Jodahl
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jodahl
-
Placering
Kadett
-
Motorn är färskvattenkyld så skall bara köra glykol/dränera sjövattendelen. Osäker på om man ska dränera INNAN glykolkörning också. Det är i och för sig snabbt gjort, det jobbiga är att torka upp vattnet från motorrummet. Drevet är ett Alpha one Gen II, någon som vet vilken storlek det är på bultarna så slipper jag köpa en hel uppsättning.
-
Hej, I Mercruisers handbok står det att man skall dränera motorn efter att ha kört igenom den med glykol (om jag fattar rätt). Gör ni det? Verkar vettigare att den står med frost- och korrosionsskydd under vintern. Undrar även om bultar till drev och likanande är mm eller tum. Måste jag köpa tumhylsor för att skruva loss eller går det med metriska? Mvh Johan
-
Min motor/drev-kombination har impeller både i drevet och motorn. Men tar du av drevet innan så räcker det med vatten till motorn. Jag vill dock köra glykol i drevet så jag behåller det på.
-
Har inga problem att betala 1000 spänn för en tryckprovare, med tanke på att jag sparar 7000 kr genom att göra service själv. Drevsäckarna ser gigantiska ut, det blir nog muff istället.
-
Båda varianter funkar alltså. Om jag vill ta hand om glykolen från motorn hamnar väl den i ďrevsäcken, eller var spottas den ut nånstans? Vattnet i drevsäcken borde kunna tömmas med hävert om inte drevet sitter väldigt nära marken, kommer inte ihåg hur nära det hamnar. Jag kommer sötvattenköra motorn en stund, sedan dränera ut sjövattendelen och köra med glykol. Efter det tänkt jag inte dränera glykolvattnet.
-
Hej, Skall ge mig på att vinterkonservera min motor/drev för första gången. Har inte tillgång till vatten på uppställningsplatsen. Tycker därför det verkar smidigt med drevsäck, Blir väl midre spill och oväsen? Någon som har använt det? Vet annars någon om det funkar med spolmuff om man drar slang från en dunk placerad någon meter ovanför muffen? Funderar också på att köpa tryck/vacuumprovarre på drev.se. Hur funkar dom? Var ansluter man dom på drevet? Alpha one gen II. /Johan
-
Hej, Någon som har denna att sälja? mvh Johan
-
Tack för svaren. Skönt att veta att hålbilden är densamma. Jan: Hur gör du för att höja och sänka motorn? På min motor är det två hål och två slitsade spår så motorn går inte att höja/sänka när väl hålen är borrade i akterspegeln. Kavitationsplattan skall väl vara i nivå med akterspegelns lägsta punkt? Jag kommer inte köpa någon lyft, men det kanske finns att hyra, alternativt bygger jag något med virke och taljar motorn på plats.
-
Hej, Har en Yamaha 50 hk 2001 men skall nu byta till större motor, 70-80 Hk. Är det samma hålfördelning på fästena mellan olika fabrikat och motorstorlekar, d.v.s. kommer jag kunna använda hålen som är borrade i akterspegeln för att montera den nya motorn? Klarar 3-4 pers. att lyfta av motorn för hand? Någon som skickat motor med transportfirma och vet vad det kostar? Har någon praktisk erfarenhet av att byta motor tar jag gärna emot tips. mvh Johan
-
Packa ner GPS:en och använd Orux Maps istället (om du har en smartphone)
-
Precis, kolla allt som har med bränsletillförsel att göra i första hand. Jag har själv monterat pumpblåsan åt fel håll, Yamaha original, och där gick motorn fint på låga varv, men började gå på en cylinder efter en stund på högre varv. En kompis felsökte i en hel säsong och höll på att bråka med leverantören om en motor som gick dåligt på högre varv. I slutändan visade det sig att piggen som skall pressa tillbaka backventilskulan i änden på bränsleslangen inte gjorde sitt jobb...
-
Köpte båt i höstas med en Yamaha F50 år 2001. Även på den saknas metallbrickan (som det står i verkstadsmanualen att det skall sitta på motorn). Däremot sitter klisterlappen som det skrivs om högre upp. När jag skulle köpa delar hos Yamaha så frågade man efter modellnumret, och det dög minsann inte med det numret som stog på klisterlappen. Så man undrar ju hur det skall vara
-
Hej, Jag köpte båt i höstas med en Yamaha F50 2001. I instrumentpanelen finns det en tiltvisare och en oljetrycksvisare, men ingen av dom fungerar. Inte så konstigt eftersom trådarna ut från visarna slutar i öppna ändar bak i akterstuven. Jag får inte riktigt ihop det eftersom vad jag kan se så går trådarna från tiltGIVAREN och oljetrycksGIVAREN in i den tjocka mångtrådskabeln som går från motorn in i reglageenheten. Men då borde det väl komma ut trådar ur reglaget så man kan koppla in instrumenten? Jag misstänker att visarna som sitter är från originalmotorn (speciellt oljetrycksvisaren ser äldre ut), och inte följde med den motorn jag har. Men i alla nya motorer följe det väl med en oljetrycksvisare? Frågan är om det går att få någon ordning på det? Jag förstår inte vitsen med att dra trådarna via reglageenheten. Borde det inte gå att dra direkt från givarna till visarna? Någon som har en motor av samma årsmodel som kan ge några råd? mvh Johan