Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

carllarsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om carllarsson

  • Placering
    Kadett
  1. Ok, jag visste inte att det var så pass stor skillnad på vikten. Jag skulle gärna vilja ha en Yamaha F50 4-takt men vill gärna hålla mig till Evinrude eller Suzuki då närmaste verkstaden är auktoriserad för de märkena. Jag såg dock att en Mercury Optimax 75-115 hk väger 163 kg så det kändes lite väl. Vad blir konsekvensen om jag sätter på för stor motor? Kommer det bli en svårstyr båt?
  2. Min gamla Suzuki DT60 (60 hk) från 1983 har gått i graven. Nu har jag fått ett erbjudande om ny motor. En Johnson 60 hk 4-takt från 2002. Den har bränsleinsprutning så det känns lite mer modernt än förra! 😊 Den väger dock 159 kg, tror ni att det blir för mycket för en Flipper 510 HT (510cm) som väger 390 kg utan motor? Båten är 2 meter bred.
  3. Nu har jag fått ett erbjudande om ny motor. En Johnson 60 hk 4-takt från 2002. Den har bränsleinsprutning så det känns lite mer modernt än förra! 😊 Den väger dock 159 kg, tror ni att det blir för mycket för en Flipper 510 HT som väger 390 kg utan motor? Båten är 2 meter bred.
  4. Ja, ärligt talat är det frågan om det är värt att renovera den gamla tvåtaktaren. Dödmansgrepp gick sönder häromdagen, kopplingarna på kontakten gick sönder när jag skruva. Klart att jag kan köpa en gammal DT60 reservdelsmotor och kanske få ihop den men frågan är vad som mer går sönder när jag skruvar. Börjar bli lite sugen på en modernare fyrtaktare. 😀 Stort tack för all hjälp jag fått i denna tråden!! Kul att se att det finns så mycket kunskap här! När man ser då mycket problem så blir man lite sugen på att skapa en felsökningsguide med pilar och boxar som man kunde använda för att felsöka alla typer av fel. 😊 Borde nästan redan finnas!?
  5. Jag testade att dra i lite olja i den övre dåliga cylindern och då visade komptestaren 1,5 mer. 😟 Det stod i biltemas Manual att det betydde att kolvringarns var dåliga. Det låter inte bra va?
  6. Jag hade övre tändstiften emot godset när jag testade kompen och man såg inte ens gnistan. Är inte det lite märkligt? Menar du att det även är nått fel med tändningen?
  7. Nu har jag testat att byta på tändspolarna korrekt och du har rätt. Samma cylinder används. Båten dör när jag drar den undre tändspole i båda fallen. Jag mätte dock kompen på cylindrarna. Den undre cylindern visar knapp 9 och den övre visar knappt 3. 😟 Vad betyder det?
  8. Det stämmer bra guestsson. Jag skifta aldrig tunna kabeln på tändspolen. Blir det fel med tajmingen, när gistan ska tända, om jag inte byten lågspänningssidan också?
  9. Hej, nu har jag testat att rycka tändspolarna. Testade att dra ut den övre tändspolen först, inget hände. Sen drog jag ut den undre med övre i. Motorn dog. Nu har jag bytt plats på tändspolarna och då startar inte motorn. Motorn nyser när man försöker starta. Jag passade på att titta på tändstiften efter testet. Nedre tändstiftet blött, oljigt och det övre torrt. Några tankar?
  10. guestsson: Då får mitt nästa steg bli att testa att skifta tändspolarna. Tror ni att jag kan koppla ur tändspolekroppen från tunna kabeln som går till CDI:n? Här kommer en bild på tändspolarna: https://photos.app.goo.gl/m4Rvg9esStnWPgDS8 henriknil: menar du den skruven som man ställer varvtalet för tomgången med? Den har jag ställt upp själv för att få motorn att starta enklare. jag hade lite svårt att starta motorn nyss så jag ställde upp den och det fungerade mycket bättre. Nu startar den på första försöket. Kanske också skvallrar lite om att tändningen är dålig? Rascal: Kan jag lyfta av en tändhatt och låta tändstiftet sitta kvar och sen pröva att starta båten samt lägga i växeln? Ingen risk att skada tändspolen som jag lyft bort?
  11. Här kommer en video där jag lade i växel framåt istället. Full gas framåt Nån som förstår vad som kan vara felet?
  12. Först full tomgång och motorn varvar bra, sen full växel och motorn varvar dåligt
  13. Hej, Jag har samma problem på min tvåtaktare, Suzuki DT60 från 1983. Har du löst problemet med din utombordare, vad berodde det på?
  14. Jag har även läst ikväll om att det kan vara fel på regulatorn. Jag har faktiskt ytterligare ett problem med motorn och det är att den inte laddar batteriet. Är det regulatorn man behöver byta ut när man inte får mer än 12.1 volt när man kör motorn?
×
×
  • Skapa nytt...