Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

selcoguru

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om selcoguru

  • Placering
    Kadett
  1. Nu när du säger det så mätte jag med växelström på båda sidor av likriktaren. När jag mätte DC sidan med likström så var det batterispänningen dvs. 12,8 volt ungefär och AC med växelström 31 volt. eller tvärtom kommer inte ihåg
  2. Ska göra fler mättester imorgon över batterispänning innan start, och sedan under gång samt efter. Tänkte också mäta spänningen på startmotor och batteri under uppstarten eftersom den går trögt precis i början av nyckelvridningen men går efter någon sekund runt lätt. (Batteriet är ett sprillans nytt AGM, 70AH så inte en chans att det är dåligt) Likriktaren var hel enligt mätningen så den kan vi utesluta. Motorn går klockrent utan missljud vid gång och verkar funka bra mekaniskt sett. Kan det vara Statorn eller rotorn som är problemet? Hur kan man kolla om det är något av dom som spökar?
  3. Jag har nu mätt på likriktaren och det var 31 volt på AC sidan och 18 volt på DC sidan. Så det verkar ju inte som att det är något fel på likriktaren trotsallt.. Vore tacksam om du hade tips om vad jag bör kolla nu.
  4. Okej ! tack för alla bra svar, får hoppas på att det bara är likriktaren som har gett upp då.
  5. Nej , det står nu klart att batteriet inte laddas överhuvudtaget. har kollat runt i kablaget och inget verkar sitta löst. Då är frågan , är det statorn eller generatorn? Kan man ta reda på det på något smidigt sätt ? Tack på förhand
  6. Något är inte som det ska.. när jag mäter volten under tiden då motorn är igång så är det samma som när motorn är avstängd. volten bör gå upp till 13, 14 volt iallafall ? Jag provade mäta över startmotorn under när man ska starta den och den får bara 4volt ? det går alltså trögt för startmotorn , (men motorn är inte trög att dra runt för hand) Precis som om batteriet är slut eller dåligt ? Vad kan det vara för fel ?!
  7. Jag undrar alltså om generatorn är skrot på min mercury 80 hk från 1980. Innan jag montera batteriet så mätte jag volten till 12,4 volt och sen efter uppstart och lite spelande med cd spelaren så mätte jag 12,2 volt medans motorn var igång på tomgång. Sedan efter ganska mycket åkande på full fart osv så mätte jag volten till 12,25 volt och då åkte jag säkert 2 timmar utan att stänga av motorn. När man mäter volten på bilar medans de är igång vet jag att volten då skall mätas till ca 13 volt men jag vet ej hur det är på båten. Båten är en selco selspeed 15 fot från 70 talet och det ända som tar ström är cd-spelaren, med två små högtalare förutom motorn. Är det någon som vet? skulle vara oerhört tacksam om någon vet om generatorn är skrot eller ej.
×
×
  • Skapa nytt...