Har en Mercury Optimax 150 hk. -99, motorn har gått problemfritt tills i maj i år när jag kommer hem från stugan och tankar och skall åka ut igen och motorn börjar hacka vid 2800 varv och jag får hålla 9 knop cirka 4 sjömil för att ta mig ut. Byter ut tändstiften och kör sedan ett flertal resor utan problem. Störningarna återkommer när jag åker upp och hämtar bekanta i hemmahamnen med 15 minuter avslagen motor. Pratar med auktoriserad mekverkstad där dom tror på vatten i bensinen, monterar nytt bränslefilter i motorn samt kopplar ur extramonterat bränslefilter ( rekommenderas ej av Mercury enligt verkstaden??) kan ej konstatera vatten i urtömt bränsle. Historien upprepar sig nu igen efter ett flera resor när jag efter att ha startat motorn och låtit den gå några minuter och kommer på att jag måste låsa upp en lucka med nycklarna som hänger ihop med tändningsnyckeln, startar motorn och åker och konstaterar att nu går motorn ännu sämre, den hackar och stannar, svår att få igång. paddlar in i hamnen, provar efter en timme men med samma resultat. Förmodar att problemet har att göra med den varma motorn, men var ska man börja leta?