Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Grizzlybear

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Grizzlybear

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Thomas! Ska jag ta hem magneten också?
  2. Har fick höra en hel del olika sätt att vinterkonserver en Albin 021. Jag har en fråga dock, min 021 är ganska gammal från 1951 och det har inte en tempreture mätare som reglerar temp. Jag måste göra det manuellt från en kran. Se här: Jag var bara nyfiken, när du kör Glykol genom systemet, ska jag öppna kranen helt att se till att varje del av systemet nås? Alla andra tips eller knep för vinterkonserver skulle uppskattas!
  3. Hej Thomas, Visade sig att det var dålig tändstift hela tiden. Jag köpte två helt nya tändstift från Marinshopen och pang startar första gången varje gång. Det var ganska dumt av mig att inte byta ut de tändstift i första hand. Om någon läser detta här alltid köpa nya tändstift först!
  4. Du är en sådan proffs Thomas! Jag körde båten över till sommaren hamnen, tog 35 minuter och motorn gick vackert, jämt och fin. Stäng ner det, försöka starta några sekunder efter,och helt död. Kontrollerat gnistan, alla ok. Märke till tändstift ser väldigt torrt... Jag har en lilla rör som gå direkt i till ventilerna, see här. Även om jag fylla som fan med start gas so hända inget. Jag underer om jag ska inte dra och spruta samma tidet. Man kan inte gör alt med handstart Hur som helst, förgasare ska bort for en ordentligt rengöring.
  5. Tack for tipset! Motor här magneto och ingen dynastart, finns det kondensator i magneto? Efter ett tag när man prova att for igång den så spola utt bensin from förgasare luft insug, jag kan tänka mig det är ingen bra. måste rengörer förgasare helt! Känns som det täter till luft insug när bensin flöder ut på golvet, så den för ingen bra mix av luft och bens. Man, kan inte även for den igång men rent start gas, och det verker lite könstigt.
  6. tack för all dina hjälp killar. Sätt allt tillbaka tillsammans och nu har även kompression i båda cylindrarna och inget vatten i oljan. det låter riktigt livlig. Byte all packening ink topplockspackening. Enda problemet är att det plötsligt har blivit mycket svårt att starta när det är varmt, t.ex efter man kora och stäng av. Men jag kan göra en ny tråd för detta. Senast ändrad av Grizzlybear | 30 juni 2012 | 19:30
  7. Tack Thomas! Jag måste säga bortsett från grenröret allt har lossnat fint. Jag funderar på att använda en gummiklubba för att lossa grenröret. Tack för Kopparpasta idé, lärde läxan den hårda vägen med en gammal Saab 900 som vinter hjul hade fastnat som fan. Glöm inte kopparpasta
  8. Det kanske kan förklara varför just det cylindern fylldes med vatten. Idag ska jag montera huvudet ordentligt och se vart vi går därifrån. Jag har rengjorts ordentligt runt ventilen, och de stiger och faller som de ska. Cylindrarna ser otroligt bra ut, troligtvis på grund av sin robusta konstruktion jag föreställer mig.
  9. @ Thomas, ja jag har trevägskran in kylvattenutloppet. Med fogging olja och lite milt våld har jag lyckats frigöra ventilen. Det går nu upp och ner som det ska. Men det var fortfarande dålig kompression när jag gjorde ett snabbt test. Men en sak, jag har riktigt svårt att ta bort grenröret, vill jag verkligen byta ut packningen. Jag läste också att en felaktig packning på grenröret kan orsaka dålig kompression. Jag har skruvade alla fyra bultarna ut från grenröret, bör det inte bara lossna? Det känns väldigt fast. Tack thomas! Senast ändrad av Grizzlybear | 29 juni 2012 | 23:37 Senast ändrad av Grizzlybear | 30 juni 2012 | 11:35
  10. Jag tro at vatten har suget upp from avgasror pga ventil vore oppet constant. När cylinder gör insug och avgas ventil är fortfarande oppet, där kan det har kommit fran? När jag skicka vatten genom avgasror så ick motor jätte dåligt, men när jag stanga den så funker motorn bättre.
  11. Ja ha. Det är så pass öckså Dags to ringer runt lite till verkstad då, men det verker som en bra sommar att missa när det gäller vadret. Lista verker lite gamle: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html Vet nån om nån mek i Stockholm? Senast ändrad av Grizzlybear | 29 juni 2012 | 13:50 Senast ändrad av Grizzlybear | 29 juni 2012 | 14:04
  12. Min svenska är lite dålig, ledsen för detta. Men ... Jag har en Albin 021 och jag har några problem. Jag märkte att det fanns vatten i en av cylindrarna, den längst bak närmast avgasröret. Jag forskat maringuiden och andra forum och misstänkte att avgasventilen hade fastnat öppen. Visst nog när jag lyfte på locket avgas ventilen hade fastnat i öppet läge. Jag tänkte att jag kan acceptera det som anledningen att vatten finns cylindrarna och oljan. Topplockpackening såg ok och blocket såg ut att vara i mycket gott condtion. Jag ska endå byte ut topplockspackening Jag är naturligtvis mest rädda för en sprucken block. Jag klarar låsa ventilen up och den öppna och stänga precis som det ska. Jag satte låset igen och testade comp. Fortfarande för liten comp i problemet cylindern. Jag satte ihop snabbt bara för att testa min idé, i den ena cylindern goda comp, i den andra dålig. Några tips? Tack på förhand
  13. gnistan verkar fungera: Senast ändrad av Grizzlybear | 24 maj 2011 | 11:39
×
×
  • Skapa nytt...