Tycker absolut att det räcker med 7. Är själv intresserad av Simrad NSS8, Garmin720S och Raymarine E7. Troligtvis kommer jag att satsa på Garmin 720S, för jag förstår faktiskt inte vitsen med Raymarine E7... Om vi börjar med priset.. (Vi utgår från stockholms skärgård med bästa resp sjökort med onödigt 3D lullull och allt. Visserligen större täckningsområde med navionics, men jag vill egentligen bara ha norrköping-väddö med omnejd) Raymarine E7D ekolodsgivare navionics platinum =15590 1000 2495 = 19085 :- Garmin720S ekolodsgivare Bluechart G2 Vision=11790 1000 1890 = 14680:- Är det verkligen värt 4405 bagisar i mellanskillnad?? Vad som talar till E7an fördel är att man kan reseplanera hemma i soffan på Ipaden och sedan skicka över rutten till plottern när man väl kommer till båten, samt att den har fysiska knappar. Alltid skönt att kunna ändra range mm med knappar i lite krabb sjö isället för att sikta med ett finger på en skärm. Vad som talar emot Raymarine E7 är de helt schizofrena extrafunktionerna som Raymarine hårt marknadsför och som säkert är en av anledningarna till det skyhöga priset, T.ex att man kan spela upp musiken från iphonen direkt i plottern!?? (Har aldrig hört talas om en plotter med grymma högtalare och bra bastryck, men E7 kanske är den första..). En annan smått värdelös funktion är att plottern kan skicka över sjökortsbilden (eller radarbilden) via WIFI till Ipaden, med stor risk för eftersläpning i bilden.. Copiloten som sitter med Ipaden i knät kan inte ändra skala eller någon annan info. Natrurligvis köper man navionicsappen till Ipaden för ett par hundringar och använder Ipaden som redundans-system till plottern. Som sagt, mycket lek och lite vesäntlig funktion... Sänker Raymarine priset så att den matchar Garmin så hade jag nog klippt en E7:a... Mest för knapparnas skull...