edarias
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm edarias
-
Placering
Kadett
-
Hej, Har köpt en begagnade VP md 2030 D som saknar de bakre konsoler, delen där motortassarna ska skruvas på, har försök lista ut från volvos reservedar skisen vilken reservdel jag ska köpa men blir inte klok. Är det någon är som har en sådan motor och kan tal en bild av den delen så jag kan köpa det? Vänliga hälsningar Eduardo
-
Hej alla! Är det någon här som vet hur kölen på en Amigo 33 är konstruerad ? Jag har upptäckt sprickor i kölsvinet vilket oroar mig eftersom jag vet inte om det är allvarligt, om det kan försvaga konstruktionen, skulle vilja göra något åt saken men att jag inte vet hur kölen ser ut inne i plasten gör saken svårare. Att det handlar om en inplastad köl råder ingen tvekan, men hur är det där inne, är järnen fastbultad på något sätt?, om inte hur? Tack på förhand
-
Vito Dumas utan tvekan. 1940 eller 41, minns ej, seglade jorden runt latitud 40 g syd ensam i en träbåt utan motor, radio eller värme. Seglade Buenos Aires-Sydafrika-Australien-Nya Zeland-Stillahavet och tillbaka till södra Atlanten genom Kap Horn och tillbaka tll Buenos Aires. (Eftersom jag är svensk medborgare sen många år tillbaka, kan vi betrakta också honom som lite svensk, je,je,je)
-
Tack Michael, Gaidin och Peter och alla andra som svarade, saker och ting börjar klarna för mig i denna fråga, allt ni har skrivit har jag läst med intresse och tagit till mig en hel del, kommer att följa rådet om att diskutera saken vidare med en segelmakare, fråga hen om en längre bom, om kortare akterlik och om rundare akterrunda, eller "baluma", som jag har just lärt mig det heter på spanska, tänk, behöva lära sig en hel ny terminologi på gamla dar, och dessutom på två språk, om inte tre, antar att man ska kunna det på engelska också, "Mama mia!!"
-
Jag börjar bli intresserad av det där med "kortare akterlik" på seglet som både Peter och Gaidin pratar om, problemet är att jag har svårt att "se" det. Skulle ni kunna lägga till en bild eller ritning så att jag kan bilda mig en uppfattning? PS: Medoc behöver inte oroa sig för mej, (jag utgår ifrån att han är rädd för min hälsa) jag har hunnit bli myndig nu, och det jag gör, gör jag på egen risk .
-
Hej Peter-K! Det är klar att man vill få det maximala av sin båt, skillnaden mellan att segla 80 eller 180 sjömil på en dag är uppenbarligen stor. I den bästa av världarna skulle jag vilja ha både komfort, säkerhet och fart. Tyvärr, med de begränsade medel jag disponerar av, måste jag kompromissa och i det här fallet är jag bered att offra lite segel för att på en lång resa få det lite bekvämare och säkrare. Hur lång och hur länge ska jag segla? Svårt att säga, jag började segla lite, mest i Mellaren, för 3 år sedan i en liten båt. För ett år sedan skaffade jag den bästa båt jag har råd med: en Amigo 33 från 1983, den håller jag på att rusta för långsegling. Har fyra fem år på mig för att få båten färdig och för att genom att segla så mycke som möjlig skaffa erfarenhet och färdighet. När all detta är gjort då kommer jag att ge mig i väg och segla först mot södra Spanien, lyckas jag med det, då fortsätter jag till norra Sydamerika först och sen till Rio de la plata. Det kan åkså hända att jag tycker att det är obehaglig eller för jobbig, och då vänder jag, men tänker göra en ärlig försök.
- 36 svar
-
- 1
-
Varför vill jag modifiera och försöka bli av med storskotets skena mitt i sittbrunnen som jag i stressituationer kan både snubbla och slå mig på? Varför envisas jag med att flytta upp den oskyldiga bommen som redan har knockat så många seglare mycket mer erfarna än vad jag är? Well, jag trodde att svaret var uppenbart, tydligen inte. Det är så att jag har inte skaffat båt för att lära mig att kapsegla, inte heller för att semester segla med familjen (mina barn är redan vuxna), jag har skaffat båt för att när jag går i pension om 4 år, segla så lång och så länge jag har lust och ork, till Spanin först och därifrån till Uruguay som jag lämnade för 40 år sedan, om jag lyckas komma i väg kommer jag att leva i min båt veckor, månader i sträck och det är därför jag måste kunna stå i den utan att riskera huvudet, jag måste kunna gå i min lilla sittbrunnen utan att riskera snubbla på och göra mig illa på vassa saker. Det är därför prestandan i form av några mer eller mindre knop per timme kommer för mig i andra hand så länge mina ingrep inte påverkar säkerheten. Tackar än en gång för alla trevliga svar! PS: återkommer säkert med fler frågor.
-
Tack för svaret! Jag ställer samma fråga till dig: Vad händer om jag skaffar en längre bom, kan inte de kompensera för det segel jag förlorar genom att flytta upp bommen?
-
Mmm...vi kanske är det...olika i tänket, som du seger, om jag någonsin förverkligar mina långsegingsdrömar, farten är det sista jag kommer att tänka på, målet kommer att bli själva seglingen. Men tillbaka till det rationella, till det praktiska, tror inte du att en längre bom skulle kunna kompensera för den bit segel båten förlorar om jag höjer bommen?
-
Tack alla för alla dessa kloka synpunkter och råd! edarias
-
Hej Peter_K! Jag tror jag börja förstå det där med segelytans betydelse, balansen och så, dock kan jag inte låta bli att tycka att få bommen några cm. ovanför mitt huvudet skulle underlätta det hela om det skulle bli av med min planerade långsegling. Så, här kommer nästa fråga om saken: skulle jag inte kunna kompensera förlusten av segelytan med en längre bom? Tack på förhand!
-
Tack för din svar Peter_K! Det låter inte så bra det där med obalans, men tror du att det påverkar balansen med större krängningen som följ även om jag höjer bommen bara 20 centimeter? Det där med tysk skotning har jag läst lite om, det är kanske ett bättre alternativ.
-
Hej alla kunniga båtägarna! Jag funderar på att flytta upp bommen på min Amigo 33, ungefär 40 centimeter och i samband med det placera storskotet på en rostfritt metallbåg där ruffen börjar. Jag är tröt på att trassla in mig och slå mej på skenan och är dessutom ständigt orolig för bommen som går i höjd med det enda huvud jag har. Jag kan ingenting om båtteknik, är dessutom ganska grön som båtägare, så jag undrar om det jag planerar låter sig göra utan att båten blir negativt påverkat av det. Vad händer till ex. när segel blir 40 centimeter kortare? Är det allvarligt? Jag tävlar aldrig men har planer på att sångsegla, kanske till Spanien när jag gått i pension om fyra år.