37737
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm 37737
-
Placering
Kadett
-
Men vill verkligen alla säljare verkligen sälja?? Kan ju erkänna att jag hade min tidigare segelbåt utannonserad från och till under ett drygt år till ett alldeles för högt pris. Det var ett bra sätt (nåja...) att döva mitt samvete för att båten mest låg oanvänd vid bryggan. Påhejad av frun som inte ville segla resonerade jag lite så att om någon var dum nog att vilja köpa till rövarpris så varsågod! Många båtägare behöver ju faktiskt inte sälja och kan vänta på the perfect match och någon som är villig att betala begärt pris. Gissar att många säljare är äldre och har haft båten i många år, så är de knappast belånade. För många är det värsta som kan hända att de får åka båt ett år till! /37737
-
Tack Thomas-1, ska försöka svara strukturerat. - Sprayandet har utan tvekan gett resultat! Nu startar den för det mesta, men då och då återkommer problemet. Men igår blev det klart bättre. Vi lyckades hitta generatorns jordanslutning till motorblocket. Den sitter i princip oåtkomligt precis under jordreläet för start och glödning. Jag trodde faktiskt att kabeln gick från generatorn till jordreläet, så svårt är det att se. Kabelns anslutning i blocket var ganska oxiderad, så där har vi säkert en stor del av problemet (men tydligen inte hela). - Det 16-poliga kopplingsstycket är en rund svart kontakt, skruvad underifrån in i reläboxen. Det är mycket svårt att veta om den får kontakt ordentligt, men den har sprayats och rengjorts efter bästa förmåga. Det är nästan omöjligt att komma åt att rengöra den underifrån. - Baksidan på instrumentpanelen är ren och fin. Det är sprayat, men det behövdes knappast. I princip omöjligt att komma åt att ta ett foto då kablarna är så korta att jag bara får upp panelen en liten bit. - Övrig el, belysning, logg, ekolod, kyl mm fungerar utan problem och påverkas inte alls av startförsök. - Huvudströmbrytaren verkar fungera felfritt. - Men ett delproblem kvarstår fortfarande. Ganska exakt 9 minuter 30 sekunder efter start lägger varvräknare, instrumentbelysning och larmtestare av. Fortsättar jag att köra hoppar de igång igen efter ca 4 minuter. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, om den går på tomgång eller belastas hårt. Känns ju iofs som ett problem man kan leva med, men mycket mystiskt… /37737
-
Nu blir jag än mer förvirrad... Menar ni att Blue Sea-brytaren för 650.- är skräp och brytaren från Hella för 335.- är så pass mycket bättre att det bara är att kasta ut den typ ett eller två år gamla Blue Sea? Blue Sea-brytaren är ju också gastät och båda säljs av Seasea. Blue Sea http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Hella http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5417 I min tidigare segelbåt hade jag en VP2001 med en vanlig enkel brytare med röd nyckel. Den hade suttit där sen 1988 och funkade perfekt 21 år senare. Men jag lyssnar och lär! Ska ner och kolla Huvudströmbrytaren i kväll. Skulle det funka att koppla förbi brytaren med tex en startkabel för att testa?
-
Huvudströmbrytaren har jag inte ens tänkt på som möjligt problem. Den är bytt av förre ägaren till en ny fin från Blue Sea. http://www.byggplast-batprylar.se/Article2.aspx?ArticleNo=71332 Men självklart ska jag kolla den också, kanske en miss i monteringen? Tack för tipset! /37737
-
En liten uppdatering. Efter att ha gått över samtliga kablar och kontaktpunkter jag har kunnat komma åt med fuktutdrivande spray startar den nu i snitt en gång av tre. En klar förbättring alltså, men inte alls bra. Men det känns ju som att jag är problemet på spåren. Men ett mycket konstigt fel kvarstår: Efter ganska exakt 10 minuters gång (när den blivit varm?) lägger varvräknaren av. Larmtestaren som fungerar perfekt när motorn startar slutar också fungera samtidigt med varvräknaren. Ibland, långt ifrån alltid, hoppar varvräknaren igång efter ca 5-10 minuter igen… Blir så ledsen på det här. Det känns ju inte direkt som en motor man kan lita på och snart är sommaren över...
-
Tack för svar! Oljetrycksvakten har jag lyckats identifiera, men jag har inte förstått mig på dess funktion. Har tyvärr ingen oljetrycksmätare, bara varningslampan att förlita mig på. Larmet fungerar alldeles utmärkt de få gånger den går igång (men inte annars), alltså när samtliga tre lampor tänder upp. Då kan man testa larmet med larmtestaren. Det tjuter högt och klart. Enligt uppgift från verkstad (via telefon) finns ingen koppling eller spärr mellan startfunktionen och varningslamporna. Det är alltså fullt möjligt att starta en överhettad motor utan oljetryck som inte laddar… Men jordfel har jag lite misstänkt. Kanske är det ändå relaterat till oljetrycksvakten? Usch, inte lätt att som nybörjare att felsöka sånt här som funkar ibland och ibland inte. Mycket lättare när det är heltrasigt! /37737
-
Min Volvo Penta MD2030 vil inte starta typ 19 av 20 startförsök. Detta sker när den inte vill starta: 1) Slår på Huvudströmmen och trycker på On/Off-knappen på startpanelen 2) Då tänds varningslampa för Temp och Laddning upp, INTE lampan för Oljetryck. 3) När jag trycker på Glödknappen eller Startknappen klickar det bara i reläen bak på motorn, men inget händer. larmet är också tyst när jag försöer testa det genom att föra Glödknappen neråt. 4) När jag sedan slår av strömmen med On/Off-knappen slocknar lamporna för Temp och Laddning, men Glödlampan börjar istället lysa - trots att jag tyckt Off! 5) Glödlampan slocknar om jag än en gång trycker på Startknappen eller på Glödknappen. Någon enstaka gång då och då tänder samtliga tre lampor upp (Temp, Oljetryck och Laddning) när jag trycker på On/Off-knappen - då startar den hur fint som helst, inga problem alls då... Detta gör mig alldeles förtvivlad, vad kan vara fel? Gissar mig till att det finns en oljetrycksvakt på motorn som kanske inte slår ifrån som den ska. Kan det vara felet? Låter den mig inte starta om oljetrycksvakten inte vill vara med? Kan det vara glapp någonstans (verkar inte riktigt så) Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig! Det är mer eller mindre omöjligt att få hjälp av någon Serviceverkstad nu mitt i semestern.