Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

matan1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matan1

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag letar efter en artikel om segling i Kalmarsund som jag läste i någon av de svenska båttidningarna för inte alltför längesedan. Det borde ha varit i antingen Segling, Båtnytt eller Praktiskt båtägande, antaglingen i ett nr från 2008, 2009, 2010. Artikeln var på temat hur man ska forcera sundet, tips på bra hamnar mm. Är det någon som känner igen artikeln och i så fall vet om den ligger på webben någonstans eller i vilken tidning och vilket nr den publicerades? Jag vore tacksam om någon minns. Jag lyckas inte bli vän med de artikelsök som finns här på sidan. Anders
  2. Tack Thomas. Jag börjar närma mig hur jag ska gå tillväga. Tyvärr hann jag inte börja i helgen pga en oväntat läckande kulventil som jag blev tvungen att byta. Huga... Jag får ta tag i det om några veckor, kanske kan få fler tips då om det skulle behövas. //Anders
  3. Tack för bra tips. Sterkys pdf är ju hanterbar för den oinsatte. Jag tror att jag nu kan komma vidare i helgen. Jag har en kabel i rätt längd liggande med fem (?) ledare. Har suttit en trefashandske av någon gammal modell på den. Jag funderar på att använda alla ledarna i den och behålla det tjocka gummihöljet. Vet inte vad det skulle bli i area. Gratis, ja, men kanske dumsnålt om jag inte behöver ha mer än 16 kvmm. Hur menar du anslutningen till motorn och hur den ser ut? Hur kopplingen ser ut under motorkåpan vet jag inte men jag antar att kablarna sitter direkt anslutna och inte med någon specifik kontakt. Däremot vet jag hur kabeländarna ser ut som ska kopplas till batteriet/elsystemet. I dem sitter det ringar, antagligen fastlödda, som gjorda för att fästa på en bult och dra fast med mutter. Det är dessa jag har kallat kabelskor. (Felaktigt?) Så kontakten är bara två ringkabelskor? Verkar det konstigt? Jag antar att motorn är tänkt att ha på en mindre, öppen båt där batteriet finns i aktertoften någon halvmeter från akterspegeln. I mitt fall hänger motorn på en segelbåt med batterierna kanske 3,5 meter bort. Visst skulle man kunna ha ett startbatteri i ett av de aktre stuvfacken. Helst vill jag undvika det eftersom det är ganska fuktigt där och det finns också en bränsletank i nära anslutning. Där vill man väl inte ha ett batteri. //Anders
  4. Tack för svar! Med batteriväljare menar jag ett vred som jag uppfattar kan användas för att välja batteri 1 eller batteri 2 eller batteri 1 och 2 tillsammans. Det finns också ett läge där båda batterierna är bortkopplade, en huvudströmbrytare så att säga. Som jag förstår det är batterierna nu parallellkopplade. Om jag mäter spänningen så får jag ca 12,7 Volt. Då är de väl parallellkopplade? Jag tänker att jag i nuläget inte ändrar på elsystemets struktur, även om det säkert inte skulle skada i en så gammal båt, utan att jag nu nöjer mig med att ansluta motorn till elsystemet. Finns det här vredet så gör det väl ingen skada? Den här motorn är en gammal 80-talare, men i bra skick. Startar lätt (åtminstone när det är nära till batteriet). Vet inte om det är samma elsystem som på moderna Yamaha. Oavsett ålder är väl generatorerna på så här små motorer mest avsedda som belysnings-lantern-spolar. Ok, om jag klipper av de befintliga kabelskorna som finns på motorkablarna (ser ut som öglor) och löder på kablarna på förlängningarna ner till batterierna för att få bra kontakt och säker skarv. Hur görs sedan kopplingen till elsystemet? Lägger jag dem direkt på polerna på ett av batterierna eller finns det ett bättre sätt? Oavsett, ska jag alltså ha säkring på kabeln mellan batteri och motor? Har man isåfall en säkring på pluskabeln och en på minuskabeln? Vilket är förresten batterisidan? Räcker för övrigt 25 kvmm på 3,5 meter eller ska man ha mer? Motorn är ny för mig och jag har ännu inte tittat närmare på säkringar, skyddsbrytare eller vad som nu finns. Däremot är impellern bytt //Anders
  5. Hej, Jag ska koppla in min Yamaha 8hk med generator på båtens elsystem och undrar hur jag ska gå tillväga. Motorn har ca 1 meter långa kablar och de kommer att behöva skarvas till batterierna som är ca 3,5 meter bort. Hur gör jag skarven så att den blir bra och skyddad? Man vill väl inte ha öppna kabelskor i ett stuvutrymme mellan motor och batterier? Vilken grovlek ungefär, generatorn ger 4-5 Ampere tror jag. Startmotorn drar väl mer kan jag tänka? Dock finns snörstart. Hur kopplar jag på laddningskablarna till elsystemet? Direkt på ett av batterierna? Eller på batteriavskiljaren (strömbrytaren som man väljer batteri med)? Jag vill ju att båda batterierna ska laddas. Eller uppe på kopplingspanelen? Eller direkt på ett av batterierna? Säkring, hur stor och var lägger jag den, har man en och isåfall på plus eller minuskabeln? Jag kan inte mycket om el som ni märker men jag har iallafall läst en hel del trådar här på forumet och Micke Westins bok Elsystem ombord innan jag frågar. Tacksam för lite hjälp. Anders
×
×
  • Skapa nytt...