Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

Markan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Markan

  • Placering
    Kadett
  1. Hade precis samma problem, lyckades få jämn temperatur genom att montera backventil på ingående kallvatten.
  2. Tack för alla svar! Smart lösning från Clas Ohlsson
  3. Hej! Någon som vet var man lämpligast installerar avgastemperaturgivaren på en AQAD41? Tacksam för svar
  4. Finns det någon här som vet om det är någon skillnad i energiinnehåll på bunkerdiesel jämfört med blank diesel? Även intressant att höra om någon har erfarenhet av rökutveckling på dessa bränslen. Tacksam för svar
  5. Tänkte bara meddela att det gjorde stor skillnad med uppgraderingsturbo. Bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning.
  6. Hej och tack för hjälpen. Det var ju ganska rejält vridmoment på min gamla diesel. Konstigt att det inte finns info från Penta någonstans dock.
  7. Hej. Finns det någon här som har vridmomentkurvor på AD41 motorerna? Har sökt överallt utan resultat.
  8. Tack för alla svar. Blir nog en extramotor om 5 hkr. Sen kan man ju fråga sig om det är värt pengarna när man har en hyfsat driftsäker pentadiesel samt medlemskap i sjöräddningen....
  9. Hej. Jag funderar på att skaffa en hjälp / back up motor men vet inte vilken effekt som behövs. Tänkte kunna gå i ett par knop typ. Båten är 8,8x3m, planande. Vikten är ca 3,6ton. Nån som har nåt liknande och kan tipsa om storlek på hjälpmotor så vore jag tacksam. Senast ändrad av Markan | 25 mars 2012 | 13:23
  10. Hej! Nån som vet hur mycket turbon ska ladda på en AQAD41A? När jag läser av i verkstadshandboken får jag det till 1,85bar vid ideala förhållanden. Tycket det låter högt. Nån som har erfarenhet / mätt på egen maskin tex? Tacksam för svar
  11. Hej! Nån som provat att byta till den modernare typen av turbo till AQAD41? Gör den någon större skillnad på accelerationen? Ska tydligen börja ladda vid 1700rpm istället för 2500rpm.
×
×
  • Skapa nytt...