morph
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm morph
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
saknar fungerande trimplan för tillfället så det påverkar givetvis. efter mycket om och men fick vi fram att propellern som följde med var en 14/21 vilket är en bit ifrån den rekommenderade 15/18. så vi har beställt en ny propeller i 15/18 och hoppas båten mår bättre med rätt propp på.
-
Vad ger en AQ115 i effekt? Sitter en AQ140 i vår Nimo 22 (med 280 drev) och tycker det känns lite gränsfall på en så pass stor båt. Med vad vi gissar är en proppeller med fel stigning på så fick vi upp våran i ca 20 knop på maxvarv. Vilket inte är helt hundra då den började plana ut först vid 19-20 knop. Vi har heller inte fått den helt hundra med vare sig tändningen eller förgasarna då den inte tål kraftig gaspådrag. Misstänker att den får lite för mycket soppa. Men kan ju gått påstå att om tändningen inte är hundra så blir det de symptomen du skriver, att det känns okej på tomgång och vid torrgas men att den dör vid belastning. Manualen till vår sade 6grader, men vi har hamnat närmare 12grader för att få våran att gå ö h t. Senast ändrad av morph | 05 augusti 2012 | 01:55
-
Ska väl tillägga att det bara låter när motorn är igång, Men ser inte bättre ut än att vi får dra upp båten igen och montera bort drevet för inspektion!
-
Hej Har ett 280 drev, köpte allting otestat och omonterat misstänker nu efter iläggning (och efter mycket om o men fått igång motorn) så har jag lite bekymmer. Det låter illa, skorrar, när jag svänger på drevet, som att något tar i, detta är alltså utan att någon växel ligger i. Några tankar på vad det kan vara? allting låter helt okej när man kör rakt fram (i den mån det går då motorn dör om man belastar den för mycket, vilket jag gissar beror på för dåligt med syre.)
-
Mätaren är väl antagligen en vanlig flottör i tanken (gissningsvis), inget ovanligt att de hänger sig ibland. Leta upp mätaren på tanken skruva bort om möjligt och rukla lite på flottören och montera tillbaka sen ska du se att det fungerar igen. Senast ändrad av morph | 03 juli 2012 | 08:40
-
Kan rekommendera en nylonborste från biltema (lite större än en tandborste ..) samt ett medel som heter super clean (allrengöringsmedel) det tar sitt lilla tag men det mesta försvinner ganska fort. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Handborste/Putsborste-20317/
-
Hej Håller på o gör båten färdig för sjön för, åtminstonde mig, första gången någonsin. Nu är det så att jag stött på patrull när det gäller drevlyften. Det fungerade först att köra det både upp och ner, men i bottenläget där ändlägesbrytaren ska slå till så gjorde den det en gång och då brann den av. Jaha tänkte jag, beställde en ny för det facila priset av 499:- (sjuka pengar för en enkel brytare.) och innan jag satte tillbaka den nya så dubbelkollade jag alla kablar och kollade även in ett elschema så inget varit i vänt på någon kabel. Så måste ju brunnit pga ålder tänkte jag. Allt såg friskt ut och allt var rätt kopplat. Men tror ni inte att även den nya brann den med när drevet gick i botten (o skruven gick i topp). Varför hatar drevlyften mig så mycket? Är det något relä som ger strömspikar vid omkoppling eller kan skruven gå för snabbt upp och tvinga blecket i brytaren att böjas så pass att den kommer i kontakt med båda kontakter (nc & no) och ger kortis? Någon som varit med om något liknande?
-
Hej! Någon som vet vad det är för storlek o stigning på pluggen som ska sitta i botten på värmeväxlaren till en Volvo Penta AQ140? Och möjligen var man får tag på den eller liknande utöver marineparts som vill ha löjliga 80 kronor för den. Mvh. Pierre Broberg
-
Vill man komma undan billigare så välj en android-platta, Dock är mitt råd att vänta tills nästa år då plattorna har sjunkit i pris och blivit stabilare med nya Honeycomb!
-
Däremot fick jag mig en liten tankeställare när jag hittade ett hål i kardanknuten (den inre gaffeln)? .. det ser inte ut att vara normalt, vad kan ha hänt här? (se bild)
-
Hej! Tack! har nu identifierat det som ett 280 drev vilket underlättar att veta! Typplåten var dock aningen förstörd så kunde inte avläsa den för tillfället, ska ändå riva ur durken bak så får kolla igen då när jag kommer åt den bättre. Förgasarna har jag ingen aning om, bifogar en bild så kanske någon kan identifiera dem?
-
Hej! Har precis köpt mig ett renoveringsobjekt i form av en Nimo 22 med en Volvo motor. Har inte testkört den eller något, så priset var därefter också. Men min undran är mer, hur vet jag vad jag har exakt för spis o drev? Om jag gissar mig fram så skulle jag säga att det är en b23 med dubbla förgasare (men vad för AQ beteckning? kan man läsa det någonstans på motorn?) och ett 270-Drev (då en del papper jag fick med så var det en manual för just 270-drevet så det är jag väl ganska säker på). Men vad är det för skillnad på 270 och 280? för efter lite sökandes på nätet så ser de ganska jäkla lika ut? (och t.ex så är zinkanoded på biltema till ett 270 drev jättetunt jämfört med det till 280, och den gamla på mitt drev är av den tjockare modellen) Och var kan man vända sig för att få en tank trycktestad? (gärna ngn i Linköpings-trakten som kan åka iväg då båten står på bockar för tillfället.) Tack på förhand! //Pierre