Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

Unikum

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Unikum

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för tipsen! nu har felsökningen fortgått och något mycket spännande har inträffat. Vi började med att på nytt kolla om det fanns gnista och det fanns det inte. Vi gick bakåt, från tändstift, tändkabel, spole, CDI och till stator och hittade inget. Vi lossade då på nytt flera delar och kontrollerade om vi visuellt kunde hitta några fel. När vi fått allt på plats igen mätte vi på nytt och hittade ström från statorn och helt plötsligt hela vägen fram till stiften! Vi har hela tiden mätt med bl a tändinställningslampa och spänningsmätare mm men vad som var felet har jag ingen aning om??? Eftersom det nu finns gnista försökte vi naturligtvis starta den men den är otroligt svårstartad. Vi saknade startgas och det var först efter att hällt lite bensin rakt i cylindrarna som den startade, och då startade den direkt. Tyvärr dog den mer eller mindre omedelbart när den fick bränsle den riktiga vägen. Har ni någon aning om vad det kan vara som gör den så tjurig? Är det för mycket olja eller för dåliga stift? Med rent bränsle i cylindrarna startar den direkt men efter det klarar jag inte av att hålla igång den oavsett hur jag gör. Kan oljan vara problemet? Bensinen är helt ny. Det hela tog en väldigt oväntat vändning men det känns bra att den startade men nu gäller det ju att få den att gå också. Redan tidigare var det problem att få den att gå på tomgång. Tack för fortsatta tips!
  2. Det gav tyvärr inget resultat att ta ur den svart/gula kabeln vid CDI-boxen. Det kom fortfarande ingen gnista. Felsökningen fortsätter och jag tar gärna emot fler tips på vad som kan vara galet. Tack
  3. Jag har botaniserat en hel del bland tidigare inlägg och ska testa att koppla ur som du beskriver så får vi se vad det ger för resultat. Återkommer med besked. Tack för hjälpen så länge!
  4. Hej, Jag har en 3-cylindrig Mercury, 50 Hk, från 1995 som saknar gnista på samtliga 3 tändstift. Har påbörjat felsökning men kommer inte vidare och hoppas på hjälp från er lite mer rutinerade! Bakgrund Båten sjölades i början av maj. Första gången var den svårstartad men efter start gick den bra förutom att den dog på tomgång. Försökte åtgärda detta genom enklare saker såsom nytt bränsle och ny bränsleslang men det hjälpte inte. Körde motorn i ca en timme och efter ett kort uppehåll startade den först lätt, men dog vid gaspådrag. Efter det tog det oändlig tid innan den startade. Efter det har jag startat båten vid ett par tillfällen och även om den varit svårstartad så har den gått igång. Men förra veckan när jag skulle ut startade den inte och jag har inte fått igång den sen dess. Felsökning I samband med felsökningen upptäckte jag att laddningsregulatorn av okänd anledning kortslutits. Detta såg ut att vara en gammal skada och det var en del korrosion på bakstycket av regulatorn vilket jag juppfattat gör att jordningen inte var ok. Nu sitter det en ny laddningsregulator på plats men det har inte löst startproblemet. Jag har även kollat dödmansgreppet och ser ut att vara helt intakt men jag har inte mätt det. Tändspolarna ser hela ut men hur mäter jag att de är ok? Är det konstant spänning på till tändspolarna eller bara vid start och gång? Hur mäter jag switchboxen får ström? Ligger det konstant spänning till switchboxen eller generas den bara under gång av statorn? Tacksam för alla tips som hjälper mig vidare i felsökningen!
×
×
  • Skapa nytt...