Yamahamotor
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Yamahamotor
-
Placering
Kadett
-
Tänkte bara meddela att nu kyler och går motorn som den ska igen. Så det känns bra. Kör utan termostat för säkerhets skull.
-
Ny topp på gång (begagnad) Har bara planat den väldigt försiktigt och glasblästrat lite grann i kanalerna. Väntar just nu på ny toppackning. Återkommer om det hjälpte.
-
Man ser hur kylkanalen till nedre cyl är helt stoppad..även om jag var på lite och försökte rensa. Men denna är ett fall för återvinningen iaf. Senast ändrad av Yamahamotor | 22 juli 2011 | 11:18
-
Här kommer ett par foton på toppen. Senast ändrad av Yamahamotor | 20 juli 2011 | 15:28
-
Nu tror jag att jag hittat problemet. Kunde inte hålla mig utan plockade av toppen. Dels gick den sönder pga att den var sönderfrätt på den nedre cyl sen var kanalerna helt igenärgade. Så det är med all säkerthet här felet ligger. Nu kommer jag då till nästa problem. VAR hittar jag en topp till denna? Packning finns att få tag i. Finns det möjligtvis någon här på detta forum som har eller vet någon som har en bra topp att sälja? Tänkte jag skulle lägga in en bild på hur mitt topplock ser ut.. Återkommer med bild.
-
Nu har jag plockat bort termostaten. Men utgående vatten är fortfarande varmt. Utan termostat borde väl utg vatten hålla obetydligt högre temp jämfört med det jag har i tunnan och det är kallt. Cirkulationen verkar bra på det som kommer ut.
-
Tacksam för snabba svar.. Jag ska testa plocka av termostaten helt. Problemet är bara att ge sig ut på sjön för att testa..Kör jag i vattentunnan går den hur bra som helst hela tiden. Blir väl inte samma motstånd där.
-
Ja,luftskruven är släppt helt. Det konstiga är att det varkar inte ligga på bränslesidan. När den stannat så räcker det att man väntar ca 5 min sen kan man dra igång igen. men det blir samma strul igen efter ett tag. Det verkar som den blir alldeles för varm.. Senast ändrad av Yamahamotor | 18 juli 2011 | 10:59
-
Hej igen. Har en Yamaha 9,9 hkr från 90. Problemet är att håller jag full gas och kör ett tag så rätt som det är hör man att motorn går segare för att till sist stanna.Varvtalet sjunker ganska snabbt. Trodde först det hade med kylningen att göra men vattenstrålen är hur fin som helst från utloppet. Jag märkte att om jag kör motorn på tomgång och lite däröver så verkar det funka bättre. Känner jag på vattenstrålen så är den kall om jag kör sakta men om jag håller fullgas så länge det går då är vattenstrålen varm. Kan det vara så att den går varm på något sätt? Termostaten? Någon som känner till något liknande? Tänkte byta termostat men innan dess så vill jag höra mig för härinne. Finns mycket kunskap här inne på detta forumet har jag märkt. Kanske är något helt annat. Impellern är hel och fin. Tacksam för svar. Mvh Landkrabban Senast ändrad av Yamahamotor | 18 juli 2011 | 10:52
-
Tacksam för alla snabba svar. Jag tror jag börjar blanda 1:50 går den bra och inte ryker ALLT för mycket så fortsätter jag med den blandningen. Är det inte lite beroende på vilket fabrikat av olja också? Eller det är hugget som stucket? Det viktigaste är väl att det är tvåtaktsolja till utombordare. Mvh Landkrabban
-
Det kanske är bättre att blanda lite fetare med olja. Vill ju inte riskera att den nyper eller skär. Och risken att den ska sota lite mera är väl minimal. Bättre vara på den säkra sidan. Tack för dom goda råden.
-
Tack..Det var verkligen ett snabbt svar. Då ska jag blanda efter detta och ge mig ut en sväng när det lugnat ner sig lite..Ett Stort Tack.
-
Hej! Är det någon vänlig skäl som kan berätta för mig vilket blandningsförhållande det är till min motor. Det är en 9,9 hkr år någongång mellan 88-90. Det står 1:100 på 3 olika ställen på motorn..Insidan finns en lapp det står oil 1:100. Tacksam för svar.