grundin
Medlemmar-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm grundin
-
Placering
Kadett
-
Fick tillbaka båten i onsdags. Packboxarna var bytta och växelhuset hade trycktestats och var ok - tydligen hade det blivit något fel från fabriken. När jag först kontaktade yamaha-center i Göteborg bokade de service i börjab av JULI!! Anser väl därför att din båt i Kungälv var vältigt snabbe med tanke på att det är högsäsong. De fixade även till lite andra smådetaljer som att lufta styrningen. Vill betona att jag inte hade köpt båten i Kungälv heller, utan jag valde att anlita dem för 20-timmarsservicen pga att de är den enda båtfirman som kommer ut i hamnarna och servar Yamaha-motorer. Sen gjorde ju omständigheterna att de fick dra med sig båten till Kungälv. Hoppas att ni som läst tråden och köpt nya motorer inser att det är sjukt viktigt att göra den här 20-timmarsservicen. Annars är man chanslös i en ev dialog med generalagenten.....Många båtfirmor, bla där jag köpte min båt (Rogers marin i Lidköping), säger att man kan köra första säsongen och att det inte är jätteviktigt att serva efter 20 timmar....... Angående vibrationerna i motorn är de tydligen normala. Din båt erbjöd mig att åka med en ny båt i nästa vecka så att jag själv kan bedöma om den motorn går likadant som min egen - skönt att själv få konstatera detta och är man noggrann uppskattar man sådana saker Stort tack till Jocke på din båt för att du räddade båthelgen.. Fö fick jag aldrig något svar från generalagenten angående mitt krav på oljebyte i växelhuset under säsongen.
-
Kan vara så. Men på service betonar dem att de inte byter växelhus om de inte får klartecken från generalagenten - dessutom är det generalagenten som täcker kostnader för transport till och från verkstaden. Tack för allt tips, nu känns det som att det bara är att vänta och se. Man trycktestar tydligen växelhuset efter reparation och då ser man väl om det är ok. Enda undantaget skulle vara om axeln är skev och gör sönder packboxarna. Men jag tycker verkligen service borde se detta också..
-
Ja, håller med..väntan är på gränsen till oacceptabel. Ännu en dag utan anlända reservdelar och mekanikern som jobbar med min båd är på annan ort. Helgen ser ju ut att vara i fara.. Generalagenten har inte hört av sig gällande mitt önskemål om ett extra oljebyte ens...Imponerande.......eller inte.. Första intrycket av ansvarig för garantier på Yamaha-motor var ett fientligt bemötande, absolut ingen lyhördhet gällande hur jag upplevde situationen.
-
Ja,precis så är det....Nya tätningar och fylla på med olja...Ingen kompensation eller liknande... Inte jättemycket man kan göra åt saken heller, det känns verkligen halvbra...
-
Ja, det är en vanlig svart stålpropeller. Något nytt växelhus var enligt generalagenten inte att tänka på. Man byter inte ut det när det går att laga. Jag har tidigare erfarenhet av MAX 60 hk-motorer och på Yamaha sa de att större motorer skakar lite pga att det är större propellrar. Man känner dock skakningarna i båten i farter under planing och motorn skakar fram och tillbaka när man ser på den - men kanske är det normalt. Nu väntar vi på reservdelar. Jag framförde ett önskemål om att yamaha skulle ge mig ett kostnadsfritt byte av växelhusolja efter ytteligare 20 timmar, ifall något annat (tex axeln) orsakade att packboxarna gick sönder. De har ännu inte svarat - inte mycket till goodwill här inte.. Senast ändrad av grundin | 30 maj 2011 | 17:56
-
Packboxarna trasiga..kanske felmonterade, men de vet inte...De byts ut och sen får vi se...De ser inte att propelleraxeln är krökt så det är tydligen normalt att motorn skakar - enligt dem pga stor propeller... Annars kunde man tänkt sig att axeln är skev och att det förstört packboxarna...Man får tydligen ingen ersättning för att båten står på land.. Inte mkt att göra..
-
Jag betvivlar att någon från Yamaha sitter och läser i den här tråden. Men det är ju såklart inte helt omöjligt. Finns inte en skråma på hela motorn, har som sagt inte ens nuddat vid något när jag har varit ute och kört. Har funderat en del på detta i helgen och man vet ju inte vilken axel som är skadad heller. Nu är jag ingen motorexpert, men axeln från själva motorn ner till propelleraxeln kan ju också vara skadad, det kan helt enkelt vara vad som helst. Inget ont om killarna på serviceverkstäderna, men när en ung kille skruvat ihop motorn har man inte samma känsla som när den kommer från fabrik - så är det bara.... Om de vill att man skall köpa deras svindyra saker NYA , får de se till att lösa sådana här saker snyggt. Jag har bestämt mig för att ligga på rejält imorgon.
-
Tack för hjälpen! Skall se till att upprätta ett sådant dokument. Jag menar, ett växelhus är ju peanuts för Yamaha-Sverige. Tror KANSKE att man tom skulle få loss en ny motor - om man skrek tillräckligt högt. Har bara tidigare erfarenheter från bilbranchen, och där gick det att förhandla till sig en hel del när det var problem med nya bilen. Självklart återkommer jag med vad som händer. Jag lär ju inte vara den sista som får problem med sin nya motor. Lite komiskt är att jag även den här gången fick höra; Jag har aldrig sett det här tidigare.....Haha, var exakt samma när min nya bil gick sönder.. /Olyckskorpen Senast ändrad av grundin | 28 maj 2011 | 17:33
-
Audi RS6---> Med reklamera, menar du att jag skall kräva en helt ny motor?
-
Ja, man kanske är för snäll, men det är ju svårt att veta exakt vilka rättigheter man har.. Dessutom ser det ut att bli kanonväder mot slutet av nästa vecka så jag skall ligga på en aning fr o m måndag. Var ju lite tråkigt att höra att värdet på motorn skulle gå ner om man byter växelhus, det är ju ändå originaldelar man monterar dit.. Jag får väl själv ringa till reklamationsavdelningen vid Yamaha-Sverige och snacka lite på måndag. Men det är inte många fina dagar per säsong och eftersom båten inte ens är två månader så är det ju lite skrattretande att man ligger på land Skulle verkligen värdet på motorn förändras om man bytte ut växelhuset mot ett nytt?
-
Din Båt i Kungälv är auktoriserade, och jag fick veta att de väntar på verktygen som behövs. Jag har INTE kört emot något och det är inte konstaterat att axeln är krokig än, jag bara misstänker det...Men det är iaf där det läcker in rikligt mycket - och som sagt, motorn vibrerar mycket...
-
Din Båt i Kungälv är auktoriserade, och jag fick veta att de väntar på verktygen som behövs. Jag har INTE kört emot något och det är inte konstaterat att axeln är krokig än, jag bara misstänker det...Men det är iaf där det läcker in rikligt mycket - och som sagt, motorn vibrerar mycket...
-
Nej, jag har varit extremt försiktig med motorn. Frågan är hur stora möjligheter man har att reklamera den. Just nu är motorn isärskruvad på verkstaden och de har inte ens verktyg att ta bort propelleraxeln med.. Tror du att man kan få igenom ett byte av motor alt byte av växelhus?
-
Ja, men hur påverkas livslängden mm av att jag har kört runt med saltvatten i växelhuset?
-
Sjösatte i april min helt nya Yamarin 59 HT med en helt ny Yamaha F115. Då jag igår tog upp den på land för 20-timmarsservice visade det sig att växelhusoljan var helt vit. När de på verkstaden trycktestade växelhuset, visade det sig att det läckte ordentligt vid propelleraxeln. Hur skall man se på det här - eftersom det är en ny motor? Skall man nöja sig med att de byter axel eller packning, eller skall man kräva att få skiten utbytt? Motorn har på ganska höga varv vibrerat en hel del, skakat så man har känt det i hela båten, kan det bero på att propelleraxeln är skev på något sätt? Kör jag i 10 knop så skakar hela motorn - antar att det inte är normalt... Dessutom har jag ett högt gurglande ljud från tilten. Har hört att det är normalt men att min tilt gurglar mer än vad som är vanligt....Suck, motorn är en -11 och har gått 18 timmar.. Vad hade ni gjort? Senast ändrad av grundin | 27 maj 2011 | 17:10