Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Jockmokk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jockmokk

  • Placering
    Landkrabba
  1. lutningsläget behålls endast i 1-2 minuter om man inte använder trimplanen men använder man trimplanen så stablilserar båten upp sig ganska omgående. Men som sagt, tycker båten borde går betydligt rakare även utan trimplan.. Instängt vatten har jag funderat på oxå, men eftersom lutningen inte framkommer när man accelererar upp i planing så känner jag mig tveksam på det.. Tycker att det borde påverka även när man gasar från 10 till 25 knop, och inte bara från 25 till 35. Treligt oxå att man får så snabb respons med kloka tankar om vad felet kan vara =)
  2. Lutar åt samma håll (babord) hela tiden, på kvällen när vi åkte hem var det stiltje, så varken vind eller vågor påverkade båten då. Bränsletanken är såvitt jag vet en enda enhet, placerad i mitten på båten. Batterier och bränsledunkar är placerade på styrbordssidan. Och att en obalanserad båt lutar mer vid planing är jag medveten om, men problemet förekommer inte om jag bara gasar upp till 25 knop. utan det är om man gasar upp till 30/35 knop och sen drar av på farten till march som den börjar luta kraftigt. Gasar jag bara upp från stillastående eller lågfart till march så lutar inte båten nämnvärt. utan det är just när man går från fullgas till march som det sker. Och visst får man använda trimplanen, det har du helt rätt i. Men jag tycker att en båt borde gå någolunda rakt när den är jämnt lastad.
  3. Hej! Har nyligen köpt en Flipper 717c och märkte igår när vi var ute på jungfruturen med båten att den lutar kraftigt åt babord efter att man kört fullgas. Även när man ligger i marschfart så har båten en lättare lutning åt babord, men den är knappt påtaglig. När man kör på fullgas (36 knop) så går båten helt rakt, men så fort man slår av på gasen och faller ner på march (mellan 20-25 knop) så börjar båten luta kraftigt åt babord, den lutar mellan 1-2 minuter innan den stablilserar upp sig till normalläge igen. Jag sökte lite på forumet och hittade http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109793&highlight=slagsida vilket är ganska snarlikt med mitt problem. Dock är jag tveksam till att det är propellerteorin i detta fall, då båten har Duoprop. Trimplanen har vi inte rört (dom är i normalläge) vi var två jämntunga personer i båten vid tillfället, och nästan fulltankad. och som jag skrev tidigare så har båten normalt en lättare lutning åt babord, som blir väldigt mycket tydligare efter man kört fullgas. Vore jättetacksam om det är någon som har teorier/vetskap om vad som är problemet Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...