Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Larsson4

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Larsson4

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, jag retar mig varje år på att jag inte har någon givare som visar mig hur mina trimplan är ställda. (Allra helst skulle jag velat kunna göra som på fönsterhissar på bilen och bara kunna t.ex skicka ned dem helt före start ellerdra upp dem helt och sedan känna mig för i andra riktningen) men nu kan jag VARKEN göra det eller ens ha en indikator som tydligt visar mig hur de står. Är det någon som sett eller känner till hur man kan efterhandsmontera denna typ av givare? (och var men isåfall hittar dem)
  2. Hej, jag går i lite funderingar på att tuna min Mercruiser 4,3 MPI men har svårt att hitta seriösa sidor. Har ägnat mig åt endel tuning när det gäller bilar, men då har det varit överladdade. Nu är jag alltså FRÄMST ute efter att få ned bränsleförbrukningen men helst även en vissa effekthöjning (men dessa brukar ju på sugmotorer vara försumbara). Motorn är ju en av de vanligare i Daycruisers så jag tänkte höra om någon har någon erfarenhet av att trimma denna motor? P.S Längen jag hittat är denna: http://www.magnumtuning.com/en/detail/dyno-boost-boat-performance-chip/mercruiser/4-3l-mpi-220hp/inboard---i-o och det känns inte sannolikt att kunna plocka ut 15% extra effekt ur en sugmotor och jaghittar inga tester eller obeoende kommentarer.
  3. Hej (igen), jag har en uttern D68 med den vanliga 4.3 Liters Mercruiser motorn och Alfa one drev. När jag åker på spegelblank sjö/hav så pumpar båten upp och ned när jag ligger i planande farter, gasar jag på allt för mycket så blir det ännu värre. Till saken: När man har detta problem på t.ex en styrpulpetare så beror det ju på att man trimmat ut drevet för mycket så att vinkeln mellan propelleraxeln och skrovet vill lyfta fören mer än vad som faktiskt orkas med varpå båten hamnar i denna självsvängning. Problemet jag har just nu är att det inte GÅR att trimma in mer med de inställningar jag har på gasreglaget. Som en work around går det ju alltid att pressa ned fören lite mer med trimplanen men det gör jag ogärna av två skäl 1) Det lite ju ännu mer broms än vad som är nödvändigt 2) Det är omständigare att få till ett jämt trim på detta sätt då det dels involverar två reglage, dels har jag inga mätare till dessa Med bakgrund i detta är min fråga då: Finns det något sätt att mekaniskt ändra någon inställning så att man kan trimma ned drevet mera och tillåta den elektriska/hydraliska inställningen att gå lägre? Mvh
  4. Felet var att det hade ärgat lite längst ned där stången till landtärnan sätts fast i båten.
  5. Tänkte börja imorgon med teorin om att det är bläcken som blivit nedpressade, den känns mest trolig så jag börjar där och återkommer om det inte hjälper. (tänker även ta med voltmetern ned) Tack
  6. Ok. Intressant och dessutom mycket relevant information om den är placerad i rätt context. Jag kan alltså sammanfatta detta med att du inte har någon som helst aning rörande frågeställningen i tråden?
  7. 1) Frågan var nu inte om det var en stor vits med detta utan hur man får igång ländternan igen. 2) Den vits som finns är inte i första hand att spara el då motorn ändå är igång när man kör, däremot är livslängden mycket längre på en diodlampa och lampan som sådan är tillförlitligare 3) Ja det finns ledar som ger reglementsenlig ljusbild
  8. Ja det är underligt, därav misstaget... Har en multimeter och tänker verifiera med den så snart jag kan. Däremot har jag svårt att tro att det skulle ligga ström då originallampan (med vanlig volframtråd och 2 bleck) som sagt EJ lyser trots att den är hel.
  9. Tack för inputen men jag har testat att montera den (hela) orginallampan och den lyser inte heller så det kan inte bero på polariteten. Helt tom på ideér just nu
  10. Kan någonting annat ha gått sönder än en säkring? (bränt ngn kabel eller ngt sådant)
  11. Hej, jag har precis begått ett litet misstag. Skulle byta lampa i landternan till en diodlampa. Skruvade ur den gamla och satte i diodlampan men MISSADE då att det finns två typer av lampa som passar i exakt samma sockel. Den ena har ETT bläck under (en sån jag satte i), den andra har tTVÅ bleck under (sådan som skulle suttit där). Hursomhelst... Efter bytet så lyser landternan varken med den nya eller den gamla lampan vilket rimligtvis beror på att mitt enda bläck har kortslutitt systemet. INGEN av automatsäkringarna sticker ut och jag har tryckt på samtliga. Finns det några andra säkringar än de som sitter i automatsäkringspanelen? Någon som har ngn ide om var jag skall leta? Båten är en -06 Uttern D68 med inombordare
  12. Ser att jag skrivit fel. Jag menar såklart att jag tror att man ENDAST kan få marginella effektskillnader, fick in en negation för mycket där. Däremot borde förbrukningen borde gå att få ned endel även om man bara får 10-20 hk extra. Hoppas att någon här som önskar att deras inombordare drog lite mindre bränsle har testat detta (behöver inte vara just en Mercruiser)
  13. Tittat ngt på uttern D66 eller D68 med Innombordare?
  14. En kvalificerad gissning är att båten faktiskt går bättre (ur aspekten hastighet och förbrukning) med utombordaren trots de 20 hästkrafterna du förlorar.
  15. Hej jag har en öppen fråga som gäller Mercruiser 4,3 MPI och motoroptimering eller chippning som man brukar säga när det gäller bilar. BAKGRUND: Då denna motor ej är överladdad så tror jag inte att man endast kan få marginella effektskillnader vid en chippning. O andra sidan borde motorn i likhet med många stora sugmotorer i bilvärlden gå att få ned i förbrukning. Årsmodellen det gäller är en 06:a. Läser man hos tillverkaren så gör dom en grej av att motorn går att köra på bränslen ända ned till 87 oktan (med brasklapp för att jag ej minns om det var RON eller PON), oavsett vilket så är det betydligt sämre bränsle än vår svenska 95 oktan. Detta borde betyda att här finns marginal för att ställa upp tändningen och anpassa denna till 95 oktan och därmed både sänka förbrukningen lite och få några extra hästkrafter. MINA FRÅGOR: 1) Är det någon som har testat att få ECUn optimerad på denna (eller någon annan sugmotor i sin båt)? 2) Är det någon som känner till någon som arbetar med anpassning av mjukvara för marina inombordare som EJ är av typen turbodiesel?
×
×
  • Skapa nytt...