Laxekongen
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Laxekongen
-
Placering
Fänrik
-
Verkstan hörde av sig. Det var laddningsrelät som dött. Tack för hjälpen.
-
Men jag lämnar in den idag. Har inte tid att greja med det för mycket. Annat som ska göras och sommaren springer lätt förbi.
-
Har letat men det verkar inte vara separat generator. Men jag hittade startmotorn och när jag sökte på det serienummret så kom Yamahadelar upp. Så det kan stämma som jag hört att det är en Yamaha under huven.
-
Hej Har mätt spänningen ungefär som du säger men den stiger aldrig utan sjunker bara. Och från att båten sjösattes med fulladdat batteri så var det tomt på ett par turer. Så något är inte som det ska. Ska kolla regulatorn men är det någon som har fler uppslag? Ohm-mäta spolen? Var sitter den hur ser den ut?
-
Tack Widfelt! Jag ska se om jag kan hitta den. Men du menar väl att det är inkommande AC till regulatorn och utgående DC och inte tvärt om? Eller är det något jag inte fattar? Vad pratar vi om för pengar?
-
-
Hej Jag har en Mercury 2006 F100 (Yamaha powerhead sägs det?) som inte laddar. 12,5 v före start och 12,3 v efter 1/2 timmes drift. Är det svårt att åtgärda själv? Är hyggligt teknisk men har inte skruvat i utombordare värst mycket. Och kastar mig gärna inte handlöst in i den. Har inte lust att stå på land längre än nödvändigt nu när vädret är rätt. Sitter det generator i den eller bara spole? Finns det säkringar att kolla innan man ger sig på att byta generator eller spole? Någon som har kompetens/erfarenhet runt detta? Ska lämna in båten på fredag om ingen kommer med kreativa förslag så snabba på!
-
Testade med ny soppa. Den startade inte. Ställde upp tomgången något på tomgångsskruven. Då startade den men gick på ca 1000 rpm. Dvs något för högt. Men trots allt så startade den kall. Jag ska ta och tömma tanken och byta soppa för det verkar som grundfelet sitter i motorn men det behöver nog bytas bränsle för då är problemet lite mindre kännbart. Hävert är väl enklast men hur nitisk behöver man vara att få med den sista skvätten? Tror jag inte har manlucka på tanken. Sen får den nog felsökas på verkstad trots allt.
-
Ok tack Jarb. Kör lite nya provomgångar i helgen med fräsch soppa. Återkommer.
-
Testade med annan soppa idag men jag vet inte om jag blev så mkt klokare. Kopplade på extern tank vid blåsan. Och den var lika trögstartad som innan men rullade sakta igång som ovan beskrivet. Jag ville ju förbruka den gamla soppan i slangen och blåsan så jag lät den gå 30 sek-1 min. Provade starta igen, Trögt, lät den gå 30 sek. Provade, trögt men lite enklare. En gång till. Lite enklare igen. Sedan efter ett par start och stopp startade den utan semestergas. Om det berodde på att den blev varm eller att den gamla soppan i slangen förbrukats? Inte vet jag. Men nu får den stå till nästa helg med ny soppa i slangen så ska jag prova en gång till. Går den igång då så beror det på soppan annars fortsätter sökandet. Troligen på verkstad med uppkopplad dator och kallstart som du säger jarb. Kanske ska kontakta en Yamahaverkstad istället?
-
Felet är konsekvent och inte intermittent, men uppstår bara när båten stått över natten. Om jag startat och kör den varm så startar den lätt igen precis som den ska. Så något kontakt/jordfel tror jag inte att det är. Däremot någon tempgivare som inte säger att motorn är kall skulle det kunna vara men verkstan har kollat dem. Den tänder ju hostar en gång och dör när jag släpper startmotorn. Jag får den då att starta genom att fortsätta dra med startmotorn ett par sekunder och då liksom sakta men säkert hackar den igång men går väldigt ojämnt och på låga varv. Då semestergasar jag den lite och det brukar få den att gå. Kör typ 1500 varv en stund sen kan man gå ner på normal tomgång. Men som sagt, jag ska försöka utesluta bränslet i helgen mha annan påkopplad tank. Måste jag göra rent något bensinfilter som sitter under motorkåpan samtidigt som jag testar annan soppa för att utesluta det?
-
ca 250 h. servad varje säsong och varmförvarad i +grader. Verkstan har kollat felkoder. Men jag ska testa att koppla på extern tank med färsk soppa nu i helgen. Sitter det bränslefilter i motorn också? Felkoder (och tempgivare mm) har verkstan kollat. forts följer...
-
Hej Jarb Du svarade på mitt inlägg 2014 ang mitt Merc problem men jag fattade inte riktigt att du ställde en fråga. Sorry. En annan medlem påtalade det för mig och sa att jag missade en chans att få bra hjälp från dig. Det är insprutning om det är det som avses med sprut eller knasare. Vad powerhead är vet jag inte. Jag har nått vägs ände med verkstan och de verkar ha slut på uppslag. Vad är din gissning?
-
Tack, Guestsson. Dumt, jag fattade inte att det var en fråga. Trodde bara det var ett påstående att konservera bränslesystemet. Och jag vinteservar alltid motorn på verkstad och de ska ha testat med annan soppa så därmed tog jag inte upp tråden. "Sprut eller knasare" hmmmm betyder det förgasare eller insprutning? Det är insprutning. Powerhead har jag ingen aning vad det är. Men enl vissa så är det yamaha- mercury inte en "riktig" mercury. Tydligen konverterades en yamahamotor till Merc i glappet mellan Mecurys två generationer.
-
Detta blev en segdragen historia. Skev inlägget 2014 och sedan dess har följande hänt. Efter omfattande felsökning på merc verkstad byttes bränslepumpen som sprutar in soppan i cyl (sitter tydligen två en som suger fr tanken en som sprutar in i cyl). Efter det uppstod tomgångsproblemen. Den var väldigt svårstartad när den är kall. Den tänder till men dör i samma sekund. Man får tvångsdra den på startmotorn flera sekunder och då rullar den sakta igång och sedan får man försiktigt semestergasa den lite för att den skall komma upp i varv. Så fort den blev lite varm var problemet helt borta. Eftersom det är långt fr sommarstugan till verkstaden körde jag med det hela 2015 och bad verkstaden fixa detta i samband med vinterservice förra hösten. Allt ok en vinterservice jag betalade och var nöjd. I vår när jag tog ut den var båten väldigt svårstartad (fick koppla startkablar till bilen för batteriet tog slut). Till slut gick den igång. Men under dagen steg tomgångsvarvtalet i takt med att den blev varm och till slut låg det på 1300 och det var svårt att få i/ur växlel. Även när jag gick från planing till tomgång så hosta den till och dog. Men startade helt utan problem dock med högt tomgångsvarvtal. In på verkstad i vår igen :-| för massa justeringar. Provkörning som funkade ok men under första riktiga fisketuren är samma fenomen tillbaka som förra säsongen, Väldigt svårstartad när den är kall på morgonen med lågt tomgångsvarvtal men normal och ok när den blivit lite varm. Verkstaden har mätt alla givare och de ska vara ok. Någon som är duktig på Mercury och som har kvalificerade uppslag? Eller någon som vet en Mercury verktad som har en guru på skruva?
-
Hej Fick ett konstigt fel idag. Motorn hade gått ok hela dagen och två dagar innan i år. Under en repa så noterade jag att varvtalet svajade något, knappt märkbart - gjorde ingen större notis av det. Körde en timme till med ett antal start och stopp. Sedan, när jag slår av på gasen efter planing ner till tomgång så dör motorn tvärt. Den gick inte att starta efter. Väntar lite, den startar men går på väldigt låga varvtal. Knappt hörbart men vad det verkar rent!? Varvar upp utan växel i. Verkar gå hyggligt rent i friläge men när jag drar ner till tomgång så dör den igen. Sedan kvarstår samma mönster den klarar inte av tomgångvarvtal utan dör tvärt. Och kör man startmotorn länge så startar den till slut, man kan varva utan växel men när jag drar ner till tomgångvarv så dör den. Hade ganska lite soppa kvar i tanken när detta hände. Dessutom förra årets soppa oxå men hade kört båten 2 hela dagar på den soppan utan prlm. När detta hände så hällde jag i en flaska k-sprit och 60 l färskt bränsle men det hjälpte inte. Någon som varit ute för samma sak? Tacksam för råd i frågan.