Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

shipsim

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om shipsim

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Stort tack. Nu är det pumpat och klart. Tur att det finns en kompetent omgivning ;-)
  2. Någon som lyckats fylla fendar från Claes O med hjälp av en handpump? Hur? Vilken typ av munstycke? Sitter här med två opumpade fendrar och känner mig dum ;-) Långt där ner anar man en ventil...
  3. Jag har hemmahamn i Stockholm,Slagsta. Vore säkerligen värdefullt med handledning i någon timme eller så. Typ motorgeografi.... ;-) Handböcker osv har jag men jag inser då jag tittar i dem att de kräver en viss förförståelse för att kunna ta del av dem på rätt sätt.
  4. Bakgrundsbelysningen hade gått ner på 0.... medhjälp av en ficklampa i rätt vinkel gjorde att jag såg menyerna och kunde navigera mig fram till bakgrundsbelysning. Pinsamt men nu är det löst. Känns skönt att ha sparat lite pengar ;-)
  5. Som jag skrivit tidigare så är jag en gröngöling beträffande motorbåtar...dock ej gröngöling på sjön. Måste erkänna att jag blir lätt stressad över det faktum att jag vet så lite om den motor som driver min flipper 666. En bensinare på 230 hk från 2007. När jag tittar ner i motorluckan så är det som att titta ut i rymden - obegripligt och gränslöst på samma gång. Ansvarslöst att köpa en motorbåt tycker någon. Måhända, men nu är det som det är och någonstans ska man börja. Min fråga - hur skaffar man sig åtminstone översiktlig kunskap om framdrivningsanordningen? Instruktionsbok? Finns det någon bra bok el kurs? Bör man hyra en båtmekaniker för en timma och låta denna introducera motorn. Antar att det finns flera som varit nybörjare. Ser fram emot tips som kan leda till ökad kunskap ;-)
  6. Precis hemkommen från en skön sjötur. Plottern fungerade utmärkt när vi gav oss av. La till och badade på en holme. När vi några timmar senare startar igen så fungerar inte plottern. Har provat att slå av och på, bryta ström osv. Följande händer varje gång: Jag slår på, kort pip (finns i alla fall spänning), en svag Garmin logga visas därefter svartnar skärmen. När jag trycker på knapparna så blir det ett dubbelpip ...typ som att något är fel. Någon som känner ingen detta? Finns det någon kontrastknapp som jag kommit emot eller är detta ett dödstecken. Plottern är från 2007...
  7. En kombination av blåbärs- och filosofisk fråga månne. Känner dock att jag vill ställa frågan. Som fd seglare så minns jag då man smög lugnt och stilla in och sökte naturhamn. Var det för grunt så berättade blyet i kölen detta tydligt och ofarligt på samma gång. Nu är det en Flipper 666 HT 2007 som gäller för min del. Djup 0.8 och det är drevet som är den djupaste punkten. Hur känsligt är egentligen ett modernt drev? Inser givetvis att om man kör på en grynna i fart så är man rökt... Jag funderar mer på de lägen då man sakta, sakta letar sig närma en möjlig tilläggningsplats... Klarar drevet en påstötning? .... Visst, en blåbärsfråga men jag måste ändå ställa den för att veta hur djärv och nervös man ska vara...
  8. Tack, ankarolina får bli höstprojekt. Modell större alltså. Antar dock att det fortfarande ryms ett ankare i boxen trots rullen? Kylväska med kompressor låter klokt. Hittade du någon som passade bra i utrymmet? Antar att du drog fram stöm till facket också... Just ja, beträffande gardiner. Även vi har funderat på självhäftande kardborreband men var lite oroliga om de skulle sitta kvar då temperaturen i ruffen kan bli ganska hög då båten inte används och att värmen får fästpunkterna att börjar glida. Men det verkar vara en onödig farhåga... Stort tack för all din kunskap och det är inte omöjligt att jag kontaktar dig via mail någon gång framöver för fler blåbärsfrågor...
  9. 666D3, vilken fin båt du har! Jag ville helst haft diesel jag också men hittade ingen på beg.marknaden då vi var i färd med att handla båt så vi har en 07:a med bensin. Efter några månader med båten är vi helnöjda. Fick en hel del inspiration då jag studerade dina bilder. Dels vad gäller solpanelerna och dels placeringen av ankarolina i akterstuven. Får man fråga hur du monterade den samt vilken storlek på ankarolina som du har där? Är du nöjd med solpanelen? Tycker det verkar som du dragit sladden från solpanelen på utsidan eller gick du igenom taket? Även bordkonstruktionen var ju lysande, kul att se!
  10. Det börjar bli dags att övernatta i vår Flipper 666 HT. För att få bort växthuseffekten i ruffen (avser med denna ettikett ljusinsläppet) börjar vi fundera på gardiner. Är det någon som har några smarta tips för att fästa dessa? Vill undvika håltagning om möjligt. Inget krav att gardinerna ska sitta uppe alltid ej heller att det ska vara vara justerbara. Allt eller inget är således helt ok...Ser fram emot era funderingar. Tack tack!
  11. Förhoppningsvis har jag kommit på problemet. De visar sig att diodrarna visar att babordstrimplan är upptrimmat till sitt utgångsläge utan att så faktiskt är fallet ;-) Jag har trott att det har varit uppe men icke... Kanske magstarkt att säga att detta är löst. Frågan som återstår är nu hur jag får diodrarna att visa det sanna värdet... Tips tages tacksamt emot...
  12. Jag har singeldrev. Jag får väl anta att trimplanen är korrekt monterade. Vad jag förstår enligt kvitton osv så verkar trimplanen monterats i samband med nyleverans... När båten lutar så är det lite samma känsla som jag får då jag övertrimmar trimplanen även om jag absolut ska erkänna att jag inte fått någon kläm på hur de fungerar. Mitt hetaste spår är att ett av trimplanen kärvar och inte når sitt nolläge men å andra sidan borde väl detta återspeglas på trimplansinstrumentet... där ser allt ut att vara frid och fröjd. Ska detektiva lite annars får man väl kontakta någon förstå-sig-påare
  13. Hmm, jahaja... Då kanske det är något vajsing med trimplanet i alla fall. Att det då och då hamnar i fel läge. Ska försöka undersöka det hela lite närmare...
  14. Stort tack för era lugnande besked... Tänk vad mycket man har att lära...men det är kanske också det som är tjusningen med det hela ;-)
  15. Är relativt nybliven ägare till en Flipper 666, 07... Dessutom ny med motorbåt då segling har varit min gren på havet tills nu... Inte allt för sällan då jag gasar på lite så börjar båten att luta åt strybord (samma sida som jag sitter och styr på)... Detta trots att jag har gastar ombord på lite olika ställen. Lutningen går att kompensera med trimplanen under gång. Lutningen inträffar heller inte varje gång utan då och då. Försöker nu att förstå när den uppkommer. Vind? Sjögång osv? Min fråga är om en båt som Flipper 666 HT ska behöva kompenseras med trimplanen när det inte verkar vara överdriven snedfördelning av vikten ombord? Vad jag vet så är inte trimplan standard på Flipper 666 ht utan ett tillval. kan ha fel där... Eller kan det vara så att det är trimplanen som hänger sig in fel läge alternativt har felaktig grundinställning? Jag kan inte erinra mig att trimplanen fått någon slag eller så. Ingen jättespetesig fråga och jag förväntar mig därför inget precist svar utan är mer intresserad av erfarna tankar och reflektioner kring det som jag skriver om. Allt gott till er alla och hoppas ni har en fin båtsäsong.
×
×
  • Skapa nytt...