Hej, är ny här på forumet men skulle gärna vilja dela med mig av mina erfarenheter från denna vinter. Jag har haft en motorbåt på Bullandö marina de senaste åren. I vintras var det inbrott hos dem och jag och några till blev av med våra motorer, för mig en 115HK-utombordare, så en ganska kännbar förlust. Inbrottet skedde genom att de bröt upp en grind som låg praktiskt (för tjuvarna) belägen vid sidan av området och hade en avskild väg in till där min båt låg. Efter en sån händelse börjar man självklart fundera över hur man vinterförvarar sin båt, så jag skickade ett mail till Bullandö med några frågor: * Varför fanns det en separat obevakad grind och väg in på området? Det ser ju ut som ett drömupplägg för tjuvar. * Hur stor del av dygnet finns det bevakning på plats på marinan på vintern? (Stölden skedde under helgen, men upptäcktes inte förrän på måndag). * Varför ställs båtarna med motorn ut mot vägen så de är extra lätta att stjäla? * Varför informerar ni inte på eran hemsida att det varit inbrott så folk kan titta till sina båtar? Efter nån vecka fick jag ett svar av Fredrik Broms på Bullandö. Huvuddelen av mailet ägnades åt att skälla ut mig för att jag antydde att de skulle ha något som helst ansvar för det inträffade, men några svar kom i alla fall fram: * Det fanns ingen anledning att ha den extra grinden (brandskydd etc), och den är numera blockerad med betongsugga. * Båtarna hamnar som de hamnar, vi har ingen koll. Övriga frågor besvarades inte. Jag har fått ersättning av mitt försäkringsbolag för motorn, men deras värdering av en 10 år gammal motor är självklart inte i närheten av vad det kostar att köpa en ny motor. Utbudet av begagnade motorer i den storleksklassen är helt obefintligt, iaf om man inte vill befatta sig med stöldgods. På grund av detta så valde jag att sälja båten utan motor. Efter det har jag varit i kontakt med Bullandö med 3 frågor (frågor och svar): Jag har sålt min båt och skulle behöva hjälp med att få den lastad på köparens kärra, kan ni hjälpa till med det så fort som möjligt? -- Nej, vi håller på med sjösättningar och kan tidigast göra det om 2 veckor. Om jag köper en ny båt som är några dm bredare än min förra, kan ni hjälpa mig fixa plats för den? - Nej, ställ dig i kö som alla andra Jag har betalt 9000 kronor för en plats jag inte kan utnyttja efter motorstölden (för denna sommar och kommande vinter), kan man få tillbaka några av de pengarna? - Nej Är det bara jag som tycker att detta beteende är ganska dåligt av ett företag vars kunder betalar 10,20.30-tusen per år för en båtplats? Jag förväntar mig inte att de ska ersätta stölden, bara att de ska göra nåt litet litet för att hjälpa en kund som råkat illa ut. Säg gärna ifrån om ni inte håller med. Hoppas detta inlägg kan funka som konsumentupplysning. Kommer att posta detta både på fendern och bryggsnack, ledsen om ni råkar på det 2 ggr.