Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025

Plumpen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Plumpen

  • Placering
    Landkrabba
  1. Så,äntligen. nya skims ditsatta. Nya tändstift och tändkablar. Motorn startar direkt som vanligt, lösgör tampar och lägger ut. Tuffar ut ur hamnen och sedan gasen i botten. ...... svarar direkt..... upp i 25 knop sedan tar det slut men det kan vara så att den är lite felinställd någonstans med tändning eller så är det påväxt, vad vet jag. Hur som, så går motorn som en klocka.. Provade att dra ut ut 4 ans tändkabel, och sedan gasa på , gick lika bra ändå. Ganska intressant att den går lika bra på 3 cylindrar. Så helt klart ventilspelet som var orsaken. Ett stort tack till er alla som hjälpt till med idéer. Och nu vet jag hur man kollar och fixar till ventilspel. Glad midsommar För det ska jag ha. )
  2. Helt rätt det var en B21 som satt i. Har nu, med hjälp, mätt upp ventilspelet och 5 st ventilspel låg på ,025 till ,035 de andra 3 hade ett ventilspel på ,040. Upptäckte samtidigt att ett tändstift var helt slut. Så imorgon ska jag iväg till volvo och köpa nya skims, sedan förbi meknomomen och köpa 4 nya tändstift och medans jag ändå håller på, införskaffa jag nya tändkablar. Förhoppningsvis är allt monterat och klart på torsdag om min hjälpande hand och kompis kommer loss och kan hjälpa mig dit med kamaxeln som är lossad på, ej bortmonterad. Annars får jag vänta tills efter Midsommar. Är det någon som vet vilket moment man ska dra fast kamaxeln med? Hittar inget i handboken... Återkommer om hur det går. Jag kollade vattenlinjenoch båten ligger helt enligt markering så det ska inte finnas vatten i mellanskrovet, Apropå blyersätting, eftersom det är en B21 så behövs väl inte blyersättning eller är det lika bra att ha i ändå?
  3. Jag ska börja med att justera ventilspelet, verkar enklast. Så tar jag resten efteråt. Ska bara köpa blad Stämmer det att ventilhöjden ska vara 0,35-0,40 mm vid kall motor? Imorgon ska jag iväg och köpa ett bladmått och se efter om det är för snålt ställt.. återkommer om hur det går... ... Blyersättning används varje gång jag tankar fast spelar det någon roll om jag tankar 95 eller 98 oktan? Senast ändrad av Plumpen | 18 juni 2011 | 18:13
  4. Jag har en Nimo HT 19 med en VP Aqua 120 B och 270 drev som jag köpte förra sommaren. Den har gått som en klocka, varvat ur fint och maxat ca 32 gps knop. I torsdags när jag var ute, gick den som vanligt superfint, planar ut och når en skön marchfart på ca 20 knop utan problem. Sedan efter ca 1 timmes lugn körning runt 5 knop ska vi sedan dra på och bege oss hemmåt. Nu gräver den ner sig och motorn bara tuggar, händer ingenting med en för som står rakt upp. I friläge varvar den ur fint och likaså med backen i, når maxvarv utan problem. Men med växeln framåt, ingenting. Motorn går jämt och fint i friläge vid alla varvtal. Igår lördag var jag ute med en kompis och testar lite. denna gång planar den ut och når en max hastighet på 21 knop,inte lika rapp dock. Man kan röra hastighetsreglaget utan att varvtalet ändras de sista centrimeterna. Den drar också under testet ca 1 timme 5 gånger så mycket bensin. På slutet börjar motorn återigen bara bli slöare och slöare. och när vi ska hemmåt är det slut vid 8 knop och fören står rakt upp. Det finns trimplan och oavsett läge blir det ingen förändring av prestandan. Båten ligger i mälaren och har bara legat i 3 veckor så den borde inte vara beväxt. Jag är ingen självmekare så jag behöver all hjälp jag kan få, är säkert något väldigt enkelt.
×
×
  • Skapa nytt...