sold
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm sold
-
Placering
Kadett
-
Då hoppas vi/jag att min förgasarrengörning gjorde susen samt att ja lyckas justera tomgången bättre. Om det nu var problemet. Mycket bra tanke//Jeppe
-
Det är ingen separat olja till respektive cylinder (3 cylindrig motor). Oljan blandas in i bensinen INNAN förgasaren. Innan allt gick åt skogen så såg jag att det minskade olja i tanken samt att den tom varnade för låg oljenivå vecka innan. Efter det fyllde jag tanken full.....men kom som sagt inte så långt Förgasarna har dessutom inte justerbart högfartsmunstycke utan fasta. Så det enda som kan vara problem om den får för snål blandning är väl ngn form av stopp i ledningar eller lågfartsjusteringen?? Köpte just en ny impeller som jag förhoppningsvis byter i helgen. Även om jag tror det är onödigt för den skall vara bytt relativt nyligen. Men då kan vi iallafall utesluta dålig kylning pga av den. Jag är jättetacksam för alla som bryr sig i mitt underbara fall!! Senast ändrad av sold | 27 maj 2011 | 13:51
-
En annan sak jag just kom på när jag kollade igen mekhandboken.......jag minns att under svänghjulet så fanns det några kablar som var rejält nötta. De hade legat och skrapat under svänghjulet. Kollade upp och dessa har något med hur tändstiften skall tända........kablarna går till sensorn som läser av hur och i vilken ordning stiften skall tända. Kan det vara så enkelt att det har blivit fel i tändningen då dessa har legat med bar metall mot svänghjulet och förmodligen gjort kortis lite då å då??? En av kablarna är nästan helt av, söndergniden mot undersidan. Mitt i bilden så går kabelhärvan in under svänghjulet/kåpan. Dålig bild men man ser att kablarna som solen skiner på närmast kåpan, så är höljet avskalat. Och på min bild som är lite större så ser man kopparn titta fram Senast ändrad av sold | 26 maj 2011 | 22:04
-
Har faktiskt inte funderat vad de små hålen är till för. Dock skall de vara där för de finns i alla cylindrar på samma ställe. Hålen är ej heller insjunkna/sprucna. De är helt jämna med fodret....förrutom 1:ans som har metall utsmetad över halva hålet. Som bilden visar så är hålet i 1:an nästan täckt av metall ifrån antingen kolven eller tändstiftet som förmodligen gick sönder när detta hände eller så var det tändstiftet som gick sönder och orsakade detta. Senast ändrad av sold | 26 maj 2011 | 22:07
-
Jag kan förstå det...men jag är oerhört tacksam för alla vinklar på mitt lilla problem. Detta är ngt som fler har sagt......ang snålt ställd. Trots att jag har köpt mekanikerhandboken om just denna motor så har jag inte klurat ut hur man gör för att justera bränslemängden på denna. Har förstått att tomgången sitter upptill men var justerar man bränslet?? Sprängskiss förgasare Johnson 35hk -98 Ursäkta denna kanske dumma fråga men man lär så länge man lever
-
Nope, impellern skall enl rykten vara bytt nyligen. Vad detta nu innebär. Men kommer nog att byta ut den befintliga då jag håller på att renovera. -06 var det problem med vattnet/ev impellern, vet inte säkert dock. Så 1:an nöp och honades om samt byttes kolv mm. Om den hade nypit borde den väl inte gå på tomgång....eller?? Jag kunde ju vrida runt allt med bara propellerns hjälp och handkraft.
-
Nu är alla förgasarna rengjorda samt urblåsta. De såg dock väldigt rena och fina ut invändigt. Så frågan kvarstår, vad kan ha gjort så att kolven brändes sönder? Någon måste ju ha råkat ut för liknande eller hört ngn som har?? Kan det vara så enkelt att tändstiftet gick sönder och orsakade allt detta?
-
Länk till sista bilden, video på start samt tomgång: http://s13.photobucket.com/albums/a274/soldswe/Bat/?action=view¤t=20110509064.mp4 Länk till tändstiftsbilden: Senast ändrad av sold | 23 maj 2011 | 15:16 Senast ändrad av sold | 23 maj 2011 | 15:17
-
Halloj alla glada! Köpte mig en begagnad plastbåt (Crescent 430)av äldre sort med en Johnson 35hk -98, 3 cylindrig i mitten på april. Frid å fröjd, allt har funkat kalasbra. Alltid startat och aldrig tjuvdött. Har hunnit köra ca 10ggr i år innan detta plötsligt hände för 2v sedan. Var ute å skulle fiska då motorn helt plötsligt tappade kraft. Inget skrammel eller konstiga ljud, bara tappade kraft. Vände om hem och försökte reda ut vad som kunde vara problemet. Efter check av tändstift, kompressionstest så förstod tom JAG vad som orsakade kraftbortfallet. Det är 1:ans cylinder/kolv som har dött. Detta har hänt en gång tidigare, tydligen (1996) då ngt hände med vattenkylningen och 1:ans kolv nöp. Honing och ny kolv/impeller/packningar mm byttes då ut. Är inte säker på att det är vattnet som är boven i detta fall då jag såg att det kom vatten därbak. Vad kan vara boven?? Kan det vara snål blandning i förgasaren? Motorn har separat oljetank och har sett att det minskade olja. Hål i kolv: Hel cylinder: Utsmetad metall på cylinderväggen/fodret: Tändstiftet: Start med tomgång:
-
Surt var ordet! Men förhoppningsvis så var det allt du behövde göra och kommer kunna njuta av din båt ganska snart. Själv håller jag på att försöka hitta ngn som kan borra min cylinder inom rimlig framtid....inte helt lätt. Lycka till//Jeppe
-
01.Diameter 9 växelhus 2,5 Aluminum stigning 9-10 2-takt/4-takt 3-bladig aluminium propeller med diameter 9 och växelhus 2,5. Passar till 10 splines axel: • 2-takt 9,9hk (1983-1987), 15hk, 15C. • 4-takt ... 695,00 kr 02.Hubkit Suzuki 2-takt/4-takt Hubkit (propellerns centrum som gör att den passar på propelleraxeln) till 10 splines axel. • 2-takt 9,9hk (1983-1987), 15hk, 15C. • 4-takt 9... 245,00 kr Jag hittade detta på www.drev.se Om jag inte minns fel så ligger de på Lidingö!! Lite billigare 695 245=940:- inkl moms //Jeppe Senast ändrad av sold | 16 maj 2011 | 15:56
-
Jag håller mina tummar att det INTE är just det problemet du har. Tyvärr så är det ganska dyrt att reparera mina skador som har uppstått genom att ett tändstift har gått sönder. Du kanske kan ta bort dina och kontrollera dessa. Det har blivit ett hål i kolven som satt under tändstiftet som gick sönder. Dessutom har det blivit repor samt metallrester som har fastnat på fodret i cylindern. Har hittat en ställe som förmodligen kan borra upp cylindern för dryga 1000:- Ny kolv inkl. ringar samt några packningar och lite metallim. Har jag tur kommer jag undan med ca4000:- Men då får JAG göra allt skruvande.........och jag är INGEN mekaniker. Klurig/händig men ingen mekaniker. Detta kommer bli MYCKET intressant. Jag fick en prisuppgift på en marina i Trosa som ville ha mellan 15-20000:- (ja, du läste rätt) för att fixa min motor.
-
Jag har nämnligen precis råkat ut för ett haveri i ena cylindern/kolven på min Johnson 35hk -98 Det yttrade sig på exakt samma sätt som du beskriver nu........den startar som den skall, varvar med handgasen utan vxl i, men så fort jag lägger i växel och skall köra så orkar den inget. Kan defenitivt vara läge för ett komptest på din motor! Biltema har ett verktyg för detta för endast 199:- http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare/
-
Kommer den upp i varv i neutralläge om du gasar utan växel i?? Och tappar kraft/varv när du lägger i en växel? Senast ändrad av sold | 11 maj 2011 | 20:05 Senast ändrad av sold | 11 maj 2011 | 20:07