Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Alexxe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Alexxe

  • Placering
    Kadett
  1. Som jag har förstått (inte genom denna tråden, utan via transportstyrelsens tolkningar), så är det beroende vilket eu/ees land man tar båten från. alla båtar INNAN 1950 behöver inte CE märkning oavsett nationalitet, då dom anses som veteranbåtar.. Efter 1998 behöver man CE - märkning, och år är beroende på var du importerar ifrån. Du kan lätt lösa ett CE-certifikat från tillverkaren till din båtmodell, om tillverkaren nu har lust att ge dig ett, vilket enligt transportstyrelsen kan va ett stort problem. Importerar du själv så har du FÖR ALLTID ansvaret att båten klarar CE-märkning (vilket jag tycker är bekymrande) oavsett hur många led båten sedan blir såld på marknaden... Ska du själv CE-märka båten säger transportstyrelsen ett cirkabelopp på mellan 30 till 60K. Men hur det är i praktiken har ni ju diskuterat några gånger i tråden, och man får ju skaffa sig en egen uppfattning hur det fungerar i det verkliga livet. Mvh
  2. Hade samma problem som TS, griskuk av god hss kvalitet kanske funkar, Men du måste förstås borra i skruven innan Du kan använda grisen. Biltema grisars kvalitet räcker inte längre än om du sätter din egen ****pitt i hålet.. men ofta e det väl ändå inte större träskruv (teakskruv?) Än m4. Så borra Bara rakt i centrum i skruvarna du vill ha väck Så faller huvet av när du når Skruvens gänga o kan få loss trät.
  3. Renovera min draco 2000ht förra året. Har en Garmin 3005 gps/plotter/lod, Ett lod som sitter i kölsvinet, alltså Inombords. Den satt fast limmad med nått transparant Sililcon. Passa på när jag var på båtmässan i gbg 2012 och fråga personalen vid garmins Monter ang fastsättning med siliconbaserat lim Och det enda viktiga för funktionen sa dom Att det ej får lov att komma luftfickor mellan lod och skrov. Jag körde fast den med svart sikaflex oxh det Har fungerat utan bekymmer.
  4. Grunden till ett bra andrahandsvärde är väl vilken målgrupp den riktar sig till? mig personligen vid tidpunkten 24år (nu strax 26) och intresserad av hur mycket jag kunde få för pengarna så kom jag mig till en draco 2000ht vore det lämpligaste alternativet, praktiker som jag är. min tanke var att komma ut snabbt, fiska/bada/umgås/njuta lite av sjön som jag saknat sens jag var 15 och hade min stortriss. börja kolla på dubbelskrovad pulpetare med ca40-60hk på minst 5 meter. löjliga pengar för sådana och gick därefter vad man får kontra prislappen. gamla ht båtar är ju bilvärldens volvo s40. visst att märket bestämmer mycket (i sverige) vad prislappen hamnar på, sen oxå om du ska ha bekvämligheter, barnfamilj, vara ballast i hamnen osv...
  5. Min tank Rymmer 100liter ungefär på min 2000HT. kolla på mätarhuset om det står VDO nånstans, brukar väl för det mesta vara dom installerade. jag köpte ny tankarmatur till min nu iaf och det var vdo.
  6. The lonely island - i´ m on a boat, så lyder titeln på denna låten. givetvis på en humoristisk sida av svallet som ja länkar in denna videon här. kanske inte allas musikstil, men upphovsrättarna driver ungefär med alla stekare som ska spela in videon på en jakt i medeltemperaturmässigt vatten och götta till sig, själv nöjer jag mig med den gamle dracon och lite bad och makrillfiske
  7. Rik eller ej, gosse hade iaf medvetenhet att släppa ankar föröver så att båten inte skulle komma på villovägar, iaf vad det ser ut som i nyhetsbladet som MG användare länkar till längre upp på sidan. hoppas verkligen allt löser sig, skit händer o den händer när händer inte är med en.
  8. Tjenare. Vattentäta koaxial högtalare är ju en väg att gå, då har du diskant/mellanregister i samma kon. annars låter kitsystem med separata element strået vassare men ej nödvändigt. ett tips är att köpa samma märke som du redan har i båten,om det är skäligt modernt, så blir det ingen ljudskillnad oftast. kom ihåg att marin högtalare är dyrare än vanliga pga dom är skyddad mot saltet, men kan funka med ett par vanliga, beroende på hur utsatt stället är. Vet inte om greenpeace har gjort några högtalarkablar på det sista men annars funkar 2mm kabel från biltema tex . finns ju förtenta kablar från tex skyllermarks som är bättre mot ärj, men jag personligen hade tatt vanlig dödlig kabel jag.
  9. Hade samma problem med en 4hk 70tals crescent motor, dog helt utan orsak, bränsle osv osv var okey. problemet låg i att stiftet var för mjukt och fick problem med att hålla gnistan när motorn väl kommit upp till gångtemperatur och dödade på så sätt motorn (kunde ta olika lång tid tills stopp). detta grunna jag på eftersom om motorn fick stå å kallna kanske en halvtimme lr så innan den gick att dra igång igen utan problem. testa byt till hårdare stift så kan det iaf vara en bit på vägen . mvh
  10. Var väldigt nära på att nypa en rana 18 innan jag bestämde mig för min draco 2000 ist. den låg på land men kan tänka mig att den är lite rank om du ska ta dig runt på scandäcken och inte använda ruffluckan, på den ja kikade på satt det en 65hk 2takt. lite disträ information måhända men alltid något. mvh
  11. Ska du bara göra några få jobb så kan de löna sig att hyra en liten bärbar caddysvets, 230maskin räcker såvida du inte ska köra 3.2mm pinnar längre än ett andetag (16a isf), men klenare pinne som du snackar går bra, svetsmaskinservice heter en firma som hyr ut runtom sverige. har du tändningsproblem så fega inte och ta tag i pinnen med den handen som e fri och skrapa/släpa den lätt åt ett håll på skrovet tills den börjar tända,inga blöta handskar på dig bara. och därifrån borde det vara lättare för dig att släpa den mot din bult och få det fastsvetsat. lämplig pinne som är en övergång från svart/rostfritt är Esab OK.67.30 om ja minns rätt, den skal vara blekgrön i skyddshöljet iaf =).
  12. vet inte vilket modell, men skulle gissa på att den är byggd i england. anledning varför jag tror det, är att den har 3 kölar, vilket ska hålla båten upprätt när den står på botten när det är lågvatten och inte ska tippa som en normal 1 fenad köl skulle gjort. måhända ja har fel om england men trippelkölade båtar ofta brukade vid höga flod/ebb förhållande.
  13. Jag var i kontakt med en herre på seasea i björlandakile som själv hade letat efter just nautolex och kunde säga att det sista den firman hade gick de slut på förra året, och han hade kollat alla sea sea butiker i sverige ca 17st :/. aja, bara å jaga vidare . skickar med en produktbild från östersjökompaniet, i en färg som var utgången ur sortimentet. ifall det är någon som vill se hur det kan se ut.
  14. jag testade och söka på deras hemsida men utan resultat, jag har deras katalog hemma som dasslektyr och även där gått igenom utan resultat, så där gick vi bet bägge två haha. ja ska testa ringa dom och se om dom kan va till hjälp .
  15. Jag tror att Detta nautolext är vad jag söker, hittade dock bara en återförsäljare (östersjökompaniet) i sverige som ligger i sthlm, ja ringde dit och dom säljer bara i vit modell med svarta streck (fejknåt), bad han skicka en provbit per posten så får se hur detta går. ja ska göra mer efterforskning i namnet och se vad ja kan hitta, tack för tipset. och kommer du eller någon annan på nått mer så hojta gärna till här på tråden
×
×
  • Skapa nytt...