JeppeS
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm JeppeS
-
Placering
Kadett
-
Jo, jag har också tänkt på det med svallvågorna och motstånd och har gjort samma reflektion... Men jag hade hoppats kunna förbättra bränsleekononomin ngt genom enklare tekniska lösningar utan att behöva sänka farten. 6 kn känns lite segt även om det inte är milsvid skillnad från 7 kn.
-
Hej! Har nyligen köpt en Nimbus 2600 med en VP MD40 och är än så länge väldigt nöjd i sin helhet, men jag skulle vilja förbättra bränsleekonomin något. I nuläget drar hon ca 1,1-1,2 l/M vid 2300-2400 rpm, o då marchar jag ca 7 kn. Helst vill jag inte gå så mkt långsammare så jag funderar på om det finns något jag kan göra utöver att dra ner på varvtalet. Jag funderar på om ett propellerbyte skulle kunna förbättra prestandan... Vad tror ni?
-
Hej! Står i begrepp att köpa ny plotter och väljer mellan Raymarine A57d och Lowrance HDM5, men vet inte vilken jag skall välja. Har heller ingen möjlighet att klämma och känna på dem, men jag HAR gjort det på Lowrance HDM7m, vilken jag tror i princip är samma som HDM5 (fast med större skärm) och den verkade bra.. Priset är i stort det samma för bägge, men med Raymarine får jag även med ekolod med akterspegelgivare. Någon som har tips och motivering till vilken jag bör välja? Tack på förhand! Senast ändrad av JeppeS | 13 maj 2012 | 17:09
-
Tack för snabbt svar! Väldigt vackra öar! Fast de ligger i stort sett i höjd med Göteborg... Har du varit längre söder ut också?
-
Ohoj! I sommar har vi lyxen att kunna tillbringa fler veckor till sjöss än vad vi sannolikt någonsin kommer ha igen, och därför funderar jag lite över vilka turer vi kan ta. Vi utgår från Göteborg och brukar vanligtvis åka norr över, men jag funderar i år på att även testa att åka söder ut ner till landets sydligaste spets. Kruxet är bara att jag inte vet något om vattnen söder om Göteborg och önskar därför lite tips om bra destinationer - både naturhamnar och vanliga gästhamnar! Berätta gärna även varför ni rekomenderar stället och om det finns något speciellt man kan uppleva där! Tack på förhand!
-
Jag fick ett otal sådana sms när jag skulle sälja min båt. När jag fick det första sms:et hade jag aldrig hört talas om att de hade börjat försöka blåsa säljare på pengar, utan tänkte glad i hågen att det var någon engelsman med fablaise för snipor som var köpsugen. Det blev en lite mailväxling där han ville veta mer om båten och se fler bilder, och sedan bestämde han sig för att köpa båten. Problemet var bara att han var på sjön och skulle låta sin bror sköta bokningen av transporten till England, fast brodern behövde bokningskostnaden skickad till sig via Western Union för han (köparen) kunde inte sköta pengatransaktioner från båten. De pengarna skulle givetvis bli återbetalda via PayPal liksom resten av summan. Jag kunde också se att han hade satt in pengar på mitt PayPal-konto, men jag kunde givetvis inte komma åt beloppet förrän han hade låst upp transaktionen, och för att göra det behövde jag bara skicka en kopia på kvittot från Western Union. Jag meddelade honom att jag inte tänkte skicka några pengar någon stans utan han fick lösa det hela på annat vis. Efter några mail blev han otrevlig och hotade med FBI. Jag betalade naturligtvis ändå inte vilket resulterade i hotbrev från FBI (federalburoofinvestigations@usa.com) och inte minst World Federal Police. Jag slutade svara på mailen och han slutatde skicka...
-
Sannolikt då Norge inte är med i EU. Men hör med skatteverket - det borde veta.
-
Hej! Är åter i båtköpartagen och är på jakt efter en halvplanande kabinbåt med rak axel i storleksklassen 26-30 fot. Har kollat runt en del och är lite intresserad av en Winga 30 med en tmd 40 (90 hk), men jag har en fundering: Enligt uppgift marschar den ca 7 kn och maxar ca 9 kn. I mina öron låter det som något i underkant för vad den borde prestera... Kan det vara så enkelt att det räcker att byta propeller för att öka farten lite, eller är 7/9 Kn normalt för båttypen med den motorstyrkan? Eller bör jag vara extra uppmärksam på motorns skick och att den egentligen borde prestera mer? Önskvärd marschfart för mig är ca 10 Kn.
-
Hej! Har en BMC Tempest Captain som har orsaka mig en del huvudvärk... Den har länge varit väldigt svårstartad, och nu har jag fått spridarna fixade med förhoppningen att det skall rätta till sig. Är det inte det som är problemet blir det nog motorbyte... Men nu till min undran: När jag skruvar tillbaka spridarna skall ju returdieseln fästas på dem (de slangarna som går mellan spridarna och som mynnar i bränslefiltret). De är fästa med en ihålig bult med ett hål på ena sidan. Min fråga är - åt vilket håll skall det hålet på sidan mynna? Skall de mynna i utloppsriktningen (mot bränslefiltret) eller tvärt om? Samtliga skruvar har bara ett hål på sidan. (Svårt att beskriva i ord hur jag menar - hoppas att bilden kan ge lite tydligare bild av vad jag menar)