Filip_Sanden
Medlemmar-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Filip_Sanden
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Stort tack för svar! Har nu testat båten, båten toppade 23 knop och varvar då strax över 5000 varv. Då åker vi två i båten, och skillnaden fartmässigt mellan två personer och en är väldigt liten. Problemet uppstår som sagt när de sista extrakilona kommer i. Jag testat även att ta loss en tändhatt i taget och det gnistrade rejält om alla. Vet du vart dessa tabeller går att finna? Sökte lite på hemsidan men fann inget. I min bruksanvisning från Ryds är fartexempel med 30 hk motor och två personer 27 knop, alltså snabbare än vad jag gör med min 35 hk. Kan det vara så att någon cylinder slutar fungera när den måste jobba tungt med 3 personer, eller verkar det orimligt med 50 kg extra? Som sagt, tack för hjälp! /Filip
-
Hej alla vänliga och hjälpsamma medlemmar! Jag har nyligen köpt en Ryds 400cb - 00 ( 4 meter liten sportbåt) med en Johnson 35hp -99. (Båt Motor ca 330 kg) Med två personer på ca 80 kg går båten bra, planar relativt snabbt och har en toppfart på ungefär 25 knop. Problemet uppstår när den tredje personen kliver i båten ( i det här fallet min flickvän på nätta 58 kg). Båten blir totalt orkelös, accelerar väldigt dåligt och kommer inte upp i en toppfart på mer än max 10 knop. Har försökt använda powertilten på olika vis men inget läge förbättrar situationen. Finns det något rimligt fel ni mer kunniga tänker på vid denna knappa felbeskrivning, för visst ska väl inte båten tappa mer än halva sin kraft vid lastning av extra 58 kg? Kan det vara så att alla tre cylindrar inte fungerar vid belastning t.ex.? Tilläggas bör kanske att jag har kvitto från 2012 då förra ägaren haft den på verkstad där de bytt både CDI- box och stator. Blir otroligt glad för eventuella tankar/tips! Vänliga hälsningar, Filip
-
Först och främst, detta forum vore inte i närheten av lika hjälpsamt ifall du inte var här. Tack! Okej, ska testa detta. Tänkte testa en nödlösning innan jag ger mig på att demontera och rensa förgasarna grundligt dvs. spruta in CRC förgasarrengöring. Står att detta ska sprutas in i insuget, men det kan inte vara negativt att spruta in på alla ställen där det kommer i förgasaren antar jag? Tänker då tex på slangarna från bränslepumpen. Ifall det visar sig att ingen bensin kommer till förgasarna, men koppen vid bränslefiltret fylls, antar att det mesta tyder på dålig bränslepump då? Eller är det en för snabbt ställd diagnos? Igen, stort tack! /FIlip
-
Hej, Har en gammal Yamaha 55 hk som stått ute över vintern. När det nu var dags att lägga i båten märker jag tråkigt nog att motorn inte går att starta och inser snabbt att tändstiften är helt torra. Så långt jag kan se går bensinten fram till bränslefiltret och fyller upp den lilla koppen. Därefter slutar både min lokalisering av bränsle som likväl mitt motorkunnande i stort sett. Kan det vara troligt att både förgasarna geggat igen så pass över vintern (hade inte möjlighet att tömma dem) att ingen bensin alls kan passera? Detta var min första tanke, men när jag sedan sprutar startgas in i insugen så startar den för någon sekund på startgasen, motsäger det att förgasarna är helt stoppade eller tar inte gasen den vägen? Är som sagt relativt okunnig på området och skulle bli otroligt glad för hjälp eller förslag på felsökning. Vänliga hälsningar Filip
-
Stort tack för svar! Det känns betryggande att höra!
-
Hej, Har en fråga angående kylningen på min Mercury 8 hk utombordare från början av 2000- talet (02 - 03 tror jag). Fick en linder 355 med denna motor på förra sommaren och vet därför inte hur den varit sedan den va ny. Anledningen till min fråga är att motorn inte har någon konstant skvallerstråle, utan den sprutar ut vatten, sedan dröjer det ett par sekunder till nästa sprut med varmt vatten kommer ut, vilket skiljer sig från beteendet på min andra motor med jämn stråle. Har denna Mercurymotor något system som bygger på att låta vattnet stanna kvar i motorn i några sekunder innan det sprutas ut, eller är det helt enkelt så att jag måste skynda mig till närmsta verkstad för byte av impeller osv? Vänliga hälsningar, Filip
-
Hej, Går i tankar på att köpa en ny båt till sommaren och har börjat titta lite på jetbåtar. Vill ha en relativt liten och rolig båt men som man ändå kan ta sig runt säkert med och med plats för ca 5 st. Har börjat snegla lite på vattenjet- båtar och då i synnerhet Sea Doo Speedster. Utan att ha någon djupare kunskap tycks man få en relativt ny båt för relativt lite pengar. Undrar därför ifall ni har några åsikter om jet- båtar i allmänhet och Sea Doo Speedster i synnerhet? Dyra att underhålla/service? Antar att de dricker mer än en vanlig propellermotor? Kvalité osv. All information uppskattas mycket! Hälsningar Filip
-
Tack så hjärtligt för alla snabba och hjälpsamma svar! Båten är nu upptagen och täckt med borttaget kapell. Som sagt, tack! Mvh Filip
-
Hej, Ska i helgen ta upp min lilla weedo båt och ställa den utomhus för vinterförvaring. Min fråga är därför som rubriken lyder; ska jag ha kvar kapellet på båten och sedan lägga presenningen över eller är risken att detta binder fukt vilket resulterar i mögel? Har tyvärr inte möjlighet att bygga några bockar eller liknande i år så kommer bara att dra en presenning över och spänna ner längs sidorna. Mycket tacksam för svar! Mvh Filip
-
Här finner du möjligtvis lite information inom ämnet! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=409914&highlight=teak Mvh Filip
-
Hej, Har en soffa/bänk i min akter som i dagsläget pryds av vanliga marina dynor, vilket jag tröttnat på. Soffan är tillverkad i någon slags plywood och har ett fällbart ryggstöd för att komma åt batteri osv. Tanken är att vaddera och klä soffan. Jag tänkte inköpa lämpligt material för vaddering, sedan spänna tyget/klädseln över och häfta alternativt häfta och limma på baksidorna. Till min fråga: Någon som har tips på vad man bör använda för att vaddera? Skumgummi av lite hårdare slag? Samt vart man billigast kan tänkas få tag i detta material? Till klädseln tänkte jag använda ljust vinyl, bör väl fungera? Mvh Filip
-
Okej, kommer inte befinna mig på samma plats som båten de kommande två veckorna men skall sedan direkt påbörja arbetet med felsökandet utifrån alla de mycket hjälpsamma tips ni gett mig! Får jag rätt på det hela postar jag kanske svaret på den lilla gåtan här. Kan kanske alltid hjälpa någon person i samma sits som mig i framtiden. Tack! /Filip
-
Fogus 31: Tänkte kolla några av era goda och hjälpsamma tips, allt för att spara in på kostnaderna, åtminstone försöka rensa förgasaren själv. Funkar inte detta tänkte jag vända mig till båtmekanikern. Ang. tricket med trasan, även om det är en tillfällig lösning torde det väl vara ett sätt att felsöka på? Går cylindern bättre efter att tricket genomförts vore det ju definitivt lönt att montera isär och rensa förgasaren. Eller har jag fel? Med risk att framstå som dum, vill ni förklara mer utförligt hur man ska gå till väga. Ska man först köra motorn på fullgas, sen dra ner till tomgång/(stänga av?) och vira en bensindränkt trasa runt förgasaren. Eller skall trasan sitta runt under gaspådraget? /En mycket tacksam man
-
Jag önskar jag kunde ge er alla otroligt hjälpsamma människor mer än ett stort tack! Jag har nu testat att dra ur tändkabeln från den felande cylindern och gasa några meter, resultatet blev en markant skillnad i form av att motorn var betydligt svagare än när tändkabeln är på. Med andra ord så verkar det vara precis som vissa tidigare sagt att cylindern börjar fungera och hjälpa till när man ger lite gas till skillnad från tomgången. Kan detta utesluta någon parameter i felsökandet alternativt stärka någon av felteorierna? Tex. kanske tomgångsmunstycket som Forgus31 tidigare nämnde? Tycker dock inte cylindern verkar ge fullt då maxfarten bara är 25 knop? Känns som 55hk på liten 4,20 m sportbåt borde ge lite mer åtminstone. Tack, tack och tack! /Filip
-
Har nu varit nere och kollat extra på motorn. Ifall jag har motorn igång och drar av tändkabeln till cylindern som inte fungerar så blir det ingen som helst skillnad på motorljudet/gången. Drar jag ut kabeln till den fungerande cylindern stängs motorn av. Motorn har två förgasare. Där är som sagt knista på båda stiften så är förgasaren det första man bör kolla i felsökandet? Är som sagt otroligt tacksam för er hjälpsamhet! /Filip