeco%20laddare%20MCA1215-2440.%2015%20Languages.pdf jag vet inte vad formreglerna är om man får länka, men jag har inget med företaget att göra. MVH Jonas Hej! Har kollat lite mer på laddaren och visst verkar det vara Navix rätt igenom på min (även om det säkert kan vara en underleverantör som tillverkat själva laddningskomponenterna) Tog några bilder och det verkar som laddaren har en IUO kurva med laddspänning på 14.2 volt och underhållsladdning på 13.6. Frågan är om detta kan skada batterierna om man byter till AGM? Går denna att justera inställningar för AGM? mvh Emil
  9. Hej, jag blev avrådd just med tanke på kapaciteten i laddaren ..så det blev tre nya stnd batterier. har en Aq ht 08 med navix Ok, intressant.. Det finns ett tidigare inlägg där någon skrivit något i stil med att man bytt till AGM som fungerat med Navixladdaren, även om inte helt optimalt. Som jag förstår det så är AGM batterier känsliga för för låg underhållsladdningsspänning, dvs man måste hålla minst 14 V laddspänning i alla lägen. Navix har ju dessvärre inga historiska manualer eller dokumentation på sin usla hemsida, men jag ska se om jag kan hitta något nästa gång jag är nere i båten. Originaldokumentationen ska ligga där, dock oklart om det medföljer detaljerade specifikationer från Navix. Det ska dock röra sig om en IUO kurva på den, så helt omodern är den ju inte, även om dagens landströmslösningar säkert är ett par nivåer intelligentare..
  10. Dags för batteribyte i min 26HT -06, överväger att byta allt till AGM batterier (x2 140 Ah). Jag är dock inte sugen på att byta ut något i landströmspaketet, dvs laddare m.m. Vet ni om den standardlevererade laddaren är lämpad för AGM batterier? Det är väl Navix om jag inte minns fel..?
  11. Hej ArneRadar, Tack, jag det kan förklara en stor del av skillnaden (det lät ju märkligt billigt).. Mycket av kringkostnaderna hamnade ju på att få upp båten på varv och plocka av drev m.m. samt att tilläggsarbetet när de ändå höll på med service inte drog iväg så farligt. Hade jag upptäckt detta i samband med upptagningen så hade jag kanske kunnat komma undan billigare, men nu blev det ju så tokigt att båten blev sjösatt med detta fel, vilket gjorde att det drog iväg att få det ordnat på varvet.
  12. Ja, kan vara svårt för en lekman att bedöma varför de valde att ta av drevet, men slangen sitter ganska väl dold bakom, så för mig kändes det naturligt. De passade även på att byta drevbälgen, men de sa att det gör de standardmässigt vid avtagande av drevet, den var nog inte i dåligt skick. Som jag förstod det så beror nedmonteringen av avgaskrök m.m. på den svåra trängseln i motorutrymmet - alternativet är alltså att ta ur hela motorn. Det går således inte att jämföra arbetsinsatsen med byte på en annan båtmodell med bättre utrymme i motorutrymme. (Det kan alltså vara ganska enkelt i större båtar, om man kommer åt bättre) Det går alltså inte att krypa fram till drevskölden bedvid en D6a i Aquador 26, det sitter för mycket grejer i vägen..
  13. Hej, MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan. Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna. Hej Kan meddela att jag nu fått tillbaks båten från MICAB och att de bytt nämnda slangar. Nu kostar det dock lite mer, man få lägga till en etta framför! Det handlar således om att (för en Aquador) plocka ner stora delar av motorns delar i bakkant samt ta bort motorlucka och andra paneler för att komma åt. En dags arbete plus drevavtag, upptagning sjösättning m.m. 17 lax totalt. Det måste vara härligt att vara tillverkare, först säljer man en undermålig produkt och när den senare ger upp så kan tillverkare och servicepartners ha ett ekonomiskt tillskott i kassan en andra gång för reservdelar och arbete.. Självklart gäller inte maskinskadeförsäkringen då det är en slitagedel, bara så ni inte tror det går att lösa den vägen.. Vi får hoppas de nya PT slangarna håller längre, i alla fall så länge vi äger båten och helst lite till..
  14. Oj slangen ser riktigt illa ut, på min såg slangen fortfarande ut som en slät slang. Var är det bruna på slangen? Det bruna som ses (som jag tror du syftar på) är helt enkelt rostig cordarmering (rostfri?) innanför den spruckna gummikapslingen (ytterslangen), vi snackar toppkvalité alltså.. Inget att satsa på en säsong till direkt..
  15. Hej, MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan. Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna. Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början? Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget. 7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket.. Detta är lite off-topic även om just DPH drevet är ett vanligt drev på Aquador 26 så borde man starta en tråd på just det här med styrslangar och trimslangar vittrande raisers. Det hände något med min trimslang eller något kopplat till den i helgen. Blev oljeläckage och jag tappade trimm funktionen. Läste ett långt inlägg på norska www.batplassen.no igår kväll angående allt detta med hydralslangar och söndervittrande Risers. Efter det vågar man ju knappt köra båten när man inte själv vet exakt vad som gjorts innan mig som ägare. Det finns trådar som diskuterar detta sedan tidigare, och det kan vara idé att puffa dessa. Men frågan rör även lite specifikt AQ 26 med tanke på hur svåråtkomligt det blir i denna båt (avstånd mellan motor och akterspegel lär väl förvisso vara lika på alla båtar, men det är trångt att komma åt från sidorna tex). Hoppas det ordnar sig med ditt problem, har du DPH med några år på nacken och inte bytt PT-slangar så är det ju väldigt troligt att slangen spruckit tyvärr. Tack, ja precis - det var av denna anledning jag valde detta forum, varvet klagar högljudligt över trängseln i Aq26 bredvid D6 motorn.. Tack i alla fall Arne att du tipsade om tråden med flera andra Aq ägare som även lyckats byta själva efter en del envist mekande.. Jag ska ta upp frågan om det finns någon möjlighet till "garantiåtgärd" men då båten är inne på nionde säsongen är det väl inte så troligt.. Trist med kvalitétsproblem i vilket fall... Jag får hoppas Micab kommer ihåg hur de gjorde för att komma åt ovanifrån, utan att flytta motor.. Bifogar en bild på PT slangen - bra att kolla vid upptagning då det är ett känt problem. Styrslangarna byttes när jag köpte båten (2012) eller något år innan och har inte uppvisat några problem sedan dess, ska vara av den bättre kvalitén..
×
×
  • Skapa nytt...