Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Pokemon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pokemon

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bilden kom inte med i förra inlägget - här kommer den.
  2. Igår kväll drog vi bort primäraxeln med egentillverkat verktyg - se bild. Lagret släppte i ytterringen så vi behövde ingen avdragare för lagret. Ibland har man tur... Slitringen du nämner i ditt inlägg - den sitter på axeln till drevet drevet innanför knutarna men utanför lagerboxen? För att byta den måste jag aaltså demontera överdelen av drevet och få bort inkommande axel. Rätta mig om jag har fel. Slitbanan för inre tätningen på primäraxeln är inte fin och vi funderar på att sätta dit ett RS lager (med tätningar) istället för standardlagret (som inte har tätningar). Den yttre tätningen går mot den yttre kardanknutar förmodar jag (som ser OK ut men kunde varit bättre). /Patrik
  3. Hej, Har monterat bort drevet (VP280) efter mycket bekymmer med de två lagringarna på sidorna - den ena lagringen fick jag ta med den vinkelslip och den tunnaste kapskivan jag hittade... Nåväl - drevet borta och nu skall knutkors och stödlager bytas. Kan man byta knutkorsen på plats eller måste inkommande axel i drevet tas bort med lager, är det risk att man skadar lagret i drevet om man måste slå ut korsen? Mellanaxeln som nu sticker ut från båten - kan denna bara dras ut? Inget som ramlar ner innanför lagret? Sitter den på splins mot vevaxelen? Är det svårt att byta lagret och de packningar som finns? Stödlagret är ganska slut, finns det risk för att ytterligare lager i motorn har gått också? Erfarenheter? Tar gärna emot handfast tips från er som gjort detta tidigare... mvh Patrik
  4. Hej, Jag har hämtat mycket info från följande sida: http://ockelbo.plars.org/ Bra bilder som förklarar mycket mer än ord! Tack till skaparen av ovan sida. Lycka till med bälgbytet... /Patrik
  5. Hej och tack för ditt svar. Jag sjösatte igår för att provköra och se vad som mer behöver göras med drivlinan... Helt klart är att drivknutar måste bytas och därmed måset drevet bort. Jag vill självklart inte förlora styrförmåga så styrgaffeln måste fixas dessutom. Vad skall man passa på att titta till när drevet är borta? Planerade arbeten är styrgaffeln och dess bussningar och knutarna... /Patrik
  6. Hej, Köpte en båt med AQ140 (B21) och ett VP 280 drev i somras. Motorn nyrenoverade men drevet i mer eller mindre osett skick... Nu börjar det närma sig sjösättning och två irriterande moment kvarstår: 1, Backspärren griper tag som den skall i backposition och släpper som den skall när jag kör drevlyften. Dock så släpper inte backspärren när jag lägger in framväxel. Har klurat hela helgen men kan inte lista ut hur backspärren inte skall låsa när framvxl är ilagd. Kan något med kunskap rita och förklara vad som skall hända när framvxl är ilagd? Vad har fjädrarna på sidan av spärren för uppgift (har aldrig sett dem röra sig eller ändra position)? 2, Trög styrning. Styrkabel går lätt och det finns ett glapp (ca 15 grader) mellan styrarmen och ner i styrgafflen, är inte dessa splinsade ihop? . Vad jag förstår fnns det en lagring i drevet (med smörjnippel) och en lagring i styrgaffeln. Kan man med någon enkel metod (utan att ta bort drevet) utröna vilken av lagringarna som går trögt? Om det är den övre (styrgaffeln) - måste drevet tas bort för att byta bussningarna? Är det dumt att sjösätta med trögstyrning och provköra båten och drevet - det kan finnas fler fel... Därefter under semestern fixa de fel som uppenbarat sig (inklusive den tröga styrning och backspärren) Tacksam för all hjälp! Patrik
×
×
  • Skapa nytt...