-
Innehålls Antal
45 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm aquamartin
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Den är i min smak riktigt läcker - gillar själv det modernare materialvalen och färgerna! Denna hade jag gärna köpt, önskade liknande när jag väl köpte min 2011 (höll på att välja Nimbus just på grund av materialvalet och det modernare snittet i Nimbusen) Och helt riktigt lär priset på begagnade båtar (tyvärr) få sig ytterligare en rejäl smäll utöver senaste årens allmänna prisdropp. Min lär väl nu gått ner från 1,8 miljoner vid köpet 2011 med liteextraprylar ned till max 900.000 troligen nedåt 800.000, om ens det... :-( Dock så undrar jag om 260 hk inte är i minsta laget. Jag har D4 300 vilket jag är helnöjd med, den planar lätt med 8 personer ombord. Men mercuryn kanske är ännu lättare och har bra vrid så det kanske kompenserar?!
-
Angående tyngdpunkt - bra idé, men tyvärr lär den rotera runt upphängningspunkten/kranens krok och med slingen t.ex. 4 meter från varandra så vet man bara att tyngdpunkten är någonstans där emellan, kanske lite för oprecist. Men be en lyftkransförare lyfta försiktigt med 1 eller två sling nära varandra och prova sig fram var tyngdpunken ungefärligen är - alltså lyfta försiktigt någon decimeter, inte ens lyfta ur vattnet. Allmänt så lär en lyftkransförare kunna hjälpa till ganska lätt med att avgöra tyngdpunkt, de är ju erfarna och jar säkert någon egen bra idé! Mvh Martin
-
Aquamartin: Använder även toalettkemikalier vilket gjort att odören i princip försvunnit -- jag undrar då om du tömmer septitanken i havet eller med däckstömning i hamn? Det är inte schysst mot miljön att släppa ut extra kemikalier i skärgården bara för att du ska slippa att det luktar toa. Som svar - jag släpper inte ut i havet, utan vi använder septistationer! Därav att jag ser det som ett problm att behöva pumpa extra för att hålla rören någorlunda luktfria, septitanken håller då cirka 2-3 dagar, beroende på möjlighet att använda landbacken för diverse ändamål...
-
Hej! Det luktade en del avlopp i min båt med tidigare i somras. Lösningen för mig har varit att spola/skölja ganska mycket efter användning, speciellt efter tvåan. Använder även toalettkemikalier vilket gjort att odören i princip försvunnit. Problem är ju att septitanken fylls på snabbare då :-( Dock så verkar det som backventilen börjar läcka redan efter en säsong (båten är en 2011). Märkte inte något första säsongen, lite förra året och nu i år börjar det märkas, speciellt vid körning i hård sjö. Då kan det tyvärr baklänges fyllas på med en skvätt av bättre begagnat vatten i toaletten, inte trevligt! Min bekanta har likadan båt av årsmodell 2001 och i hans båt läcker det ännu mer baklänges - därav att jag antar att backventilen är något man bör byta hyggligt ofta för att undgå riktigt jobbiga läckage/återrinningar av skitvatten. Om detta är specifikt för Aquador 26 eller inte vet jag inte. Men självklart så spelar det roll med position av toalett, slangens dragning och septitankens placering i förhållande. Kort sagt, skölj system och använd lite väldoftande kemikalier. Lycka till! /Martin
-
Jo, jag är nöjd! Blev av med 99% av allt vattensprut. Kan nu endast i vissa väderförhållanden (vind, vågor, rikting) få in några få droppar - i princip helt torrt, skönt! Jag lät Gåshaga Marina installera plåten, då jag ändå hade båten där för ett annat ärende. Enligt dem så är det ingen skillnad på plåtarna..?! Jag trodde som dej att det skulle vara skillnad, eftersom det är olika artikelnummer för olika vinklar. Ring och kolla med VP! Har du samma drev, eller sprutar det vatten ändå? (Jag fick tjata på Gåshaga för att ens få dem att beställa en plåt, trots att det är jag som betalade hela kalaset - borde i princip gå på garantin, det är ju ett designfel som gör att det kommer in mer vatten i båten än vad man borde acceptera. Men jag var den förste som beställt en sådan plåt, konstigt då alla borde ha samma vattensprut från sina DPX-drev)
-
Mina nya är t.o.m. markerade med Bow down / bow up för styrbord/barbord bog = bara läsa innantill! (Gäller då bara att inte tänka, glömma allt man lärt sig genom åren och istället bara läsa... )
-
Trimplan: På min 2011, är trimplanen tvärskopplade plus att knapparna även upp och ned - trycka uppe på t.ex. barbord knapp gör att styrbord trimplan går nedåt - jag har även diod-markeringar som visar trimplanens läge. Som Jonas säger så har även jag flesta passagerna på styrbordsidan varpå styrbords trimplan i princip alltid är nedfällt 50-70%. 100% för sidreglering är i riktiga undantag, alla på styrbord sida, kraftig sidvind och låg fart <25 knop (farter upp mot 28-30 gör att trimplanen knappt behöver användas, vattnet bär bättre och båten blir stabilare i sidled.) Det som jag tycker ger om möjligt ännu mer lutning/behov att användning av trimplanen är sidvind som åtminstone får min båt att (utan trimplanen) luta sig mot vinden. Fördel med lite hästkrafter i motorrummet är att trimplanen knappt påverkar tiden till planing, går mig veterligen lika fort med som utan (använder bara båda när jag vill köra < 20 knop utan att tappa planingen, annars bara för att hålla båten rätt i sidled)
-
Riktigt! Som sagt, skillnaden är cirka 20 mm.
-
Ja, lite skumt är det - alla med ny Aquador, speciellt 26 HT borde ha problemet! (Hur mycket vatten som hamnar inuti olika båtmodeller beror väl på bottenform, badbrygga, form på akterspegel, överbyggnad m.m. och hur luften virvlar runt bakom båten. - På min båt är flaggan ofta riktad framåt, inåt båten - alltså kraftig turbulens. Stänket är säkert inga problem med t.ex. DC-modellen där det inte lär bildas samma turbulens.) Enligt varvet så är rekommenderad x-mått från VP 37 cm (från drivaxel till båtbotten), medans de (och andra installatörer) istället använder sig av 35 cm som x-mått. (Ta 37/35 med en nypa salt, det var de 20 mm skillnad som är poängen). Men att det är ett problem är väl troligt, eftersom det överhuvudtaget finns plåtar att köpa - De lär ju inte vara framtagna för skoj skull... Som sagt, skönt at det löste vattenproblemet!
-
Rapport: Kan nu även konstatera att tillbehöret fungerar, äntligen stänkfrittt och man kan sitta i baksoffan! Fick det monterat för några veckor sedan, men vädret har först nu tillåtit mig att testa det utan regn i luften. Vattnet bildar inte längre blomsprutestänk, även om nya plåten gör att det stänker en del från drevet så är det av mer sammansatt karaktär som inte yr runt i luften. Kostade med uppdragning av båt, arbete och själva plåten totalt 7 800 SEK, inte billigt men nästan nödvändigt för trivseln. Tips för andra med liknande problem är att montera plåten själv, under torrsättningstiden. Den skruvas fast på sköldens offeranods plats (offeranoden flyttas till plåten). Enligt varvet så är detta typiskt VP-problem, de vill garandera sig mot kavitation, varpå de sätter drevet extra djupt med rejäl marginal = drevet hamnar i princip för djupt och delar som ej är utformade för att vara i vattnet i hög fart hamnar där ändå, t.ex. fästet för hydraulkolvarna = vattansprut. Han sade att när de själva monterar motorer så lyfter de hela drevet (motor/sköld) cirka 20 mm mot Pentas rekommendationer. Detta ger även högre fart, enligt honom 3 knop. Bör väl även ge 10 % på bränslet också med andra ord...
-
Ett allmänt tips: Generatorn laddar inte fullt på tomgång - varva upp motorn och testa sedan om bogpropellern går bättre. (Om den går bättre så är det lättare att leta orsaker varför den inte får tillräckligt med ampere från batteriet generator. Alternativt lyft in ett 100Ah batteri in i förpiken, direktkoppla och se om den beter sig likadant) Lycka till!
-
Exakt, tyvärr är båten redan i sjön... Och med hjälp av firma kommer gå på cirka 2000 för arbete/montering plus lyft - slutar på närmare 9-10.000 om jag lämnar in det!! Väntar då troligen tills nästa säsong och monterar själv, eller t.o.m. bockar till egen plåt för någon hundring. Angående frågan om plåten håller i 12 knop så håller ju vanliga trimplan (även om de har stöd av hydraulcylindern), men det lär hålla om plåten är grov nog.
-
Problemet löst! Finns tillbehör från volvo - tyder ju på att det är ett vanligt problem.... http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6264.aspx Kostar dock på några spänn, 4 700 SEK - härligt med eftermarknadsdelar
-
Hej! Min båt, 26HT 2011 med D4 300, drar 1,4-1,5 per distans med 2 vuxna, 2 barn och fylld vattentank och normal last. Detta gäller mellan 25-30 knop, över och under detta drar det ännu mera. Innan jag justerade färddatorn så angav den felaktigt 1,2 per distans, men efter justering av faktisk fart mot datorns och även verifierat detta vid tankning stämmer det nu - alltså 1,4 per distans. Frågan är hur Nimbusen ligger till i verkligheten, på pappret 1,1 men vad blir det vid macken? Borde åtminstone vara 1,2-1,3?
-
Hej! Jag har en Aquador 26HT med volvo pentas DPH-drev, årsmodell 2011. Har haft viss diskussion på annan tråd här om vattensprut som genereras av drevet och åtminstone i fallet Aquador 26 HT dras upp i turbulensen bakom båten och hamnar upp i soffan och fram på bordet i aktern. Det som hamnar upp på båten är av karaktären duggregnsdroppar, medans det som sprutar ut runt drevet har kompakt men väldigt högt tryck och stor volym (som självklart lämnar ifrån sig en viss procent smådroppar). Min fråga är om det ta är DPH-beroende och/eller i kombination av båt. Och är det någon som har gjort någon lösning för detta? När jag ligger på badbryggan och tittar ned på drevet i marchfart så ser jag att det bildas vattenstrålar/vattenkaskader åt allehanda håll från drevet, mest runt svarta fästet för styrhydrauler/drevstöd. Där det sedan slår ut vatten åt sidorna och upp längs drevet, som i sin tur studsar/sprutar utåt från kanter m.m. på drevet. Bifogar en bild där jag ringat in området som genererar sprutet - spontant ser det på bilden ut att drevet sitter högt i förhållande till skölden och därmed båtbotten. Vattnet borde gå fritt från fästet/styrhydrauler, men bevisligen kommer det upp vatten som sedan sprutan åt alla håll. Vid tolkning av bilden skulle det även kunna vara den framskjutande delen på växelhuset som ger ett uppåtgående vattenflöde, som i sin tur tar i det svarta fästet o.s.v. Någon med erfarenhet/teori och lösning på detta? Mvh Martin