GamVolvo
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm GamVolvo
-
Placering
Kadett
-
Du tänker rätt. Har själv ändrat till det innersta läget på mitt 280 drev då jag tyckte att båten var lite seg att plana och precis som du skriver så får du ner fören. Lycka till
-
Hej igen, Har bytt slangen nu, tyngde ner fören och det räckte för att det inte skulle läcka in vatten genom bockhornet. Tror nog att den gamla avgasslangen hade fungerat även denna sesång, men du slipper jag oroa mig för detta i alla fall.
-
Hej igen, Gjorde om komptestet idag (dvs. efter ventiljusteringen) : 10,8 - 10,8 - 11.0 - 10,6 Dvs. en ökning med 1,1-1,5 per cylinder. Jag såg dock att tändstiften treans och fyrans cyndrar var lite sotiga. Stiften på ettan och tvåans cylindrar var dock perfekta. Har dubbla solex förgasare. En fråga: kan det vara så att den ena förgasaren har för fet blandning? Eller vad kan det bero på att 3:an och 4:ans tändstift sotar, men inte 1:an och 2:ans?
-
Ingen som vet eller har något tips? Jag menar alltså avgasslangen eller avgasbälgen som sitter mellan knät och bockhornet. Är det någon som vet om jag kan byta slangen/bälgen med båten kvar i sjön utan att få en rejäl vatteninträngning. Eller måste båten upp på land för att byta slangen/avgasbälgen. Jag är rätt säker på att slangens lägsta del är under vattenytan. Ska försöka fotografera och lägga upp så blir det lättare att förstå. Någon som har något tips eller råd. Någon på forumet måst ju ha råkat ut för en dålig avgasslang.
-
Hej, Ventilspelet ska vara vara 0,5 mm. Enligt verkstadshandboken så ska egentligen två bladmått användas; 0,5 mm ska gå in lätt och 0,55mm ska inte gå att få in. Gäller för både varm och kall motor och avser AQ130. Jag köpte ny ventilkåpspackning på Biltema och den verkar fungerar (än så länge i alla fall). Lycka till
-
Tack för era svar. Jag har justerat ventilerna och de stod rätt mycket fel (för litet spel på alla cylindrar). Tomgångsvarvet ökade med cirka 250v/min efter justeringen. Motorn går bättre och är mycket piggare och varvar mer även med last i båten. Har inte gjort nytt komptest efter justeringen, men jag antar att kompet ökat.
-
Förstår inte riktigt vad du menar med att koppla den direkt till batteriet. Jag skulle börja med att kolla att kondensatorn, brytarspetsarna, rotor, fördelarlock tändspole är OK. Skulle nog börja med kondensatorn om det var länge sedan motorn varit igång. Lycka till
-
I min båt kom det in regnvatten genom topplanternan. Det tog otroligt lång tid att komma på varifrån vattnet.
-
Hej, Jag var ute med båten och allt fungerar som det ska. När jag lagt till så tittade jag till motorn och såg att det blivit en liten spricka i avgasslangen. Sprickan är stor som en 5 kronona och är format som en halvcirkel. Jag kunde inte se hur långt in sprickan går och har tyvärr ingen bild. Men det som ett laget av avgasslangen har släppt. Det läcker dock inget vatten alls. Några frågor: 1) Vågar jag köra med denna spricka? 2) Går det att laga avgasslangen på något sätt? T.ex. någon form av avgasbandage? Någon som har tips eller gjort liknande lagning. 3) Om själva slangen måste bytas är det möjligt att göra med båten kvar i sjön? Har ett 280 drev med avgasklaffar. Men jag tror att avgasslangens lägsta del är under vattennivån. Mycket tacksam för råd och tips.
-
Hej och tack för ditt svar, Jag vet inte om den har gått bättre tidigare. Har inte haft båten så länge. Det sitter brytarlöst system. Har bytt tändstift. Men funderar på att byta tändkablar och fördelarlock och rotor. Kollade i och för sig på dem tidigare idag och tyckte att de såg OK ut, men det kanske är lika bra att byta? Funderar på om det inte också är läge att kontrollera ventilspelet. Förgasarna (dubbla solex) verkar fungera bra och förra ägaren hade packat om förgasarna och ställt förgasarna. Någon som kan komma på fler förslag på vad man kan göra med en halvtrött AQ130?
-
Hej, Jag har en Aq130 D som jag precis gjort ett kompressionstest på då jag tycker den är lite slö så fort jag har lite last i båten. Jag har dock några frågor som kanske ni kan hjälp mig med. 1. Motorn har följande komp 9,6- 9,6- 9,9- 9,1 och jag behöver hjälp med tolka resultatet. Är det bra, dåligt eller OK att köra med? 2. Är kp/cm2 samma sak som kg/cm2? På kompprovaren är det angivet i kg/cm2 och i instruktionsboken är det angivet i kp/cm2. I instruktionsboken står det att kompet ska vara mellan 12-14kp/cm Tacksam för input av er