Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

jocks123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jocks123

  • Placering
    Kadett
  1. Förra helgen var jag och hämtade min nya båt, en linder 445 sportsman catch med en 30 hk Yamaha, Motorn är också helt ny. Förra helgen var vi ute 4 personer med packning, mat osv. En heldag och jag tyckte motorn/båten gick toppen! Dock fick jag ju inte varva över 4500varv pga. Inkörningen. Idag när vi var ute för andra gången så fick jag en helt annan uppfattning, vi var samma 4 personer ute men motorn känndes trött, den reagerade dåligt/långsamt vid gaspådrag och fick den inte att varva mer än4700 varv. Känndes som den gick tung. Vi provade sen med 2 pers i båten o då gick den bättre, vågade dock inte pressa den helt. Vad kan det vara?
  2. Motorn är från 1993 och har 3 cylindrar
  3. Jag har en yamaha 40 hk 2 takt som börjat strula. På låga varv samt tomgång så dör den. Medan den verkar gå bra på höga varv. Den startar lättmen dör ganska omgående om man inte gasar på. Vart skulle ni påbörja felsökningen? , MVH Joakim Nilsson r
  4. Hej! Jag har lyckats fynda två stycken Johnson 2-takts utombordare på loppis. 3 respektive 4 hästkrafter. Visste inte om dom fungerade eller inte när jag köpte dom men jag tyckte att det skulle vara ett kul projekt och att man kunde ta tillfället i akt och lära sig någonting om motorer, har idag under förmiddagen testat dom och kommit fram till följande: Motor nummer 1: Johnson 3 HK, Modellnummer: JH23A Denna motorn startade faktiskt lätt och verkar gå ganska bra, i allafall på låga varv, om man har tomgången i och ökar gasen så dör motorn ganska omgående. Jag tycker även att det verkar som att motorn Varvar upp ganska rejält när man lägger i växeln, men jag kan ha fel. Dock så är det någonting fel med dragsnöret på denna motorn, de vägrar åka tillbaka när man väl dragit ut det, då bara hänger det kvar i utdraget läge och man måste manuellt snurra in det runt Hjulet. Motor nummer 2: Johnson 4HK Modellnummer : 4R70E Denna motorn trodde jag skulle gå igång, det verkade som det i början, den verkligen kämpade men lyckades aldrig riktigt hosta igång, jag fortsatte att dra men det kändes ganska omgående som att det inte skulle gå, nu händer det inte mycket alls när man drar i snöret förutom att propellern samt motorn går runt iaf. Om det finns några vänliga själar på detta forumet som har tid att svara på en nybörjares frågor så skulle jag uppskatta det något enormt, det jag har gjort hitils är att byta tändstift på båda motorerna samt kollat så att dom får bensin som dom ska och det får dom. Men vad är nästa steg i felsökningen? Har även kollat så jag har gnistor ut från samtliga tändstift. För att summera, den ena motorn verkar död även fast den får soppa och har tändning, bör kollas härnäst? Den andra motorn går bra på låga varv men dör på höga varv, samt att dragsnöret vägrar åka in. Vad bör kollas här? Mvh Joakim
  5. Hej! Jag har lite frågor angående det här med paying crew då jag skulle vara intresserad utav att testa det. Hur mycket brukar det kosta att segla med på en segelbåt? Jag seglar hellre på en lite mindre båt än en stor 55 fotare. Vad brukar förväntas utav paying crew? Brukar båtägarna kräva att man som paying crew är en jätteduktig seglare, eller borde mina 2 års erfarenhet från svenska skärgården räcka? Hur får man tag på folk som söker paying crew, bör man fixa sånt innan man lämnar sverige? typ vi internet eller liknande, eller finns de tex. under vissa säsonger eller månader vissa hamnar eller öar där många långfärdsseglare samlas, och att man då kanske kan flyga dit och gå runt bland båtarna och fråga om dom söker folk? Mvh jocke
  6. Hej! Jag har som så många andra snöat in mig litegrann på det här med långsegling! Nu letar jag efter böcker som avhandlar ämnet, gärna böcker skrivna utav folk som seglat långa seglatser. Böckerna får gärna handla både om själva seglatsen men också förberedelserna och allt runtomkring. Det praktiska. Allt som ska fixas innan och medan man seglar. Alltså gärna någonting mer än en dagbok. Har hittat ett par böcker, tex: Yrke: Världsomseglare och : I huvudet på en ensamseglare Böckerna är dock några år gamla och även om mycket utav vad som står skrivet där säkert gäller fortfarande så har mycket förändrats. Så skulle gärna se att böckerna är lite nyare.
  7. Jag har under den senaste veckan haft problem med min Albin O22 från -71. Jag köpte båten (Albin vega) i Augusti förra året och motorn har gått jättebra sen dess förutom en felinställd brytarspets förra hösten. Nu hände det dock någonting förra veckan när min bror som jag äger båten tillsammans med hade varit ute och seglat. Precis när han skulle lägga till dog motorn och vägrade starta igen. Han tog sig in till bryggan manuellt men fick inte igång motorn igen. Dagen efter åkte vi båda två dit och startade motorn, då startade den och gick jättebra, vi lät den gå på tomgång ett tag och började sedan backa ut från bryggan, men då dog motorn igen och vägrade starta. När vi väl hade lyckats ta oss tillbaka till bryggan så startade motorn men den gick riktigt ojämnt. Vi tittade då över tändingen och böt brytarspetsen och ställde in rätt avstånd med hjälp utav bladmått, vi kollade även tändstiften och gnistan. Efter vi gjort det och ingenting blivit bättre så bestämde vi oss för att kolla bränslesystemet. Vi blåste ur alla soppaledningar, vi gjorde rent bensinfiltret, vi kollade att bensinpumpen pumpade som den skulle och vi plockade isär hela förgasaren och gjorde rent den. Ingenting hjälpte först utan den gick precis lika ojämnt som innan och såfort man la i en växel så dog den. Vi satt och tänkte ett tag på vad det kunde vara, och jag bestämde mig för att testa en sista gång, då startade den och gick precis som den skulle, vi lät den gå på tomgång cirka 10 minuter och sen bestämde vi oss för att provköra den, vi kasta loss och körde runt cirka 10 minuter utan några problem. Den gick jättefint. Dagen efter så var jag tillbaka vid båten för jag skulle ut och segla 1 vecka, vi startade båten och den gick jättefint. Vi packade båten full me mat,kläder, vatten och bensin. Men så precis när vi backade ut dog den igen. Men när jag startade om den så gick den jättefint och jag bestämde mig för att prova igen, och den gången kom vi ut. Ända till vi skulle sätta segel, då dog den igen, efter de gick den okej, men såfort man gasade mycket så dog den. Jag testade att starta och gasa/backa några gånger och då dog den direkt. Då bestämde jag mig för att vända hemåt igen och lyckades ta mig in till bryggan. När jag väl kommit in till bryggan igen så vägrade motorn starta och tändstiften är snustorra, dock har jag bensin fram till förgasaren (det sprutar bensin om jag öppnar tappningsskruven i förgasaren) Hoppas någon orkade läsa allt och att någon kanske har en ide? Nu har vi ju gått igenom hela tändnings och bränslesystemet, vad kan det annars vara? Vi har soppa i förgasaren, men ingen soppa på tändstiften, i alla fall inte alltid. Mvh jocke
  8. Hej! Jag har lite problem, köpte en gummibåt för två veckor sen där förra ägaren inte hade kvar pumpen, sen köpet har jag köpt flera olika pumpar med olika munstycken men inget har passat..... inte ens pumpen från Brigs generalagent passade.... jag har dock modifierat en gammal elpump jag hade hemma så den passar lite halvbra, jag kan blåsa upp båten men jag vet inte om den blir tillräckligt fylld. När jag sitter på kanten, (väger 80 kilo) så buktar det nedåt litegranna, ska det vara så eller ska den vara stenhård? kan det vara farligt/dåligt för båten om den inte är helt fylld? Har en fråga till om ett annat problem, min båt har en uppblåsbar köl, men när jag höll på med en utav alla pumpar jag köpt, så gick ett munstycke sönder och det fastnade en plastbit i ventilen i båten som jag inte får upp.... Kan man strunta i att blåsa upp kölen? Hur kommer det påverka båten i vattnet?? Mvh Joakim
  9. Hej! Jag köpte i förra veckan en gummibåt som är 2,65 cm lång och 1,60 bred, hittade idag en billig men fint fungerande båtmotor (3hp) på blocket och köpte den direkt. Insåg dock när jag kom hem att motorn är långriggad vilket jag nu förstår att man inte ska ha på en sån liten gummibåt. Nu undrar jag dock vad skillnaden är, och hur pass mycket sämre båten kommer gå? Riggen är enligt mina mätningar 54 cm lång Bör jag sälja motorn igen och köpa en kortriggad? Mvh jocke
  10. Köpte idag en gummibåt, en Brig 265 , begagnad. Fick inte med någon pump, trodde dock att min elpump som jag hade hemma skulle passa perfekt, men den funkade inte helt bra. Jag kan blåsa upp båten, men sen när jag tar bort pumpen för att stänga, så hinner jag inte göra det tillräckligt fort, utan det pyser ut massor med luft. Snackade med Erlandssons brygga idag och dom påstog att dom hade någon allround pump som passade dom flesta märken. Är det någon som har erfarenhet utav deras pump, och vet om den skulle passa min båt? En annan fråga, hur hårt ska man pumpa upp båten? Ska den vara stenhård eller något mjuk? Tack på förhand Jocke
×
×
  • Skapa nytt...