w4rner
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm w4rner
-
Placering
Kadett
-
Det hoppas jag med! Får testa montera termostaten och sen provköra helt enkelt. Jag antar att nästa steg är att typ riva hela motorn för att komma åt, men det blir ju ett något större projekt.. kontra ev. köpa ny motor istället..
-
Det stämmer, en pump för sjövatten och en cirkulationspump för ”färskvattensidan”. De sitter på varsin sida av motorn.
-
Uppdatering: Jag hittade avtappningen som ABC hänvisade till, skruvade ut nippeln me. Ingen glykol kom ut. Jag skruvade ut hela nippeln och grävde lite med en skruvmejsel. Efter mycket grävande och säkert 2-3cm av stenhård gegga kom glykolen ut!! Så, alla glykol som behövdes fanns i systemet - skönt! Jag har som sagt även tagit isär hela systemet och blåst igenom både tryck- och sugsidan för att säkerställa att det inte finns något stop. Allt är tillbaka skruvat nu så det som saknas är den nya termostaten samt glykol innan provkörningen. I min bok så kommer systemet fungera nu eftersom jag rivit allt och gått igenom. Håller tummarna! Ps. Fördelen med ingreppet är ju att man lärt sig det utantill, samt att skruva isär det sittandes i ett minimalt utrymme.
-
Det var som tusan! Skq ner och testa strax. Tack för det!! Utöver detta så har jag också tagit isär det mesta av systemet och provblåst i alla rör och luften passerar igenom systemet utan problem, så förmodligen är det inte stop någonstans i vilket fall. Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan testa att cirkulationspumpen fungerar som den ska när den är demonterad?
-
Jag tror att det är original eftersom hela systemet finns med i servicemanualen på sida 25.
-
Det är original, alltså sötvattenskylning med värmeväxlare för sjövatten.
-
Jo det stämmer, när jag drar den med handen så hör jag hur den drar runt och det ”kluckar”. Den drivs av samma remm som allt annat.
-
Jag antar att du menar på sidan 25 som visar hela kylsystemet. Vilken är kranen? Menar du nummer 23 på bilden?
-
Tack för svar! Du har absolut en poäng, när jag fyllde glykol första gången och körde på tomgång en stund för att sedan lyfta på termostathuset så pyste det ut luft och glykolen i behållaren flödade ut i systemet. Andra gången, när jag fyllt i mer glykol och lättade på termostathuset kom det istället glykol så där tycks det inte finnas någon luft kvar, vilket också är högsta punkten. Jag kan inte heller hitta något om att lufta systemet i instruktionsboken(kanske står något i servicemanualen som jag inte har).
-
w4rner började följa Volvo Penta 2002B går varm?
-
Hej! Jag är nybliven ägare till en segelbåt som det sitter en VP 2002B i. Båten har stått på land i 3 år och därför genomför jag lite underhåll på motorn innan jag törs ge mig ut. Jag har bytt motorolja och filter, bytt impeller och renoverat sjövattenspumpen. Det är ett bra flöde av sjövatten nu. idag skulle jag byta glykolen till färskvattenkylningen då jag tyckte att den såg lite gråaktig ut. Jag tappade ur hela systemet genom pluggen under pumpen och det rann ut ca 2-3 liter, delvis rostfärgad glykol. Jag satte dit pluggen igen och började fylla men inget rann ner från behållaren. Jag testade köra motorn på tomgång 5-6min för att se om termostaten skulle öppna och att glykolen då skulle vandra vidare i systemet, men icke. Jag skruvade då bort termostathuset och som det märktes att det var ett övertryck i, och när detta släppte så rann glykolen ner från behållaren och ut i ledningarna. Jag tog hem och testade termostaten och den öppnar inte ens vid 100 grader. Ny termostat beställd! Nu till min fundering/oro: Jag körde motorn på tomgång utan termostat för att se om glykolen, som jag fyllt på ytterligare 0,5liter, skulle försvinna in i systemet men icke. Jag får bara i drygt 2,5 liter glykol medans instruktionsboken anger 4 liter. jag upplevde att termostathuset blev väldigt varmt under körningen på tomgång och misstänker att något är fel. Det finns ingen tempmätare(så vitt jag kan se) installerad på motorn utan endast ett hög temp larm på panelen. Vad kan problemet vara? Kan det vara värmeväxlaren som är igensatt och skapar problemet? Och hur gör jag med mängden glykol? Jag får ju inte i de där 1,5 litrarna som saknas.. Tacksam för alla råd/tips i detta läge!
-
Hej! Ska snedlaska ihop två bord och undrar vilket lim jag ska använda.. Det är ovanför vattenlinjen men helst ska det ju vara vattenfast. Träslag: Ek. Funkar denna? http://www.benns.se/jr-pack-205105-600g-p-16599-c-361.aspx Tack på förhand! EDIT: Nu fungerar länken. Senast ändrad av w4rner | 07 juni 2012 | 10:35 Senast ändrad av w4rner | 07 juni 2012 | 10:35 Senast ändrad av w4rner | 07 juni 2012 | 12:39 Senast ändrad av w4rner | 07 juni 2012 | 12:39
-
Uppdatering: Efter att ha skruvat ihop hela växelhuset så bestämde jag mig för att göra det den hårda vägen och skruva bort hela motorblocket. Efter någon timmes pillande med detta så kom jag äntligen fram till växelstången och dess koppling med reglaget. Det består endast av leder och där finns det inga fel eller konstigheter. Så nu stod jag på ruta ett igen och hade ingenting kvar att mecka med som har med växeln att göra och med vetskapen om att bakåt växeln fungerar så hade jag ganska ont i huvudet vid detta läge. MEN sen slog det mig - det måste vara reglaget på sidan av motorn som har flyttat sig i sitt fäste. Och mycket riktigt, när jag lossade på växelreglaget och la den i friläge samtidigt som jag la propellern i friläge med hjälp av skarven på sidan av riggen och sedan skruvade åt så fick jag i alla växlar efter lite om och men. Så nu snurrar propellern när jag drar i startsnöret vilket den inte gjorde innan så jag anser att jag lyckats. Ska ner med motorn i vattnet imorgon för det slutliga testet men jag är 99% övertygad om att detta fungerar. Så vi får hoppas på det bästa och jag tackar så mycket för er hjälp, speciellt Kgk's! Har lärt mig mycket på vägen och kan nu motorn utan och innan vilket kan vara bra för framtida reparationer.
-
Uppdatering: Har skruvat isär hela växelhuset och jag hittade ingenting som såg konstigt eller trasigt ut. När jag för växelväljaren in i respektive drev så fungerar det utan problem och den greppar bra... Så felet måste ju ligga antingen uppe vid reglaget eller någon annanstans som jag inte har en aning om.. Har några bilder som kanske kan hjälpa någon att hjälpa mig! Hoppas någon kan vägleda mig i nästa riktigt mot att fixa detta!! Tacksam för all hjälp! http://www.jonathanwarner.se/bild1.JPG http://www.jonathanwarner.se/bild2.JPG
-
Efter ytterligare felsökning under kvällen har jag gjort/konstaterat följande: Plocka isär hela nedre riggen och kollade på skarven av växelstången, inget glapp eller så där. MEN om man lägger i framåt växeln och snurrar med handkraft på propellren så går motorn runt. MEN om man drar i startsnöret så motorn går runt så går inte propellern runt när motorn gör det. Dock går den runt i båda fallen då man lägger i bakåt växeln. Vart kan felet sitta då? Kan man lokalisera det till växelhuset nere vid propellern då? MVH / Jonathan
-
Menar du växelhuset som sitter under motorblocket? Ganska mycket jobb att få bort det.. Växelpinnen, vad är det för något? Och hur kan det kopplas till mitt problem? MVH / Jonathan