puncenp
Medlemmar-
Innehålls Antal
68 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm puncenp
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Jag hade gjort bytet efter sjösättning.Gått upp i mastkranen o kopplat loss staget. Satt i en provisorisk lina. Tagit staget med tillhörande ev vantskruv till en riggmakare. Bor du i Stockholm så finns det en riggmakare på Skeppsholmen (Råseglarhuset) som tillverkar nya grejor medans du väntar. mvh Leif
-
Hej Har en likadan värmare. Pumpen ska, om den fungerar, ge ifrån sig regelbundna tickanden.Dom hörs tydligt. Har du isolerat slangarna ? Nästan ett måste..Kolla att alla spjäll står öppna o inte stänger igen luftströmmen från värmaren. mvh
-
Hej Du ska absolut inte plasta över nånting om det är fukt inunder. Så det gäller att kölen får en chans att torka ut. Det är klart det blir en del jobb men är det en drömbåt kanske det är värt mödan. Eftersom det är blyköl har du förmånen att slippa rostproblemet. Jag hade samma problem fast med järnköl. Jag slipade först ned det skadade området samt en bit omkring. Jag gjorde det på hösten.På våren slipade jag den frilagda järnytan o lade sedan på epoxi o glasfibermatta. Har det bara fäst o härdat ordentligt på metallen är det bara att bygga på. Värm gärna med värmepistol under arbetet. mvh Leif
-
Hej Håller gör det säkert eftersom det inte är något jättesegel som ska opp. Förstärk den stående riggen med några extra linor om du känner dig osäker. mvh Leif
-
Hej Nej, mast o rigg för Optimist kommer inte att passa till Hurley även om man själv är en obotlig optimist. Varken fäste i däcket eller längd på vant o stag passar. Snickra till en tråpåle i stället o använd vanliga rep att staga den med. Där kan du också hänga opp din lanterna. mvh Leif
-
Hej Kolla med en båtskrotningsfirma. Tackel o Tåg på Skeppsholmen driver en båtskrot. mvh Leif
-
Hej Har du försökt på www.tur 80.tk mvh Leif
-
Det kommer ett inlägg omedelbart efter ditt om samma ämne
-
Det kommer ett inlägg omedelbart efter ditt om samma ämne
-
Hej Det är av vikt att båten fått torka ut ordentligt innan man lägger på tätskiktet. Så egentligen borde du ha slipat på hösten o låtit båten torka tills i vår. mvh Leif
-
Hej NP Har du fasta spridare eller rörliga ?. Om det är rörliga kan du ändra lite på vinkeln mellan vant o spridare d v s du flyttar ytterändan lite uppåt. Då ska det bli lite mera utrymme att skruva på vantskruven. mvh Leif
-
Hej Omöjligt att svara på utan att ha sett skadan. Men- eftersom du har en annan likadan båt på varvet har du ju en möjlighet att fråga ägaren till den båten hur det ska vara.Sedan finns möjligheten att försöka få fram en test av båttypen via nätet där det kanske framgår hur rodret är uppbyggt.Är det glasfibermatta eller bara spackel som har lossnat ??. Frågat tidigare ägare om det är en skada under?? När det gäller slipning kan generellt sägas att man i ett sånt här fall kan använda en rondellslip ( du måste ha en borrmaskin då) Använd grovt papper.Sen ska man ha andningsskydd, skyddsglasögon samt arbetshandskar. Ligger båten i Stockholm m omnejd ?? Hälsn Leif
-
Hej Ja enligt närbilderna så borde du lätt kunna avlägsna (såga bort )främre delen av kölpallningen så du kan komma åt. Jag kan komplettera mitt tidigare inlägg angående hur jag gjorde. Jag köpte en lagningssats i båthandeln med flytande epoxi och ett slags pulver att blanda i. Man blandar i så gröten blir lagom att jobba med. . Tillsammans med glasfibermatta byggde jag upp profilen. Först får du slipa med sliprondell o grovt papper o rengöra noga med axceton. Slipa upp plasten några centimeter kring skadan så det blir fäste för lagningen. Efter att det sedan härdat blir det till att slipa igen o som någon har nämnt kanske vinkelslipen måste fram. Det där fixar du. mvh leif
-
Hej Jag har haft liknande problem med inplastad järnköl. Jag lagade skadan med flytande exoxi och glasfiberväv, lager på lager. Värmde med värmepistol under processens gång. Det har hållit trots att jag dammade på en sten för nåt år sen.Det är av vikt att man använder exopi eftersom det inte suger åt sig vatten. Du skriver att skadan inte går att komma åt helt. Man kan fixa detta med en vanlig garagedomkraft och ett par bockar som är högre än din vagga. Jag bor i närheten av din båt ser jag. m v h Leif.
-
Hej Någon talade sig varm för en plotter, samtidigt som han rekommender att man alltid ska hålla reda på var man befinner sig. Då blir det ju så att det är plottern som ska svara för att hålla reda. på saken..Inte besättningen. Pajar det elektriska då så kan man vara illa ute..många har smällt på grund då de förlitat sig blint på elektroniken. NF är en riktig gammal racer, en kappseglare. Man tjänar på att reva tidigt. Familjen verkar inte vara intresserad av att segla så fort som möjligt, säkerheten är viktigast. Blir vädret dåligt tar man hellre in på hotell i land än att vara i sin båt. Varför inte byta till motorseglare.