Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

J_F_K

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om J_F_K

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla svar! Testade på akterdöck med gul såpa (lättare att få tag på) men blev inte nöjd. Brunsåpa är nog bättre. Jo min Flipper har självläns, så stora delar går att spola av. Men trapstegen ner genom vindrutan kommer bli mer problematiska där vatten kommer att rinna rakt ner i förpiken. Funderar på att slipa stegen men tvätta golvet och sedan olja.
  2. Tack för snabba svar! Tror att jag skall testa med brunsåpa. Måste bara hitta vart man köper detta och även införskaffa en våtdammsugare. Funderar även på att köra med olja efter rengöringen. I och med att det är under kapell större delen av tiden så borde det som sagt hålla sig snyggt länge. Dock så skulle jag gärna vilja ha en olja som inte är brunfärgad utan så ljus som möjligt. Är det någon som har tips på detta? Har kört med en olja som hette "Teak Oil PQ" som var gul i stället för brun. Men affären som sålde denna har den inte längre. (Har precis jagat för mina trägårdsmöbler.) Har någon tips på annan teakolja som inte är brunpigmenterad?
  3. Har köpt en hyfsat ny Flipper 640 DC som har teak både ute och inne i båten. Den är obehandlad och därmed så är teaken på fördäck och ankarboxarna grå, vilket är helt OK. Har bara tvättat denna med vatten och mjuk borste. Min fundering är hur man skall hantera den teak som är inne i sittbrunnen. Det mesta av den är mycket fin, men det har blivit lite fläckar på vissa ställen och översta två trappsteget är ganska missfärgade. (Kommer in vatten vid handtaget i vindrutan.) Man vill väl skölja teaken med mycket vatten när man rengör den, eller? På durken skulle detta fungerar bra tack vare självlänsen, men hur gör man med trappan? Det är ju inte läge att skölja med en massa vatten, vilket skulle åka ner i förpiken som är nedanför/bredvid trappan. Skall man slipa i stället, eller finns det några knep? Har ni andra som har teak inne i båten som normalt är täckt med kapell valt att låta den vara som den är eller har ni behandlat den med olja eller sealer? Tycker det är absolut snyggast att ha den obehandlad, men den blir ju väldigt känslig. Även matbordet är obehandlat och det känns som det bara är en tidsfråga innan man spillt något som är svårt att rengöra.
  4. Ser att det kommit fler kommentarer till min tråd och tänkte bara berätta att min beslutsångest är över då jag köpte en Flipper 640. Han tyvärr bara köra två korta rundor innan det var dags att ta upp den för vintern, men jag tror inte att jag kommer att ångra mitt köp. Då jag är lite halvt prylgalen så kändes båten helt rätt då denna har mer eller mindre allt man kan lägga till som extrautrustning. Hoppas att det kan bli några övernattningar med barnen nästa år då jag nu har både värmare, kylskåp, toa, spis och stereo. :-) (Jo, jag vet att det inte är en "bo-båt", men jag jämför det med att tälta.) Det lilla som jag än så länge har sett på den negativa sidan är dels att det läcker in lite vid vindrutans handtag när det regnar och dels att det även kan komma in lite vatten i slutet av vindrutelisten när stora kapellet är på när det regnar. Detta händer inte när hamnkapellet är på. Flipper har även löpt amok vad det gäller att använda kardborre för att fästa alla ryggstöd och dynor, vilka jag nog måste uppdatera på några få ställen. Men som sagt, rent generellt så känns det som en mycket bra båt. Mvh /Jonas
  5. OK det låter bra! Sitter du bra i förarstolen? Dvs. kan du få stöd för hela ryggen? Eller kör du mest med främre delen uppfälld och har huvudet över rutan? /JFK
  6. OK det låter bra! Tackar för snabbt svar! /JFK
  7. Tackar för era svar! Det är väl framför allt just sjöegenskaperna som känns som avgörande. För övrigt så känns Flippern som den båt jag får absolut mest för pengarna för. Så på pappret borde jag ta den. Men som sagt, Yamarinen gick som på räls utan att jag behövde jobba så mycket med trim:et. Den gick även förhållandevis rakt när jag körde i 5 knop. Hittade några stora svall som jag körde igenom i hög fart helt odramatiskt. Flippern slingrade sig fram i 5 knop och krävde lite mer jobb med både motortrim och trimplan, kändes det som, i högre farter. Men som sagt, det kanske berodde på min ovana. Ni andra som har en Flipper 640 DC, är vattennivån vid självlänsen precis vid kanten och ibland lite över även vid låg belastning? /JFK
  8. Har varit och tittat på både Yamarin 65 DC och Flipper 640 DC. Måste bestämma mig ganska omgående men har svårt att göra mitt val. Kan ni hjälpa mig med kommentarer om ni har egna erfarenheter? Yamarin DC: + Går fantastiskt fint i sjön! Kändes väldigt stabil både i svängar och i lite vågor. + Skön körställning med relativt god sikt + Bra skydd för vinden. + Yamaha 150 var väldigt tyst (tystare än Flipperns Mercury 150 som morrade lite mer) - Ganska tydlig planingströskel och det gick inte att köra för långsamt utan att "trilla igenom". Vet inte om jag inte trimmade in tillräckligt vid start? Lider någon annan av detta? Var det kanske bara jag som inte hanterade den rätt? - kändes väldigt känslig vad det gäller gasreglaget, men det kanske är en vanesak? - Ganska brant trappa ner i sittbrunnen - Kändes inte helt modern och smart planerad Flipper 640 DC + Känns väldigt premium både vad det gäller dynor och övriga detaljer. + Höj och sänkbar stol + Generellt smarta lösningar och smart utnyttjande av sittbrunnen som kändes större än Yamarinen. + Mer ljusinsläpp till förpiken + Trimplan + Bra stuvutrymmen - Kändes lite oroligare i vattnet än Yamarinen. Svårt att förklara men lite mer rank och lite mer "orolig" Vet inte om det beror på att jag inte är van. Denna hade trimplan och det har jag inte kört med tidigare. Den "slingrar" sig även ganska mycket vid mycket låg fart, men detta dämpas med trimplanen nere. - Sämre sikt - Sämre skydd för vinden - Magnifik förarstol, men det kändes som att övre delen inte riktigt fick stöd utan bara nedre delen av ryggen (stoppningen är bredare på nedre halvan). Lutade jag mig bakåt så fick ryggen stöd men då var det nästan för långt till ratten och jag ville inte dra stolen längre fram för då blir det trångt för benen. - Kändes som lägre till tak i förpiken - Kändes som vattennivån på självlänsen vad högre än den borde vid så lite belastning. Någon som har kommentarer som kan hjälpa mig i mitt val?
  9. Funderar på att köpa en Flipper 640 DC och när jag var och provkörde idag så märkte jag att det var vatten ända upp till kanten på självläns-hålet i sittbrunnen och lite vatten kring detta. Detta även när det bara var två personer i båten. Är detta normalt? Om det redan är på gränsen att vattnet tränger upp med bara två personer i båten, som ligger still vid kaj och med nästan tom tank, så känns det som att det räcker med fyra stycken i U-soffan för att det skall bli blött om fötterna. Någon som har erfarenhet kring detta?
  10. Fasen, ni är verkligen kreativa! :-) Sen sista varianten från biltema ser ju mycket lovande ut! hoppas att golvet i hallen är slätt och fint så det passar dessa mindre hårda hjul. Skall kolla!
  11. Tack för bra Svar! Hade gärna köpt ett kraftigare släp med boggi men som sagt detta skapar problem när ekipaget skall trixas in i hallen för vinterförvaring. Enligt min kompis som har hallen så lossnade till och med ett hjul när de försökte tvinga runt ett boggi-släpet i en snäv sväng på ett annat båtekipage. Bålsta släpen ser fina ut, men här skulle det krävas tex LGF-2000TU modellen som är med boggi. Skall se om jag kan få fram avståndet mellan vinchtorn och hjulaxel. Får nog ringa till TK-trailer och prata med dem.
  12. Hej! Funderar på att köpa en Yamarin 68 DC. För att kunna vinterförvara den i en ganska trång maskinhall så behöver jag ha en båtvagn som inte har boggi då dessa inte går att svänga runt på liten yta utan att skada hjulinfästningen. Jag funderar därför på att köpa en TK-tralier BV1650 som är enaxlat men borde precis klara vikten. (Båt 1300kg + motor 260kg) Men har ett par funderingar: - Båtvagnen är specad för båt "på ca 6,7 meter". En Yamarin 68 DC är 6,77. Är detta ett problem? - Har en Volvo XC70 med en D4 diesel som är framhjulsdriven. Kan det bli problem att dra upp båten pga av vikten? Totalt ca 1800 kg. Rampen jag använder är nog förhållandevis snäll. /JFK
  13. Tack för tipset! Jag skall kolla, men vad det gäller avluftning av tanken så tror jag att detta inte borde vara ett problem då jag har en fast tank med två avluftningsrör. Hur fungerar det med avluftning på bränslefiltret? På min båt så är det brara ett rör in och ett ut om jag minns rätt och ingen typ av luftningsventil. Senast ändrad av J_F_K | 23 juli 2011 | 15:26
  14. Hej! Fick sent åsido i båten efter två år på land. Har en Ryds 550 DC med en 90 hp Johnson V4. Har fått problem med att motorn börjar hacka och tappar kraften efter ca 5 minuter i högre hastighet. Varje gång det händer så har jag omedelbart dragit ner på gasen och då har motorn dött. Det är dock inga problem med att starta den igen och det går bra att köra i låg fart. Det som är lite märkligt är att jungfrufärden från iläggningsplats till brygga gick bra. Ca 10-15 minuter i marchfart. Dagen efter när vi åkte ut så var den lite svårstartad men gick sedan bra. Körde i ca 10 minuter i 24 kn då felet uppstod första gången. Där efter så gick det inte att köra i hög hastighet i mer än ca 3-5 minuter innan motorn dör. Jag är inte duktig på motorer, men gissar att det bör ha något att göra med att det inte kommer fram tillräckligt med soppa för att köra i högre hastigheter. Kan det vara vatten i bensinen (den har stått på land i två år med nästan tom tank)? Kan en motor fortfarande gå bra i låga farter om det är vatten i bensinen? Kan det vara fel på bränslepumpen? Finns det något sätt att testa detta utan att behöva byta? Skit i förgasaren? Kan motorn fortfarande gå bra i flera minuter innan den dör, eller borde den inte komma upp i fart över huvud taget då?
×
×
  • Skapa nytt...