Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Bob123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bob123

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har samma problem på mitt drev. Den visar konstant -63 trotts att man tiltar upp drevet. Lampan blinkar också när man startat maskin men slutar när man kört ett tag. Hör av dig om du kommer på felet!
  2. Hallå! Har tyvärr inga tester på någon av modellerna men jag har för mig att båtnytt gjort ett test på både ryds 535 DL och Yamarin 5010. Rydsen har jag hört ska vara otroligt stadig och praktisk, dock så har ju ryds haft lite problem med kvalite de senaste åren. Yamarin är ju ett välbeprövat märke med hög kvalite och goda sjöegenskaper. Lycka till!
  3. Tror du kommer tycka att Buster RS blir lite liten om ni ska åka uppemot 5 personer ibland. Du har inte kikat på Askeladden eller Yamarins mindre styrpulpetare? Har hört att dom ska hålla otroligt hög kvalité i istort sett allt. En annars ganska bra riktlinje när du ska ha en såpass liten båt kan vara att försöka se efter en som inte är så smal då du vid t.ex. fiske gärna står utan att trilla i östersjön. Lycka till!
  4. Ett tips är att kolla upp vad maxstyrkan i hk är på styrningen. Samma sak hände mig fast i 25 knop och kulingvindar. Jag hade bytt ut styrningen till en ny som du vet klarar av motorstyrkan.
  5. Nu har jag precis kört in den. Har som mest fått upp den i 30 knop då med tiltad motor. Marschfarten ligger mellan 18 och 22 knop och då går den riktigt snålt men fortfarande bra. Har tyvärr inte fått prova att köra den i mer än runt 7 m/s än vilket är lite för lite för att verkligen få veta hur sjöegenskaperna egentligen är. Dock har jag märkt vilken enorm skillnad det är att gå från en båt som är 530 lång till 470. Stor skillnad och det är väl egentligen den enda riktiga nackdelen med denna båt. Däremot var det någonting man redan visste när man köpte båten så ingen överraskning. Huges Marina som jag köpt båten från har varit riktigt väldigt hjälpsamma med både leverans och information. Alltid lite riskfyllt att köpa en båt utan att provköra den men huges har inte gjort mig besviken. Allt som allt är jag riktigt nöjd med den nya båten!
  6. Nej det blev faktiskt en EFI, har som sagt inga erfarenheter om den men ska bli kul att testa! Väntar på leverans runt början på april
  7. Hej, Har precis införskaffat mig en ny bella 471 R med en 50 hk mercury när jag var på Allt för sjön. Är det någon som har någon erfarenhet eller tankar om båten eller motorn? Det var ett väldigt attraktivt pris i jämförelse med andra båtar i samma storlek med tanke på vad man fick. 149900:- för en ny båt och motor med komfort paket. Har läst att den har fått goda omdömen men om det är någon som har erfarenhet av båten eller bara bella i allmänhet så är jag mycket tacksam för svar!
  8. Tack för svaret! Verkligen värt att tänka på då jag ofta kommer att åka med passagerare. Blir förmodligen en sandström, jag känner att kvaliteén och utrustningen på detta blir en så pass stor fördel gentemot rydsen. Sista frågan är väl i så fall hur stor motor jag ska ha? Hur som helst så kommer det bli en e-tec då de är i stort sett lika miljövänliga som fyrtaktarna men med ett bättre vridmoment ända från de lägsta varvtalen. Då vi emellan åt kommer att vara uppemot 6 personer i båten så kanske det är värt att gå på en 60-70 hk? Vad tycker ni? Tack för alla svar!
  9. Att den ser ball ut spelar mindre roll. Det jag tänkte på är hur baktung båda båtarna blir med några personer bakom hytten? Bör man ha barlast i fören? Och hur mycket gör de sista 0,5 metern?
  10. Jag såg sandström 560 mc på mässan och blev faktiskt imponerad av deras kvalitet och förståelse för kundkretsen som söker en billigare bruksbåt. Däremot är jag lite orolig för skrovets form då jag för tillfället har en båt som klyver sjön på ett bra sätt. En Ryds 510 mc från 05 och framåt med en 70 hk kan man få mellan 140 och 200 tusen. Även om den inte är fabriksny så är båten betydligt nyare än 30 år som min då är. Framförallt så är skrovet heljutet om jag inte minns fel. Min båt är ju armerad med plywood vilket gör den tyngre än den en gång var. Men hur ser ni på Ryds kontra då Uttern? Kvaliteén? Sjöegenskaperna? En utrustad begagnad Ryds 510 mc eller en ny Sandström 560 mc? Tyvärr är inte en styrpulpet båt ett alternativ då det är en väsentlig del att kunna sitta skyddat och under kapell eller tak. Annars är ju ofta balansen något bättre.
  11. Jag är ägare till en crescent 53 ht med en 80 hk mercury. Båt och motor är från 1980. Motorns tomgång spökar då den är mycket svår startad och endast kommer igång vid full gas. När jag sedan ska lägga i växeln så dör motorn om jag inte ger gas så att motorn kanske kommer upp någonstans mellan 1500 och 2500 varv. Dessutom så verkar akterspegeln vara på sista refrängen. Nu till våren så står jag i valet och kvalet till att köpa en ny båt eller att renovera upp akterspegeln och köpa en ny motor då jag har blivit trött på den eviga undran om motorn startar eller inte. Om jag ska köpa en ny båt så blir det förmodligen en ryds 510 mc eller en sandström 560 mc. Där jag åker så brukar det ofta bli en rätt ordentlig krabbsjö, det är inget problem då jag är van vid det men om ni har några mer förslag på en bra pendlings båt skulle det uppskattas! Det ska vara en båt i 5 meters klassen och med en prislapp på max 200 000. Båten måste ha goda sjökunskaper, plats för 5 personer under kapell eller i hytt. Tacksam för svar!
  12. Jag är på gång att köpa mig en båt som denna dock så kommer jag att dela den med min svåger. Jag undrar framförallt om du har fått någon uppfattning om hur skrovet skulle gå i högre krabbsjö och hur den skulle gå med cirka 5 personer i. Tänkte slänga på en 70 hk evinrude e-tec för att få bästa möjliga vridmoment.
×
×
  • Skapa nytt...