Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Carl_W

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Carl_W

  • Placering
    Kadett
  1. Tack så jättemycket! Du borde utses till maringuidens mest hjälpsamma människa!
  2. Hej! Jag måste nu tyvärr krypa till korset och blotta min okunskap, hoppas ni har överseende med det! Har en gammal Yamaha 55 motor som helt plötsligt inte vill starta efter att jag varit ute och kört med den i flera timmar dagen innan. Eftersom den fortfarande har gnista tänkte jag felsöka och se ifall det möjligtvis är brist på tillförsel av soppa som är problemet. Tänkte därför testa starta med startgas för första gången, men blir inte riktigt klok på vart man ska spruta in den (eller rättare sagt, vart vid förgasaren insuget sitter). Bifogar bild på en likadan motor om någon snäll kan förklara för en okunnig. Tack på förhand! Senast ändrad av Carl_W | 03 maj 2012 | 19:34 Senast ändrad av Carl_W | 03 maj 2012 | 19:35
  3. Tack för svar! Förstår att det kan vara så många faktorer att det möjligen var naivt av mig att posta frågan. Att det skulle vara annat än elfel kan jag tyvärr i dagsläget inte heller utesluta men drog den möjligen förhastade slutsatsen då stiften kändes blöta. Ang. startgas, en riktigt idiotfråga: Var sprutar jag in startgasen? I hålen där tändstiften är gängade? Mvh Carl
  4. Hej, Var i förrgår ute och körde med min båt hela dagen, motorn (en gammal Yamaha 55BE) fungerade felfritt. Igår morse gick jag ner till båten för att köra den till båtrampen för upptagning och märker till min förvåning att båten inte tänder. Batteriet är nyladdat, motorn drar runt som den ska men den tänder som sagt inte. Tändstiften är bara ett par veckor gamla och i fint skick, dessutom fungerade allting som sagt fint dagen innan. Förstår att tändproblem kan bero på en rad olika faktorer och svåra att dianogsera utifrån den information jag gett er. Men finns det något tips/idé på vad detta kan problem kan bero på? Tycker det verkar lite skumt med tanke på att den alltid startat lätt och så sent som kvällen innan problemet uppstod. Tacksam för svar så jag lyckas få upp båten i höst! Mvh Carl
  5. Tack ännu en gång för alla svar! Motorn är nu inlämnad för impellerbyte så får hoppas att det gör susen. Hoppas även att skruvar osv går att lossa trots motorns ålder så att det inte blir ett för dyrt kalas. Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att motorn sitter för högt, sålänge kylinsugen är en bit under vattenytan torde det väl räcka? Tack ändå för tipset! /Calle
  6. Tack för snabbt svar! Hoppas fler gissar på det, skulle göra mig ypperligt glad!
  7. Hej, Har en gammal yamaha 55 där motorn har en fin skvallerstråle ifall man kör med spolmuff men i sjön i stort sett obefintlig. Antar att det då inte lär vara rören som är igentätade. Pekar det mesta på att det är ett impellerfel? Eller kan det vara något betydligt mer kostsamt och avancerat än ett impellerbyte? Vore väldigt glad för svar då denna båt snart både gör mig rejält deprimerad och utfattig... /Calle
  8. Hej alla kunniga! Har precis köpt en liten sportbåt med en gammal yamaha 55(BE) utombordare. Då det endast är 20 minuters sjöväg hem till min brygga funderar jag på att köra hem båten istället för att betala en massa för trailerhyra. Motorn är ju från 70-80 och utvändigt inte i det bästa skick jag sett, dock ok. Jag är medveten om att det alltid är en risk med gamla motorer men för att försöka reducera risken tänkte jag börja med att låta en mekaniker se över motorn, serva med impellerbyte osv. då jag kan tänka mig att impellern inte är bytt de senaste åren. Min fråga är följande: Båten verkar gå som den ska och den har en jämn skvallerstråle. Kan man ta detta som ett tecken på att motorn kyls som den ska och att impellern fungerar? Eller kan man ha en stark och jämn skvallerstråle men ändå dålig kylning? Inser att det inte bara är kylfrågan som påverkar ifall jag vågar köra hem båten eller inte men det som jag tror är prio ett att kontrollera. Med vänlig hälsning Carl
  9. Tack så oerhört för att ni är så hjälpsamma här! Har nu ringt och hyrt en båttrailer och ska påbörja min expedition på onsdagmorgon! Nu dök det dock upp ännu ett problem, kvinnan på macken påpekade att det var en båttrailer och ingen båtkärra/vagn jag hyrde så jag fick absolut inte köra ner den i vatten? Är detta pga. elektroniken? Och, brukar inte ljusrampen gå att ta av, eller det är bara upptagning/iläggningskärrorna? Lär bli betydligt svårare att få upp båten på den billiga trailern utan vinsch när jag kommer hem än det torde bli att få av den vid köp.. Mvh Carl
  10. Det skulle säkerligen fungera och vara det smidigaste, men kan inte hitta någon biltrailer alls i Västervik och inte ens i Kalmar sjukt nog. Får hålla tummarna att det funkar att lägga ner båten på gräs trots avsaknad av vinsch helt enkelt!
  11. Tack så mycket för tipsen! Låter bra! Mitt enda problem då är väl egentligen att den billiga trailer som båten står på i dagsläget saknar vinsch, men får väl helt enkelt försöka ta det väldigt försiktigt. Som sagt, tack!
  12. Hej! Ska köra från Västervik till Enköping för att hämta en båt, problemet är att båten står på en väldigt klen biltema- båttrailer. Har som en fullkomlig galning letat efter en biltrailer på 1500 kg eller lägre i Västervik och omnäjd för att kunna köra upp och rulla på ekipaget men tyvärr utan något resultat. Ifall någon har tips blir jag mer än glad! Jag har nu börjat snegla på att köra upp med två bilar, hyra en rejäl båttrailer och köra hem båten på. Då båten står på land och jag inte känner till området (båtramper osv) samt att säljaren inte verkar särskilt intresserad utav att hjälpa till undrar jag hur man lättast flyttar en liten sportbåt (4,20 lång) från en båttrailer till en annan på land? Är massa utrustning som bildäck/bockar osv ett krav för att klara av detta? Med vänlig hälsning Carl
  13. Tackar så hjärtligt för de hjälpsamma svaren! Ägaren är en firma som mest ägnar sig åt MC- försäljning och troligen fått båten i inbyte så tror tyvärr inte dem kan ge mig någon information. Då kommer följdfrågan: Borde inte vara något större projekt att ta bort det extra motorfästet och sedan täta hålen då jag dels inte kommer att köra med extra motor, och dessutom tycker att det stör estetiskt. /Carl
  14. Hej! Inviger mitt medlemskap med att ställa en nybörjarfråga. Jag står i begrepp att inhandla min första båt, vad jag letar efter är en sportbåt av billigare slag. Har funnit en jag är intresserad av men till skillnad från tidigare båtar jag kollat på ser det ut som att denna har två st motorfästen. (se bifogad bild) Undrar därför vad detta fyller för eventuell nytta? Är det vanligt? Kan det vara ett varningstecken på att det skulle vara fel med orginalfästet osv?(Är det ens ett extra motorfäste? Jag är som sagt nybörjare) Den enda anledning jag skulle kunna komma på är ifall man vill ha en extra mindre motor med kortare rigg. Vore ytterst tacksam för lite klarhet i frågan. Mvh Carl
×
×
  • Skapa nytt...