Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

Jonathan84

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jonathan84

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan allt båtfolk där ute. Jag har lite problem med min motor. Första är att den här för hög tomgång (har ställt ner allt som det går)samt att när man lägger i en växel och ska ge lite power så dör motoron. Har bytt tändstift ,spolar och cdiboxen ifrån en likadan motor som är skuren. Men jag får även samma resultat. Någon kunnig där ute som kan ha någon anning? (P,s min första sommar som båtägare Mvh: Jonathan Evinrude 60HK 83a. Dör vid gaspådrag.
  2. Hejsan. Har en Evinrude 60HP som jag tycker är lite för hög tomgång, det rappar lite väl högt när jag ska lägga i växeln, har tittat som en tok efter någon skryv men icke kan jag hitta någon. Hoppas någon vet mer än jag som kan komma med tips skulle verkligen uppskattas. Mvh
  3. Hej.! Jag hade själv problem med gnista på min Evinrude. Ta bort ström kabeln som går till motorn, ta sen ett bilbatteri och start kablar. Ta ena kabeln och se verkligen till att den får jord. Sen tar du kabeln och fäster på startmotorn och sen nuddar plusen på batteriet. Jag gjorde på detta sätt och fick då gnista igen, det vissade sig att det var fel i tändningslåset. Sen är det ju bakåt du får söka, kabelbrott med mera. Kanske hjällper för dig också.
  4. Hej.! Jag hade själv problem med gnista på min Evinrude. Ta bort ström kabeln som går till motorn, ta sen ett bilbatteri och start kablar. Ta ena kabeln och se verkligen till att den får jord. Sen tar du kabeln och fäster på startmotorn och sen nuddar plusen på batteriet. Jag gjorde på detta sätt och fick då gnista igen, det vissade sig att det var fel i tändningslåset. Sen är det ju bakåt du får söka, kabelbrott med mera. Kanske hjällper för dig också.
  5. Hejsan! Om någon har ett växelhus till en Evinrude 60Hp 83a och vill sälja, vänligen hör av er på 070-0448687 eller min mail firren@msn.com Mvh
  6. Båt och motor var tillsammans. Jag behövde köpa längre reglage vajrar, så motorn har väl ägaren innan mig haft på en annan båt. När jag väl satt ditt dom nya så ställde jag in så att fram & back gick i, men testade ej i vatten vid just det tillfälllet.
  7. Tänkte på en sak här ---> http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/44375.cfm Om man kollar på siffra 10 så är det ju en växelspak. Om man sen tittar på siffra 3 så är det en lång skryv. När jag köpte motorn så fanns ej den på motorn(skryven), men har nu införskaffat mig en sådan som på bilden, kan det vara så att siffra 3 är en skryv för att hålla växel förraren inne i huset? den är rätt så lång. Om den har någon funktion ihop med växeln och att det är det som gör att växeln hoppar ur? Är helt ny inom detta område så jag är väl helt ute och cyklar..
  8. Okej, kan inte vara något som jag gjort fel med inställningarna? man måste trycka rätt hårt på reglaget för att få i växeln, det känns alf inte rätt när den väl kommer i.
  9. Hejsan! Skulle ut och testa båtmotorn idag som jag nyligen har köpt, ifrån början så fungera inte motorn (ingen gnista) och kom fram till att det var el fel i tändningslåset. Nu till själva felet, motorn startar utan problem, men när jag väl ska lägga i växeln (framåt) så kan man bara gasa lite för annars hoppar växeln ur. Vad kan detta bero på ? har försökt att ändra på gasreglage kablarna med mera men uppstår samma problem. Någon som har några bra tips/råd? Tacksam för svar. / Jonahan
×
×
  • Skapa nytt...