24-seven
Medlemmar-
Innehålls Antal
278 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm 24-seven
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Va härligt att det inte var något värre!
-
Vi håller tummarna för att inget är sönderfruset. Att den varit vinterkonserverad är tyvärr ingen garanti. Köpte begagnad motor av ett välrenomerat varv för några år sedan, den skulle vara vinterkonserverad. Monterade motorn på hösten och några dagar efter det blev minusgrader var jag nere i motorrummet för att kontrollera och då var vattnet i alla slangar och i blocket fruset...
-
Om det inte rör sig om separata fel låter vatten under motorerna och dåligt med kylvatten ut genom hålen i skölden som läckage på insugssidan av kylvattnet. Det går en slang från insidan av drevhuset till vattenpumpen på framsidan av motorn på denna slang sitter även en värmeväxlare som kyler oljan. Vet inte hur tidgare ägare vinterkonserverat motorerna men då värmeväxlaren är lägsta delen i kylsystemet finns risk att det står kvar vatten som frostspränger då det blir kallt. Jag hade börjat med att titta över denna slang, kommer du inte ner så du kan se med egna ögon får du filma med telefonen. Nästa sak jag hade tittat på är limpor och knän på samma motor. Om dessa är dåliga kan vatten rinna därifrån ner i sumpen istället för ut genom skölden på drevet. Lycka till!
-
Det är nästan alltid under motorbultarna som rötan är värst. Sitter det gamla trimplan eller ekolod m.m. brukar det murkna där också. Om båten är över 20 år är det högst troligt att du har röta i akterspegeln renoverade min 5:e akterspegel förra veckan... Det verkar inte göra någon större skillnad om det står Chris Craft, Crescent, Ryds, Larson eller Terhi på sidan. Plywood ruttnar inte mindre för att det sitter i en svensktillverkad båt. Den halvseriösa metoden: Kapa bort det trä som är dåligt (inifrån) och plasta upp de områden som var dåliga med epoxy och glasfiber. Går relativt fort och blir tillräckligt hållbart. Vidare röta stoppas till ca 70% då vatten inte längre tränger in i trät. Den seriösa metoden: För att kunna komma åt inifrån och kapa upp hela akterspegeln så du kan byta allt trä behöver du sannolikt dela på övre och undre skrovhalvorna. När du ändå gör så mycket jobb kan du lika gärna byta stringers under durken också då även dessa troligtvis börjat ruttna. Mycket jobb... Nu vet jag inte hur gammal din båt är men att lämna bort den till någon för att renovera hela akterspegeln kostar gissningsvis mer än vad båten är värd. Om det endast handlar om små områden där ljudet är ihåligt när du knackar kan du förmodligen lungt köra vidare utan åtgärd, annars fixar du en halvseriös lagning själv på några dagars arbete. Lycka till!
-
Om du skall dra Wakeboard vill du ha mer motor. 17-19 knop är ofta precis efter planingströskeln och det krävs kraft för att orka hålla båten i den hastigheten när båten eller åkaren svänger. Drar Wakeboard med en Chris Craft 19fot med 5,7 och Alpha one. Hade inte velat ha mindre kraft när man är några i båten.
-
Jag har inte köpt några saker från Båtsystem (inte Boatstuff heller för den delen). Det som dock har förvånat mig är att många verkar tro att Båtsystems grejer skulle vara bättre eller finare än alla andra Kina-båtdelar som finns på Ebay etc. Man kan möjligen förstå att de behöver lite marginal för att producera alla färgglada kataloger men jag köpte nyligen EXAKT samma LED-lampor som Båtsystem säljer för 1/10 av priset (inklusive frakt från Kina) på Ebay.
-
Problemet är att man bara får hälften så mycket båt om man köper skandinaviskt av motsvarande årsmodell. För ett par utan barn eller endast dagsturer (med barn) kan Epoca och Aquador 23 vara ett alternativ, inte annars. Senast jag var ombord på en ny Aquador 23 DC var jag inte imponerad. Rinningar i lacken på toalettdörren, Plasig kolfiber-fejk-instrumentpanel, extremt trång nergång vid främre lucka. Jag fick dessutom handtaget i handen när jag försökte öppna toalettdörren. Jag tar Sea Ray alla dagar i veckan framför en Aquador. Bättre att vara ärlig med att man inte gör anspråk på att vara en premiumbåt än att försöka men inte lyckas.
-
Om det bara är märken på en ruta och den inte är gigantisk är det väl bara att byta rutan? Det tar max en timma att göra själv. Rut-plast går att köpa på valfri marinhandlare.
-
Om man i alla lägen enbart är ute efter enklaste/bekvämaste sätt att förflytta sin lekamen från A till B fungerar självkart valfi lite större bil utmärkt. Är man dock ute efter en upplevelse (som nämndes ovan) kommer detta inte ske i en trött och tung familjekombi. Varför begränsa sina upplevelser bara till sjön? Jag kommer till jobbet med ett leende från öra till öra då jag kör sommarbil. Italienarna har inte alltid högst kvalité, är inte heller mest praktiska eller ekonomiska, man prioriterar helt enkelt känsla och upplevelse.
-
Sea Ray 280/315 från början av 00-talet är ett säkert kort. Finns nästan inga dieslar i Amerikanska DC-båtar, fokusera istället på att hitta ett fint exemplar. Om du lägger 10000kr eller 15000kr på soppa gör väldigt liten skillnad för totalkostnaden över en säsong.
-
Hur många Alfor har du haft? Själv har jag just nu bara 3st... Har även en Fiat Coupe 20v turbo. Finns även nästan nya, moderna och tråkiga bilar i vagnparken från BMW och Saab. Jag som är både bil och båtintresserad (+minst 17 andra fritidsintressen) har svårt att förstå hur man kan vara fanatisk gällande ett fortskaffningsmedel (båten) men sedan helt ointresserad av vad man kör för bil, host host Volvo...
-
Börja med att kolla alla videoklipp i denna spellista Jay är lite av en kändis bland DIY plastbåtrenoverare då han videodokumenterat flera renoveringar grundligt. Läs sedan igenom lite trådar i renoveringsdelen av världens största båtforum Iboats.com i princip alla längre trådar här innehåller omplastning av akterspegel dokumenterat med bilder, materialåtgång etc. http://forums.iboats.com/boat-restoration-building-hull-repair-22/
-
Efter 10 år finns knappast ursprungliga skillnaden i värde mellan motorerna kvar i värde på båten. Det har inte så mycket att göra med 2-takt/4-takt utan att nya saker sjunker snabbare i pris än gamla. Skillnaden i pris på blocket mellan en 10 år gammal utombordare och en 25år gammal utombordare är konstigt nog oftast mycket liten.
-
Kan du påverka din jobbsituation genom att göra andra saker (marknad/sälj) på företaget som gör att ni får mer att göra, eller jobbar du på ett stort företag? Det hade i så fall varit mitt första alternativ då det ökar chansen att behålla jobbet (om du trivs). I övrigt är det ett lysande tillfälle att starta eget företag! Självklart finns det andra andra roliga saker du kan göra, renovera en stor äldre båt är ett givet alternativ.
-
Min gamla 60hk 2-takt drar drygt 10 liter i timman vid strax under 20 knop (ungefär halvgas). Säg att motsvarande 4-taktare drar 7 liter/h vid samma förutsättningar, en besparing på ca 50kr per driftstimma. En nyare 60hk 2-takt kostar ca 20000kr begagnad, en ny 4-takt 60000kr. Förutsatt att man inte skall sälja båten går det inte att räkna hem den lägre förbrukningen innan man passerat 800 driftstimmar med 4-taktaren. Skall man dessutom väga in att 4-taktaren är dyrare i service måste vi över 1000 driftstimmar innan 4-taktaren börjar motivera sin existens ur ett bränsleförbrukningsperspektiv. 6/6 motorstölder (som jag vet om) förra året i den sjö jag har lillbåten var 4-taktare (trots att de allra flesta båtar i sjön har 2-taktsmotorer). Vilket är en annan anledning att att köra 2-takt.