Gå till innehåll
fredag 21 mars 2025

Trym

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Trym

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Inkognito och tack och tack alla som engagerat sig. Ja jag är säker på att oljekylaren sitter på sjövattenslingan, eller det jag TROR är oljekylaren för jag är såpass okunnig att den burken skulle kunna vara nå´ t annat, men jag tror som sagt inte det. Dock är nu motorn i gång och utan vatten i oljan. Jag bytte topplockspackningen. (Jag fick loss toppen till slut, (följde Trewqs råd och slog in en mejsel i ena hörnet) men jäsiken vad den var tung!) Den gamla såg inte dålig ut, men det kanske den inte måste, sa min granne trålarskepparn. När allt var ihopskruvat igen och olja och kylvatten påfyllt var allt tätt! Inget vatten in oljan!!!!! Ingen sjunkande kylvattennivå!!!! Lyckan var total!!!! Efter några stegvis upptrappade provkörningar drog vi så ut på en komprimerad semestertur ut i skärgården. Mycket motorgång blev det pga motvind, att vår tjocka motorseglare kryssar som en kossa och att vi hade brådis till havsörn, säl och solvarma klippor. Jag kollade ju oljestickan i tid och otid, såklart. Och en morgon, på ett litet skär mellan Söderarm och Arholma, hade plötsligt oljenivån stigit flera centimeter över maxnivån på stickan. MEN kylvattennivån hade INTE sjunkit. Som tur är är det gott om plats i maskinrummet, så jag kom åt bottenpluggen i oljetråget, öppnade den och tömde ut flera liter vatten innan det kom olja. Sen körde vi motorn och efter denna incidenten stängde jag snabbt kulventilen för kylvattenintaget så snart vi stängt av motorn, hädanefter och problemet har hittills inte uppkommit igen. Det måste ju ha varit samma orsak som på Robins Ansö 31:a tidigare i tråden, att motorn är lågt monterad och sjövatten läcker in genom cylindrarna när kranen är öppen. Får väl prova med samma lösning som han! Har jag då bytt topplockspackningen i onödan? Men jag är ju helt säker på att det var på färskvattensidan som läckaget var från början! Är det två fel som dykt upp nästan samtidigt? Ja, det får jag väl aldrig veta. Nu funkar det iallafall! Motorn har fått ny packning och jag har lärt mig väldigt mycket på vägen. Och vi fick till slut lite havsluft i seglen! Tack igen alla ni som engagerat er med goda råd och funderingar. Det hjälper mycket att kunna bolla frågorna här när alla marinmekaniker är på semester! Hoppas hösten blir bra för alla! /Johan
  2. Jahapp, nu har vi varit på Rodahl marin i Lidköping med vår Bowmanlimpa. Dom provtryckte limpan och den var tät!!! En ny hade kostat 13.000:- komplett, så det var ju på sätt och vis bra, men problemet kvarstår ju. (Fast Lidköping var ju en fin stad...) Oljekylaren kan det knappast vara för den är sjövattenkyld och nivån på färskvattnet minskar. Om det inte är två problem som uppstått samtidigt. Knappast backar det kylvatten från ljuddämparen heller. Av samma anledning. Rodahlkillarna var inne på topplockspackningen trots allt. Fick tag på en sådan och har börjat riva toppen. Där är jag nu. Ett nytt litet problem har uppstått. Toppen sitter fast. Allt är loss men kanske toppen är limmad?... Jag sliter och drar och bankar och svettas! Tips? Tack för alla tips och tankar jag fått så här långt!!! ...och nu har halva semestern gått. Senast ändrad av Trym | 06 augusti 2011 | 15:02
  3. Tack så mycket för den länken! Det verkar som dom har den avgaslimpan jag behöver!!!! Kanske du har räddat min semester!!!!!!! Ska ringa dom på måndag. Håll tummarna!
  4. Nu har jag kliat mig i huvudet i några dagar. Alla marinmekaniker är på semester, men lite tips har jag fått telefonledes. Vattenpumpen kunde det inte vara på den här modellen enligt en traktormek med Perkins på repertoaren. (Det finns en vattenpump i färskvattensystemet också.) Enligt samme mek knappast troligt med toppen heller, för då borde motorn gå dåligt, och det gör den ju inte. Han trodde på avgaslimpan, men ville inte gå in närmare på den då det ju inte finns sådana på hans traktorer. Jag bytte olja (känner någon till om det finns en fungerande oljeevakueringspump? Jag har en elektrisk och en manuell och bägge är urusla!) och körde båten på tomgång en timme. Resultat - inget vatten i oljan. Så körde jag båten hit och dit och pressade den lite ungefär en halvtimme. Inte heller nu vatten i oljan. Men nästa dag hade oljenivån på stickan ökat flera centimeter och kylarvätskenivån minskat. Det läckte alltså i vila. Måste vara AVGASLIMPAN sa tekniska supporten på Malte Månson verkstäder AB. Skruvade loss nämnda limpa och kunde konstatera att det var vått i grenröret! På reservdelsavdelningen på Malte M kunde dom berätta att en ny limpa inte går att få tag på. Så där står jag nu. Kylarcement verkar som en kortsiktig lösning. Vad gör man om det blir ett större hål ute till havs? Sen kanske det läcker cement ner i cylindrarna och hur bra är det? Näe, får försöka få tag på en bättre begagnad på blocket eller nå´ t. SUCK! Semestern suger!!! Strandsatt i en äcklig å.
  5. ...och tack för tipset med tråden. Verkar vara en bra grej att börja med vattenpumpen. Glada bessewissrar i bekantskapskretsen är inne på toppen då motorn nog stått ganska länge innan jag övertog den och att packningen brukar kunna torka och spricka då. Men att man inte behöver plana toppen om motorn inte gått varm. Sakt och gjort. Ut på byn å leta packningar till vattenpumpen!
  6. Godmorgon! Japp. Kylvätskenivån har sjunkit.
  7. Trym

    Vatten i oljan

    Sulle bara kolla oljestickan innan den efterlängtade semesterresan skulle båbörjas med vår i höstas inköpta motorseglare. Och jag blev iskall när oljan på stickan såg ut som hovmästarsås ungefär, fast utan dill. Med erfarenhet från en gammal VW motor med sprucken topplockspackning förstod jag att det kommit vatten i oljan och att jag nu hade problem. Oljenivån på oljestickan var flera centimeter över maxnivåmarkeringen, så jag antar att läckaget varit betydande. Jag har hittils bara kört ca 10 timmar med motorn och kollat oljestickan före varje gång. Oljan har sett ny och fräsch ut och nivån ok. Motorn har inte gått varm. Motorn det rör sig om är en 4 cyl Perkins 4.236. Har någon tips om var jag ska börja felsöka? Kan det vara något annat än topplockspackningen? Om det är topplockspackningen, måste man alltid plana toppen efter byte? Tacksam för tips! Vill segla NU!!!! Det viner så fint i riggen.... Mvh
×
×
  • Skapa nytt...