Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Maxi202

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maxi202

  • Placering
    Kadett
  1. Maxi202

    Motorbyte

    Funderar på att byta motor i min 26 fots segelbåt. Har titat både på Yanmar 2YG20 och VP 2002, båda 18hk, är det att skjuta över måt i en så pass liten båt. Någon som vet var man kan hitta monteringsmått på just VP 2002 och vad som är rimligt pris för en renoverad komplett motor med backslag. Glad för svar. Rickard
  2. Har en Garmin 526 (finns en 526S också med lite mer finneser), betalde strax under 4000:- för 2 år sedan, sen tillkommer korten och det är kju bara frågan om hur mycket du vill ha i kortväg.Kompletterade med en ny VHF där man kan koppla ihop de bägge för autmatisk position vid ett mayday. Övrigt är det väl efter tycke och smak om man vill ha en stor skärm, pekskärm. Tycker nog att den har det man vill i funktioner och lite till, går ju att koppla upp en hel massa instrument till 526:an. Kanske man skall ha en lite snabbare om man har en motorbåt och kör mycket inomskärs men i en segelbåt med begränsade utrymme tycker jag att den är kalasbra. Seglade i dimma, sikt 100 mete och den missade inget, vi kom fram utan missöde och det var i Blekinge skärgård. Lycka till' Rickard
  3. Maxi202

    Motorbyte

    Funderar på att byta till en ny beg motor i min Maxi Magic. Om man utgår från att motororna ör likvärdiga i skick, skall man välja en VP MD7A eller en 2002, i bda fallen med bakslag. Någon som känner till svagheter i dessa båda. Tcksam för synpunkter.
  4. Maxi202

    Marinonline.se

    Beställde sjökort mm i måndags och de lovade att de skulle skicka samma dag. Idag torsdag säger dom att man har slut på en vara som jag beställt och undrar om de skall skicka de andra varorna ändå. Är detta vad man förväntar sig när de har gjort en utfästelse om att skicka samma dag. Jag kan i alla fall inte rekommendera Marinonline.se Trots adressen så sitter man i Danmark tydligen, känns lite lurt eller är det bara jag som känner mig lurad, de har dessutom dragit pengarna från mitt kort, så jag undrar om man får tillbaks dom inom rimlig tid. Någon annan som har erfarenhet av Marinonline.se Rickard Senast ändrad av Maxi202 | 05 juli 2012 | 14:09
  5. Tack för svaret, skall lyfta båten igen och se lite mer noga. Läst på annat forum om att man fixerar/fäster lagret med Sikaflex några mm i bakkanten. Detta om det inte finns en fixer Klart att inga glapp skall finnas, varken mellan lager eller stödet eller i lagret där axeln går. Får se om man kan få tag på nytt lager ganska snabbt. Får se om man kan pressa in ett nytt lager när propelleraxeln är på plats, finns säkert några knep.
  6. Nej inga bilder just nu, båten i sjön och kallt i vattnet men tänk som det är en liten fena med en ögla på som propelleraxeln går igenom med lager och bussning. Lägger man zinkanod före och efter så borde detta hålla bronslagret på plats och kan inte glida ut ur öglan.
  7. Maxi202

    Propelleraxel

    På min Maxi har jag genomgående propelleraxel, i den bakre upphängningen sitter ett bronslager med en gummibussning, detta har glidit ur upphängningen. Jag fick båten lyft idag och konstaterade detta. För att åtgärda detta tillfälligt, så att bronslager med gummibussning sitter kvar på plats, så hade jag tänkt mig att låsa den med en vanlig zinkanod, kanske 5 mm från upphängningen, så att lager/bussningen inte kan glida ut. Har ju redan en zinkanod på axeln så det borde inte betyda så mycket om det kommer en extra. Till hösten kan jag göra en riktig rep av bussning/lager. Några synpunkter vore bra. Sommarhälsningar Rickard
  8. Maxi202

    Yanmar 2GM

    Någon som har erfarenhet av ovanstående motor, kända problem och brister? Funderar på att byta ut min 2-taktare (Vire 7) på just 7 hk till en lite starkare motor och driftsäkrare. Tacksam för synpunkter Rickard
  9. Maxi202

    Vire 7

    Hej, har en Vire 7 hk, som går som en klocka, nästan i alla fall. Inga problem med start och drift korta stunder men så fort jag har kört den i flera timmar, som under semestern, då din fick ghå på 80% under 7 tim. När vi ströp farten så dog den nästan direkt, Inga problem att starta om men då med högre varv, så fort jag ströp den igen så dog den. Var på väg att lägga till vid brygga och då vill man kanske inte ha högt varv med tankle både på båt och brygga. Känner igen problemet från äldre gräsklippare (2 takt, precis som Viren). Frågan är: kan man komma till rätta med detta eller är det bara att leva med?? Rickard H
  10. Hej begärde in offert på en rullgenua bl.a. från Ocean sails som är polskt, dom var dyrare i första läger så jag tyckte att det inte var lönt att diskutera, lättare med en svensk tillverkare och med de garantier etc som finns i vårat avlånga land. Rickard
  11. Hej skall installera en septitank och med denna följde ett filter med aktivt kol och en genomföring/ventil för att släppa ut gaser. Nu är inte ventilen av den typ som bara släper ut utan släper in också, så man vill inte ha den på däck. Kanske man skall lägga ventilen i ett stuvfack i sittbrunnen, fast det blir nästan tvärs igenom hela båten. Kanske man kan satsa på en ventil som bara släpper ut? Någon som har tips? Rickard
×
×
  • Skapa nytt...