Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

jockepocke71

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jockepocke71

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lyfter upp en gammal tråd pga att jag också tittar på ryds 20 dci kontra ryds 620 dci. Kommer att slå till inom några dagar men har inte hundra bestämt mig för om det är utom- eller inombordare som gäller för mig. Mina frågor som jag ältar: - Vad har 20 dci för prestanda med 4,3 liters mercruiser, 220 hk? - Vad får samma motor/båt för genomsnittsförbrukning? - Varför räcker det med 135-150 hk utombordare på samma båt fast benämnd 620 dci? - Prestanda/förbrukning med en Mercury Optimax 135? - Försäkringar på ovanstående? Jag har precis (nu på natten) försökt få fram lite priser men det verkar som om de flesta försäkringsbolag vill ha ett telefonsamtal då deras nättjänster inte ger fullkomliga svar. Tacksam om någon har svar på ovanstående! Ps. pete655, hur har det gått för dig? Ds. /Jocke
  2. Tack Markus och Danjel! Nu har jag bara att försöka. Synd att resten av familjens 10 händer åkte ner till Västervik idag, utan mig. Men jag ska i vart fall testa ändå!! /Jocke Ps Glad midsommar Ds
  3. Vilse: tack för beskrivningen. Riskerar kanske att det blir både en och två koppar kaffe, då Hann tyvärr inte försöka ikväll eftersom jag inte kom hem från jobbet förrän nyss men så fort jag får en stund över för en kopp kaffe ska jag försöka igen. Danjel: tack för förslaget. Först fattade jag inte vad du menade men när jag läste en gång till sjönk det in. Enligt ditt förslag lägger man först listen runt rutan (och någon form av tråd i listens inre slits), sedan läggs paketet på plats där rutan ska sätta, lägg lite tryck och dra och pilla inifrån samtidigt som man drar ut vad det är man stoppat in i den inre slitsen. Smart! Funkar inte det så tar jag en kopp kaffe Jocke Senast ändrad av jockepocke71 | 22 juni 2011 | 00:21
  4. Hmm, jag gjorde som du inledningsvis, dvs på med listen runt ramen. Men sedan stod jag på utsidan och försökte dra verktyget runt rutans ram för att på så sätt tvinga upp gummit ovanpå rutan, med blandat resultat. Provar igen i morgon kväll.
  5. Tack Lars, Jag ska genast studera dina länkar fast jag egentligen borde göra något helt annat (Zzzz)! Återkommer i ärendet sent i morgon, hoppas jag!
  6. Hej, Tryckte ut mina gamla vindrutor på HT-båten från sjuttiotalet och tog dem till glasmästaren, som några timmar senare ringde och sa att mina nya vindrutor var klara. Perfekt!! Åkte ner, fick de nya rutorna samt de gamla listerna och en ny låslis/klämlistt (i brist på vad det egentligen heter - en smalare list som ska klämmas ner i den stora listen när rutan sitter på plats). Fick också låna ett verktyg som ska användas för att få rutorna och listerna på plats. Så här i efterhand var jag nog lite ivrig och kanske inte lyssnade helhjärtat på vad glasmojje sa. Försökte sätta dit rutan ikväll och det var INTE enkelt. Testade först att sätta dit tjocka gummilisten runt skrovramen och sedan klämma in nya rutan (ca 4 mm tjock, Plexi). Icke. Testade sen att sätta tjocka gummilisten runt rutan för att sedan försöka bända in rutan i skrovet. Efter ett antal försök fram och tillbaka sitter den ena rutan på plats, fast halvtaskigt och måste nog göras om är jag rädd. Någon med erfarenhet av samma problem? Som vet hur man gör och kan skriva en Dummy för byte av plexiglasrutor till mig? Minns att jag läst något inlägg (som jag inte hittar nu) om någon som har lånat glasmästarns verktyg och att det då gick lekande lätt. Får jag bara plexit på plats ordentligt och att listen sitter snyggt runt ramen så är det nog ganska enkelt att få dit klämlisten med detta lilla specialverktyg.
  7. Ok och tack, KillerBoo, taget. Over and ut.
  8. Nej, det är inte den båten, tack för att du sökte lite. Jag hittade också de där uppgifterna när jag köpte båten, men tyvärr inget annat. Beträffande fattiga uppgifter så kan jag naturligtvis ha varit tydligare. Men dryga svar som att lägga en presenning över båten när den ligger i vattnet är ju helt klart onödigt i mitt tycke.
  9. Njae, jag var nog lite otydlig. Men det är alltså en hardtop-båt i plast, löa 6 meter. Enligt uppgift från förra ägaren (som har haft den sen mitten av 70-talet) så heter båten Vinha och är finskbyggd, i början av sjuttiotalet. Den har inga liknelser med den gamla finska torpedbåten Vinha, som man hittar vid en wikipedia-sökning, förutom att de är sjöfarkoster. Lite av den anledningen, dvs att jag hittar NOLL info om båten på nätet, gör att jag tvivlar på att det är en Vinha men egentligen spelar det ingen större roll. Men nog om det så det inte blir OT. Med passbåt menade jag att båten i princip enkom har använts för en familjs grundläggande transport mellan fastland och ö (för andra ändamål har de haft finbåtar) i Stockholm. Ditt förslag om Rule 500 är ett bra förslag, tackar! Som du ser ovan tänkte jag prova Länsman-pumpen, men då vet jag åtminstone en pump som är lämpad att använda om inte Länsman-lösningen blir bra (på bilderna/videos ser det ut att vara väldigt klena dimensioner - undrar hur effekten blir med stiltje fast hällregn)
  10. Tack Peter K!! En sådan beställer jag nu på en gång. Jjag såg framför mig hur jag skulle behöva konstruera en lösning, fixa med slangar o nipplar o bälgar etc. Känns mycket enklare att bara betala notan )
  11. Tack för förslagen. En del känns väl lite tafatta - vem täcker en båt med en press när den ligger i sjön. Dryg kommentar, den hade varit bättre ogjord. En mekanisk pump som drivs av vågrörelser verkar lite invecklat för mig. Eller i vart fall ser jag inte framför mig hur den lösningen skulle se ut. Ett nytt kapell är ju ett bra alternativ. Fast min fråga var om det är dumdristigt att borra i skrovet för att kunna pumpa ut vatten. Jag får väl prova och se antar jag. Eftersom jag inte vet något om småbåtar så kanske frågan verkar dum men brukar det vara dubbelskrov på små motorbåtar? Alltså om jag gör en håltagning mellan två skott i kölsvinet, kan det läcka ner vatten mellan inner- och ytterskrov?
  12. Ingen som har något grundläggande tips? Jocke
  13. Hej alla, Ny på forumet. Hoppas få hjälp med mitt problem: Har köpt en gammal hardtopbåt (nån som hört talas om Vinha, finsk motorbåt från sjuttiotalet?), som har gått som passbåt i stockholms skärgård. Tyvärr inget kapell, så det regnar in. Båten ligger 20 mil från hemmet, jag har besöksrätt på helgerna men jobbar oturligt nog i veckorna, så jag är orolig för regnvattnet. Hur kan man lösa detta? Vågar jag borra en genomföring i skrovet, ovan vattenlinjen? Det finns el vid båtplatsen, så jag borde kanske både installera en batteriladdare och också ansluta en elektrisk länspump? Ett problem är att det är vattentäta skott i kölsvinet, flera separata utrymmen som samlar vatten. Borra genomföringar? Mycket tacksam för konstruktiva svar! Jocke
×
×
  • Skapa nytt...