Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

Martin690

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Martin690

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har rengjort förgasaren så den teorin stämmer dessvärre inte. Uppdatering: Jag var ute och testade igår, motorn går mycket sämre då jag försöker använda choken vid fullt pådrag. Det finns ingen blandskruv på någon av förgasarna och det ser ut som tändningen hänger med. Tändningen går till ändläge innan gasen når sitt ändläge. Ska det vara så?
  2. Båda felen fanns där när jag köpte motorn i början av förra säsongen. Felen är inte så akuta att det inte går att använda båten men så pass irriterande att jag vill göra något åt dom. Jag tror inte att det är något fel på soppatillförseln då tank, slangar och blåsa är nya samt att det känns/låter som att motorn dränks när jag ger full gas. Den separata oljetillförseln använder jag inte så jag har pluggat den slangen till motorn och blandar direkt i tanken. Jag har inga varningsljud från reglaget.
  3. Det sitter ett elektriskt spjäll som slår till när jag trycker in nyckeln i tändningslåset. Jag tror inte att choken strular då det är stor skillnad när jag trycker in den när jag försöker starta motorn.
  4. Dvs att problemet med fullgas antagligen beror på för stort huvudmunstycke eller fel inställd tändning?
  5. Den startar ganska lätt men jag behöver använda choke och handgas. Den går mjukt och fint på mellangas så länge man vill. Det går även att köra med växel i på låga varv men tillslut så börjar den hosta och ökar man inte varvet då så dör motorn. Det känns spontant som att den får för mycket bensin och drunknar när jag ger fullt. Jag har inte provat choke på fullgas men ska prova det. Impellern byttes förra säsongen så den är fin. Länkaget till förgasarna hänger med och jag ska kolla tändningen. Kan det vara idé att justera blandskruven? Jag antar att jag skruvar ut den för fetare och in för tunnare blandning.
  6. Som rebruíken beskriver så har jag en Johnson 40 -87 som dör vid fullt gaspådrag och saknar tomgång. Jag undrar vad som kan strula. Jag har 11 bar i båda cyllindrarna och förgasarna är rengjorda och fina. Jag misstänker fel storlek på munsycken men jag glömde såklart titta vad som satt i när jag rengjorde förgasarna. Är det någon som har tips på något annat som jag bör kolla på? Martin. Senast ändrad av Martin690 | 28 maj 2012 | 13:40
  7. Jag har ojämn tomgång på min Johnson 40 -88. Den kan gå normalt på tomgång i ca 5 sek, sedan börjar den hosta för att till sist dö. Motorn går jättefint i resten av registret men undantag för fullgas då den inte riktigt orkar. Jag har gjort rent förgasarna som redan var rena och fina, bytt tank, slang och blåsa. Jag var precis ner och mätte upp kompen som var 11kg på den undre och 11,5kg på den övre cyllindern. Den enda som jag kan tänka mig är att bränslepumpen läcker luft, men eftersom att jag fyller förgasarna med blåsan så borde den isåfall ha tomgång en stund vilket den inte har. Teorier?
  8. Jag skulle vilka öka friktionen i min teleflexstyrning då ratten vrider tillbaka sig under gång. Går det?
  9. Jag har en Johnson 40 -88 som jag inte riktigt får ordning på. Jag har precis bytt impeller då kylningen inte gick som den skulle. När jag monterat ihop allt och provstartade ikväll så gick motorn väldigt oroligt, den nös och hade sig. När jag försökte få motorn att gå på tomgång så tog den direkt, jag var tvungen att pumpa med handgasen upp och ned för att den inte skulle dö. Det konstigaste var dock när jag råkade höja varvet något ( till ca 3000 rpm ), då rusade motorn till toppvarv och gick inte ned i varv när jag sänkte handgasen och motorn fortsatte rusa även efter jag vridit av tändningen i ca 30 sekunder. Det var riktigt obehagligt att inte kunna stänga av motorn. Jag provade även med växel i med samma resultat. Som tur är har jag ingen propeller på, så båten kom ingenstans. Är det någon som hört talas om något liknande?
  10. Ikväll är det tänkt att jag ska göra ett försök. Är det någon som har koll på om jag måste ta bort förgasaren när sprinten ska bort? Jag läste på nätet att förgasarna och startmotorn behövdes ta bort på en Johnson för att få loss växeln.
  11. Tack så mycket!! Jag ska ner till båtklubben direkt när jag är hemma från semestern och riva igen!
  12. Jag har nu försökt och försökt och sökt information och försökt igen utan framgång! Jag har som rubriken beskriver en Johnson 40 -88 som jag ska byta impeller på. Jag har lossat alla skruvar för växelhuset men jag hittar inte var jag lossar växelstaget. Hela växelhuset rör på sig upp och ned om jag rör på växelreglaget, så allt så loss utom just växelpinnen. Det finns ingen inspektionslucka på riggen och det ser inte ut att finnas något vettigt ställe att lossa på uppe på powerheaden. Är det någon som har koll på var jag kan tänkas lossa växelväljaren? Motorn har gått i saltvatten så jag lyckades dra av ett par av de rostfria bultarna som håller i växelhuset när jag var igång. Vad är det lättaste sättet att få bort resterna som sitter kvar i riggen?
×
×
  • Skapa nytt...