Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Luckystar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Luckystar

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! Fråga 1) Påverkar denna skruv blandningen av luft/bränsle bara på tomgång eller gäller det även under gång? Fråga 2) Att ha skruven mera inskruvad ger det en fetare eller snålare blandning? Motorn är en VP AQ145A med Solex 44 PAI förgasare. Blandskruven är av denna typ som sitter snett in i förgasaren med en fjäder på. Enligt verkstadshandboken som jag för övrigt hittade på nätet så ska skruven skruvas in i botten och sedan ut 1 varv. Mvh Nicke
  2. Tjenixen! Problemet löst, så attans glad! Fick tipset av en båtmeck att dra åt skruvarana som håller ihop förgasardelarna eftersom dem brukar bli lösa med tiden och då dra tjuvluft. Sakt och gjort, var dock inte det som var problemet. Utan när jag satt och funderade med motorn på tomgång (400-500 varv/m) lät det som den ena förgasaren arbetade med inte den andra... Testade att hålla för det lilla hålet som ger luft åt tomgångsmunstycket och när jag gjorde det på den ena förgasaren så dog motorn vilket känns naturligt då den inte får luft. Men när jag gjorde samma sak på den andra så hände ingenting, varvtalet värken steg eller minskade. Bort med tomgångsmunstycket och märkte då att det var stopp i den. Försökte blåsa med tryckluft (som jag gjort tidigare på alla munstycksdelar) men det var fortfarande stopp. Lösningen blev att peta med en bit koppar slad i det lilla hålet. Efter det gick motorn som tidigare dvs tomgång på 800-900 varv/min och tappade inte varvtalet när jag gasade med växeln i friläge. Desutom gick det att ställa tomgången med tomgångsskruvarna.
  3. Hej! Har problem med min VP AQ145A/280. När jag starta den och kör den i friläge är tomgången väldigt låg, c:a 400-600 varv/min. Pga det låga varvtalet dör den väldigt lätt och jag måste hålla på att pumpa med acc-pumpen. Vilket i och för sig inte är helt onormalt när motorn är kall. Problemet är att när jag ger lite mera gas (med friläge i) så ökar varvttalet med sedan sjunker det tillbaka till den låga tomgången omgående. Detta gäller även när motorn har blivit varm. Har försökt att ställa upp den på tomgångsskruvarana men det tycks inte påverka tomgången någonting. Kan nämna att jag gjort rent alla munstycken i båda förgasarna efter att jag hade skit i förgasarna pga vatten i bensinen. Har även provat att köra motorn från extern bensindunk för att säkerställa att bränslet är bra. Vad tror ni är orsaken till att motorn inte klarar att hålla varvtalet? Mvh Nicke
×
×
  • Skapa nytt...