Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

folka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om folka

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag kanske inte fattar varför jag inte får svar på grundfrågan istället för massa självklarheter... Ingen här inne som jobbat med tändsystem på Saab eller Volvo PV? Skiljer det mycket om man monterar stift med "1 snäpp" skillnad i värmetal? Jag har på motorcykelforum läst att vissa rekommenderar olika värmetal per cylinder, beroende på hur bra kylning respektive cylinder får. Självklart är det bara att åka och byta stift, men lite kunskap är aldrig fel
  2. Jag var och köpte nya tändstift till en Yamaha F60 2002. I min manual står det NGK DPR6EA9, men min handlare gav mig DPR5EA9, för det hade han uppgift om att det skulle det vara. Han dubbelkollade faktiskt. Men nu när jag kollar på nätet, får jag upp DPR6EA9 till min motor. DPR5EA9 är väl ett något varmare stift, som jag förstår det. Har det någon betydelse? Stiften som sitter i är inte sotiga något nämnvärt.
  3. Har du kollat de enklaste sakerna först, luftskruv öppen på bränsletank, sugsil bränsletank igensatt, bränslefilter bytta?
  4. Hallå Har tillbringat flera timmar idag med att försöka få fram en givarkabel till mitt nya Humminbird 899SI-lod på en Yamarin 5200. I motorbrunnen finns ett kabelrör typ 50-60 mm i diameter som kommer ut. I röret ligger redan ett antal kablar samt reglarkablar till motorn. Jag har försökt få igenom en dragfjäder, men det tar stopp efter någon meter. Från andra ändan (innunder mittpulpeten) kommer kablarna upp genom en kabelgenomföring, men det verkar inte som kabelröret går hela vägen fram. Där går det definitivt inte få in dragfjädern. Bevisligen har någon lyckats innan, bland annat går gamla ekolodsgivarkabeln i detta rör, denna givarkabel utgår jag ifrån är monterad efter båten byggdes. Någon som har några tips? Jag vill inte börja dra ut befintliga kablar, då vet man aldrig om jag får tillbkaa dem. Plats finns det gott om i röret,, men jag antar det är i en böj det tar stopp.
  5. Jag har ingen aning om Mercury och Honda-delar passar med varandra. Mig veterligen har väl aldrig Honda haft samarbete med Mercury? Varför skulle i sådana fall delarna passa? Drevet jag monterade på saknade mycket riktigt tryckbrickan (handlaren urskuldade sig och sa jasså stal dem den för dig också- jag blev vansinnig och sa att är du så dum så du tror att de står och monterar bort en tryckbricka som sitter mellan propeller och drev och lägger den i båten så jag kan använda den igen???). När tryckbrickan monterades, då försvann ljudet. Nu har drevet suttit på 2 år. Jag köpte drevlås. Dessutom monterar jag bort drevet inför vinterförvarinng och lägger det i garaget hemma.
  6. Drevet ska vara fyllt enligt handlaren, vilket Honda tydligen också anger. Så då bör ljudet inte komma därifrån, utan förmodligen ligger propellern an mot vxelhuset, pga att ingen tryckbricka är monterad. Rimligt? Senast ändrad av folka | 16 maj 2011 | 19:06
  7. Växelhuset låg ouppackat i kartong...Du är säker på att de brukar vara ofyllda? Jag bävar om jag ser massa metallflisor då jag öppnar pluggen! Tryckbrickan saknas, inga monteringsskruvar finns vid leverans, ingen upplysning om att växelhuset behöver fyllas. Lite borde man kräva av en auktoriserad handlare...
  8. Kikade runt lite i min intruktionsbok samt på nätet. Tryckbrickan för propellern (verkar sitta längst inne på drivaxeln) fick jag inte med någon i propellersatsen. Vad gör den och framförallt, vad händer om den inte sitter på plats? Kopplingar till ljudet?
  9. Jag hade oturen att bli av med mitt växelhus till klåfingriga personer på min Honda i höstas. Nu är nytt växelhus införskaffat, växelhuslås också, och plånboken tom...För att slippa rulla iväg med båten så bad jag handlaren ta hem ett växelhus, vilket jag monterade själv. Båten las i sjön nu imorse, men jag tyckte mig inte riktigt känna igen ljudet ifrån motorn då växeln var i. Ljudet kan närmast beskrivas som ett lite dovt skorrande ljud. Jag har haft motorn i9 eller 10 år, så så pass känner jag igen hur den brukar låta. Jag varvade inte speciellt, max 2000 rpm, eftersom jag bara körde i hamnem. Innan jag sjösatte kollade jag så det fanns olja i drevet, vilket tycktes vara fallet. Det kom olja när jag lättade på pluggen. Ändå så har jag en viss oro att det inte är fyllt med olja, utan att det jag såg var olja kvar från bearbeting av kugg? Vet någon om växelhusen levereras färdigfyllda??? Något annat tips vad som kan låta? Jag har just nu bara monterat drevet med 4 skruv, den bakersta väntar jag på att få. Men jag tycker inte det borde skapa ljud...
×
×
  • Skapa nytt...