Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Rutan2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rutan2

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Vad det gäller motorerna så har jag inte så mycket att säga. Det är väl mer en ekonomisk fråga. Däremot så skulle jag råda dig att hellre köpa en princess än liknande modell från fairline. Väldigt snarlika båtar men princessen har snäppet bättre kvalité. Detta gäller endast om förutsättningarna är de samma för bägge modellerna, samma skick, utrustning etc. Faktan bakom detta är visserligen bara från en vän, men han är sen å andra sidan väldigt duktigt på båtar och har haft flera princess båtar samt fairline i denna storleksklass. Tror också att princessen har snäppet bättre andrahandsvärde...åtminstone verkar det så på blocket.
  2. Tack för alla svar. Jag köper helt enkelt med mig gott om kylarglykol så får jag hellre spara på hyllan till nästa år. Köper 20L så verkar jag ha hängslen och livrem :-)
  3. Hej! Då är det dags att vinterkonservera mina TAMD 60C, någon som vet hur många liter 50/50 vatten/glykol jag behöver köra igenom varje motor? 30L? Tack på förhand!
  4. Hej! Oljekäckaget från avgaserna på min ena motor berodde på läckage från oljekylaren. Jag trodde i mitt första inlägg att dessa var åtgärdade men det var backslagens oljekylare som var fixade. Hur som helst efter provtryckning av oljekylaren så var det mycket riktigt ett litet läckage och 1500:- senare så var den tät och nu ser avgaserna fina ut igen :-)
  5. Tack alla för bra tips. En fråga till gällande presenning, hur bred tror ni den behöver vara 8m? Bör väl ha en total längd på 12m? Båten är 10,23m exlusive badbrygga samt peke samt 3,77m bred.. Kommer nog satsa på två bra PVC presenningar som överlappar. Tänkte också på det där med vikten.
  6. Hej! Har en Storebro 340 Biscay (Fly) som jag ska vinterförvara på land. Min plan är att fälla targabågen och sedan köpa någon form av täckställning samt pressening. Min fråga är det någon här som har ett bra tips på ställning samt pressening som skulle fungera på min båt? Vill gärna ha en så smidig lösning som möjligt som inte blir allt för kostbar. Tacksam för tips! Tack på förhand! Mvh Ulf
  7. Hej igen! Jag breddar frågan och involverar TAMD 41, 61, 71 motorerna. Ingen som vet något gällande lite olja i avgaserna? Kanske är detta extremt ovanligt? Tack på förhand! Mvh Ulf
  8. Hej! Jag har dubbla TAMD 60 C som släpper ut lite olja eller diesel (det blir tydligt en oljehinna på vattnet) från avgaserna. Det är inte mycket, men svårt att säga mängd då minsta droppe ser stort ut. Motorerna går fantastiskt bra för övrigt, visst ryker dom vid kall start men inget som inte kan betraktas som normalt med tanke på att motorerna är från -86. Efter att bägge oljekylarna blivit renoverade och provtryckta så minskade problemet. Spridarna ska enligt expert vara ok. Är detta normalt? Ska jag räkna med att det att det kommer ut lite olja i avgaserna? Synpunkter? Någon som redan har erfarenhet av dessa motorer? Tacksam för svar. Tack på förhand! Mvh Ulf
  9. Hej! Någon som vet om ratt med 3/4" kona (som verkar vara standard) passar till en storebro 340 (flyen)? Vill gärna köpa en ratt som är bolt on. Tack på förhand!
  10. Hej, tack för svar. Har nu kollat upp och det är ingen tvekan om att det är en snygg och bra lösning men priset var ju tyvärr därefter...drygt 24K :-(
  11. Tack för tips. Bara nyfiken, har du en storebro 340? Vilken modell av dävert har du? D60? Har svårt att bilda mig en uppfattning hur trångt det blir när man som jag har stegen i mitten på badbryggan (fälls ut från akterspegeln och sedan ner i vattnet). Mvh Ulf
  12. Hej! Är det någon som har en bra lösning för dävert för badbryggan till Storebro 340? Jag vill slippa ha konventionella dävertar och vill slippa kroka av motorn varje gång. http://hurleymarine.com/shop/our-davits/h2o/ Det finns ju en del färdiga lösningar men vet ej om det passar då badbryggan är rätt så grund.
  13. Hej Alla! Var ute och kände på överfallet för spridaren och konstaterade att den inte var speciellt hårt åtdragen. Gjorde det enkelt för mig att drog bara åt den och provstartade...det fungerade! Det blev knäpptyst från motorn...inget kvittrande/fläktsremsljud längre..underbart! Hade ingen möjlighet att provköra båten idag men med tanke på att ljudet bara hördes innan planingsfart tidigare så känns det som problemet är löst. Tack för tipsen! Verkligen ett helt suvärent forum med många kunniga båtintresserade! PS när jag monterade spridarna drog jag åt dom rejält, men tydligen så har varmt och kallt ändrat förutsättningarna för pinnbulten och muttern
  14. Hej Roger! Nej inga kopparbrickor under spridarna, tog helt enkelt upp spridarna med avdragaren från volvo penta och sedan monterade jag dom nya spridarna. Jag förvånades över hur lätt det var att montera... inget motstånd att tala om. Tanken har slagit mig hur det kan vara tätt, men enligt Mitab som jag frågade så var detta helt normalt då nya spridare inte är slitna och typ inbrända. Har svårt att se hur jag kan få spridaren mera tät i mitt fall nu...då måste man väl plocka isär halva motorn :-(
  15. Hej Diesel Pelle! Jo jag har haft loss spridarna (första åkturen i år med de nya spridarna) men var mycket noga med att ingen smuts skulle ramla ner i hålen. Däremot gjorde jag inte rent något innan jag monterade de nya spridarna. Hur som helst så har båten gått enormt bra ända tills detta fel uppstod (efter tredje turen till sjöss). Kanske skall lossa spridaren och kolla status? Trodde inte man kunde montera spridare fel? Några generella tips vid återmontering för att garantera täthet tas tacksamt emot (om det nu är detta som är fel). Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...