3617
Medlemmar-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm 3617
-
Placering
Fänrik
-
Har kollat batteriet, laddat det fullt, det är ett relativt nytt batteri från Bosch. Tyvärr kvarstår problemet. Är väl låset, reläet eller startmotorn. Någon som haft problem med något av dessa på denna motor? /Bosse
-
Vid start av motorn händer det alltför ofta att startmotorn efter ett par sekunder slutar att snurra, den liksom hackar till och stannar. Vid nytt startförsök händer ingenting, väntar typ 15 sekunder, startmotorn går igen men stannar relativt snabbt. Vad kan det vara? Nyckel, relä eller kanske startmotorn. Har någon möjligtvis ett el schema på denna motor vore jag tacksam. /Bosse
-
Har nog blandat ihop färgerna en del. Min Hempelfärg har inte koppar i sig, den är för aluminium, kommer inte ihåg vad den heter. Tar upp båten då och då på sommaren, den är kraftigt ansatt av både sjögräs och havstulpaner när den tiden är. Har tröttnat på det och vill måla med en bra bottenfärg för mitt område, gärna förslag på en sådan bra bottenfärg. /Bosse
-
Har en Buster XL i mellersta Östersjön som är målad med Hempel Mille Light. Det hade nog inte växt mer om den hade varit utan färg, Hempel funkar uselt. Funderar på International Trilux Hard Antifouling, någon i mina vatten som provat? Eller annat förslag? /Bosse
-
Tack för bra info. Det blir till att hoppa i, det är ju i alla fall varmt i vattnet, mellersta Östersjön /Bosse
-
Har för mig att havstulpaner "bosätter" sig på botten någon gång i augusti. Någon som vet när? /Bosse
-
Har ett mindre elfel på min Buster XL från 2004. Var kan jag hitta ett el-schema? /Bosse
-
Durken på min Buster är "rutten". Är det komplicerat att byta ut den? Går det att göra utan att demontera hela pulpeter med el och styrning? /Bosse
-
Har en Honda BF 115 från 2007 som uppför sig lite konstigt, olika fel kommer och går. Nu tar det ca 3 sekunder från det man vrider nyckeln till start innan startmotorn går och motorn startar när den är kall, inte när den är varm. Någon som har en ide? Kan det hända konstiga, olika saker om ECM kortet behöver återställas? /Bosse
-
En Blue Sea är nu inköpt. Ser ut att ha bra kvalite. /Bosse
-
Funderar på för och nackdelar med att lägga motorns el-kablar direkt på batteriet istället för över huvudbrytaren. Gäller en Honda BF 115. Man slipper ju den ev strömförlusten i brytaren men kan ju inte enkelt bryta strömmen till motorn t ex. Vad finns mer för synpunkter? /Bosse
-
Känns som om jag fått svar på min fråga. Tack för all info. /Bosse
-
Har ingen aning om det avståndet.Kan tyvärr inte kolla det förens i vår. /Bosse
-
Propeller 13,25x17, 4900 r/m, fyrblad 13x15, 5600 r/m. Motorns rek varvtal är 5000-6000 r/m. Med min fyrbladiga går båten 25 knop vid ca 4800 r/m, vill gärna få ner varvet lite, kanske 4500 och 25 knop utan att tappa för mycket kraft. Med original propellern, treblad, ca 4200 och 25 knop Känns spontant som om jag har väldigt kraftöverskott med den fyrbladiga, känns spontant som om det kan funka bra med något mindre kraft. Treblad 13.25x15 borde ge mig varvtalet och farten men frågan är hur mycket kraft man tappar, "är det värt det"? /Bosse
-
Jag är ute efter något bättre fart, tycker att den fyrbladiga är väl "stark". Hade från början original propellern, 13,25x17, motorn varvade då inte tillräckligt, dålig kraft men väldigt bra fart. Vill hamna på lite bättre fart men med bra kraft. /Bosse