-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm hampasragnar
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej igen, Jag kommer tyvärr inte åt utrymmet med vatten då det inte sitter någon inspektionslucka installerad. Jag har heller inget epoxy hemma i dagsläget så jag tog erat tips och kontaktade Jan Hansson idag, för en konsultation av arbetet. Det verkar helt ok och kostar runt 2-3000 kr. Fullt ok får att få professionell hjälp samt att jag inte behöver frakta båten. Tack för all hjälp Mvh Hampus
-
Hej igen, Tack för alla snabba svar:-) Superbra forum där man kan få så mycket hjälp. Jag har byggt och lagat endel surfbrädor i mina yngre dagar, så jag har lite koll på hur man plastar. Men med garanti och professionellhjälp kan man ju vara hundra på att det blir bra. Båten ligger nu upp och ner på land (likt bilden jag bifogar, röd ring är där skadan sitter (bild tagen innan skadan) och de röda prickana i aktern är där jag tänkt borra upp för att tömma vatten). Tyvärr finns ingen dyvika på båten och ingen möjlighet att komma åt att tömma vattnet. Jag har tyvärr heller ingen möjlighet att förvara båten inomhus över vintern. Min förhoppning är att jag kan borra upp tre hål (ett i mitten och två i varje ända av aktern likt utmärkt på bilden) och låta vattnet sippra ut av sig sig själv. Tror ni det kan funka även om båten ligger upp och ner på detta vis? Aktern ligger med en lutning vilket gör att vattnet bör kunna rinna ut. Tror ni det kan räcka att försöka tömma ur vattnet på detta sätt, sedan täcka över båten med en presenning och torka ut den vidare med fläkt till våren och plasta ihop den. Eller behöver jag fixa en kärra så att båten är upprätt placerad och torka ur den redan nu? Hur akut är det att få ut vattnet, hålet har troligtvis enbart varit där sedan mitten av sommaren 2012? Räcker det att plasta ihop hålet från utsidan med epoxy? Det kanske inte är en helt dum idé att få det fixat professionellt heller, 1500-3000 kr känns ju helt ok. Någon som vet någon i sotenäs/ Kungshams/Smögen som gör sådana här arbeten. GBG funkar men hade varit enklare om jag hittade nån på kusten. Mvh Hampus
-
Hejhej, Efter att ha tagit upp båten ur sjön förra helgen fann jag ett ca 2 cm3 stort hål i skrovet på min dubbelbottande Smögen 45a. Den har gått jättefint i sommar men jag har märkt att den gått något lågt i sjön det senaste. Fråga mig inte hur det kommit dit för jag är själv något förvånad... I och med att båten är dubbelbottnad så var hålrumment mellan skroven vattenfyllt och plywooden inuti genomblöt. Jag har försökt få ut så mycket vatten som möjligt men det finns en del kvar där inne tyvärr. Är detta något man kan fixa själv eller behövs det professionell hjälp? Antar att man behöver ta upp dutrken och byta plywood, torka upp utrymmet samt laga skadan både innefrån samt utifrån... Någon som har ett humm av vad detta kan kosta att få det fixat professionellt? Nån som vet någon i Sotenäs (Bohuslän) som kan hjälpa mig att laga min kära båt? Mvh Hampus
-
Hej, har en Smögen 45:a med en 5 hp Archimedes -75 som går kanon men aningen sakta men har tänkt att byta upp till en 10 eller 15 hp motor till nästa sommar. Vilken effekt är lämpligast och hjälper det att montera trimfenor på motorn för att inte få aktern att gräva ner sig så mycket. Kan man få en Smögen 45:a plana eller är det lönlös att försöka. Har inga planer på att byta båten även om den inte kan plana... Mvh Hampus
-
Aha förstår precis. När jag tog bort propellern så var brytpinnen helt söndertrasad och låg i delar. Tack för all bra hjälp, man lär sig tonvis av att läsa och fråga här på maringuiden. Mvh Hampus
-
Hej igen, Har nu kollat motorn och när jag startar den så snurrar drivaxelen men propellern glider bara utan att rotera med. Antar att något har släppt i propellern och den behöver bytas men undar även hur jag kollar brytpinnen och var den sitter? Vad kostar en propeller och kan jag ha en trebladig propeller som på 9 hp eller passar bara den tvåbladiga? Mvh Hampus
-
Hej, köpte en Archimedes 5 hp ca -75 i vintras och har mekat med en del med den så att den nu går jättefint. Dock när jag slog av motorn idag och sedan skulle starta upp den igen går motorn fint som alltid men propellern driver inte ( alt. väldigt lite men inte nog att driva min Smögen 45:a framåt ). Någon sam har en idé vad felet kan vara, antar att någon drivstång eller liknande har gått av?! Motorn driver konstant och har ingen växellåda. Tacksam för svar. Mvh Hampus
-
Hej Hej, Efter all bra hjälp fick jag idag igång motorn har inte hunnit fixa något bladmått men höftade med ögonen och testade, den startade efter fem drag och sen varje drag efter det. Går som en klocka. Jag skall fixa ett bladmått och ställa in allt mer exakt, även förgasaren, men huvudsaken är ju att den funkar och mycket tack vara all bra hjälp Mvh Hampus
-
Hej, skrev just och tror jag behåller den jag har nu om du tror att det funkar. Den sitter nu på plats och det var inte jättekrångligt att få dit den, fick bara dra lite på varje skruv åt gången. Vad tror du, värt att byta? Hade en fråga om abrissavståndet i föregående post. Mvh Hampus
-
Nu har jag bestämt att jag kör på tändspolen som jag köpt då den verkar funka ok efter lite lirk, sitter nu på plats och gör det bra. Passade in relativt smärtfritt. Jag förstår hur brytaren skall ställas in och när jag satt den på ungefärligt avstånd, skall fixa bladmått så fort jag kan, får jag inte abrissavståndet att stämma. Utifrån bilden på länken som guestsson postade får jag måttet till 15 mm men är inte säker på när och hur jag skall mäta, mätte när brytaren är maxöppen och det börjar ta emot när man skall vrida ytterligare på svänghjulet. Är detta rätt sätt och ställe att mäta? Hur får jag abrissavståndet till ca 10 mm. Svänghjulet går medsols om man kollar pilen på svänghjulet och hur dragstarten kopplar till hjulet, antar att det är snurrriktningen. Bifogar en bild över svänghjulet. Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 30 maj 2011 | 17:52
-
CC på den gamla tändspolen (svart) är ca 54 mm (samma som på motorn) medan den nya tändspolen (blå) har cc på ca 51,5 - 52 mm. Är det värt att byta tändspolen eller skall jag passa in den med lite lirkande. Avståndet från centrumhålet ut till yttersta tippen av vingen (överhänget) är motsvarande på spolarna så den nya borde funka lika väl där. Mvh Hampus
-
Aha, nu hänger jag med... Tack tack då skall jag mäta och återkomma senare i eftermiddag... Mvh Hampus
-
Som sagt, jag är ingen allt för van mekare och när du säger cc blir jag helt lost Vad innebär cc, antar att det inte är cylindervolym? Mäter upp det och återkommer så fort jag fått häng på vad det innebär... Ja man skulle bott lite närmare nu för då hade ju troligtvis min gamla Archimedes gått som en klocka vid det här laget Mvh Hampus
-
Ser inga fäste eller liknande som saknas så skiten kan inte vara något allt för viktigt antar jag då. Den nya tändspolen är inte helt ute och cyklar när det kommer till passning och jag kan skruva in den men det går inte klockrent om man säger så... Skall jag byta till en annan eller tror ni att det funkar med den, är lite osäker på hur resonemanget går? Tack för alla hjälpsamma individer som finns här på forumet, helt paff att en gammal Archimedes skulle väcka intresset hos så många Carolina, vet inte om jag har din adress om jag skall byta tändspolen, kan du maila den till mig. Kondensatorn passar väl så den behåller jag Mvh Hampus
-
Hej hej, Är inte hemma för tillfället men skall försöka lägga upp bilden på tändspolarna, har förminsakt den något. Hoppas det kan ge nån indikation på om jag köpt rätt variant. Blå ny, svart gammal. Återkommer med fler bilder på svänghjulsrummet mm. imorgon söndag. Har någon nån idé vad skräpet jag fann under svänghjulet kan vara. Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 28 maj 2011 | 20:04