oollaa
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm oollaa
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
400 profilvisningar
-
jag bor på västkusten strömstad och skulle kunna tänka mig byta min albin 26 mot en seglare/motorbåt kanske t.o.m. på östkusten i en vecka
-
fullkomligt hatar när dom bygger grejjer så det krävs specialverktyg för att kunna göra reparationer. Speceillt irriterande är det att det krävs specialprylar för SERVICE! Skandal Volvo! Men jag blåste dom iaf med hjälp av oljekannan det funkade görbra, kan varmt rekommenderas till andra som vill pröva
-
körde en sväng idag. bara lite högre volym går f.ö. bra
-
Jaha då kom nästa problem... märkte att volvo b18 motorn lät lixom om det va en läckande avgasystem på en bil... felsökning resulterade i att jag hittade ett litet 1 mm stort hål i grenrörspackningen som det puffade ut avgaser genom (1) Hur farligt är detta ? (2) Är det jättejobbigt att byta? (3) Kan man köra denna säsongen? (4) Kommer bultarna i till grenröret gå av då jag försöker lossa dom eller är det normalt att dom vill följa med ut? (5)Hur kommer vattnet in i grenröret för att kyla? (6)Heter det grenrör så som det heter på en bil eller vilket är det riktiga namnet på denna vattenkylda pryl. (7)Var blandas avgaserna med kylvattnet? sker det bak i drevet? Många frågor förlåt mig försökte numrera så ni kan hitta å svara... svara gärna med nummer så jag fattar vilket svar som är vilket....
-
Japps det fixade sig tillslut... meckigt att få loss den nedre pluggen fick ta en mejsel och knacka på den för att den skulle lossna. sedan uppstod nästa problem det var at få i oljan genom ett minimalt hål i toppen på drevet. Efter lite hemmameck blev lösningen en oljekanna och en spolarvätskeslang slangen på oljekannan och sedan trä ner den i drevet å pumpa in oljan det tog ett antal påfyllningar av oljekannan men funkade iaf... tratten som vi först använde gick inte att använda eftersom toppen av drevet på något sätt fyldes å det rann öven å ville inte rinna ner... slangen fick försiktigt träs/lirkas ner genom topphålet och följa oljestickans väg ca 1,5 dm ner innan oljan försvann. Tack för hjälpen!
-
Det är ett drev volvo penta som sitter på en B18 maskin. det sitter en skruv på ovansidan å en ganska långt ner som liknar pluggar. ska man tömma där nere... hur fullt skas man fylla sedan ??
-
jag köpte värmare och en digital kontrollpanel... detta plus frakt landade på 1040 euro när jag hade värmaren hemma hos mig. Det jag fick då var en värmare och en kontrollpanel resten köpte jag i sverige
-
Jag har själv en riktig båt med axel och propp... men svärfar har ett drev som han vill att jag ska byta olja i... hur gör jag ?
-
frågemailet till mig rörde kontrollboxarna till eberspächern det finns ett gäng olika! jag köpte den digitala varianten utan fjärrkontroll. den mest avacerade har mobiltelefonpåsättning. tror inte det toklönar sig att köpa tillbehörspaketen i tyskland lite får man ju stödja lokala marinan så man har ett bollplank å ställa frågorna till. min marina hade 100% förståelse att jag köppte i tyskland... han supportade mig genom hela installationen
-
Har fått galvaniska strömmar i båten som orsakat lacksläpp på drevet Måste jag göra något åt det i sommar innan jag säljer? Tänker ev sälja båten en Flipper 640 Finns någon i närheten av Norrtälje som kan fixa detta?
-
Finns det verkligen inga mer mindre båtar av typ fiske typ WA som har inombordare och fast axel. Vill ha fast axel för att kunna sätta bur runt propellern i hummerfisket
-
Fast axel alltså finns det några sådana typ ryds 23 WA med fast axel
-
Har fastnat för modell storlek osv på en arvor 230. finns det andra båtar som liknar den Årsmodell ca 2004-2008
-
köppte värmaren en D4 med stora kontrollenheten för 1040 euro inklusive frakt, hos ncmarine.de allt fungerade görbra och värmaren var här efter 3 dagar... superperfekt ca 9000 för en värmare som hade kostar det dubbla hos hjertmans.
-
Ställde även frågan till eberspäcker i tyskland behandlad i google translate först då naturligtvis. Jag fick svar idag från dom att NC-marine är en av eberspächers återförsäljare som uppfyller kvalitetsnorm bla bla bla på tyska. Mailet avslutades med att Eberspächer minsan inte samarbetar med oseriösa handlare. Som dom tog min fråga som en förolämpning som liksom hur kan man fråga så dumt... kanske google translate spelade mig ett spratt för jag tyckte att det jag skrev på svenska hade en ton av trevlighet. Nåväl ncmarine.de verkar vara att lita på iaf bara så ni andra vet, det verkar finnas mycke båtgodis där Återkommer när värmaren är här om någon vill ha rapport på hur köpet funkade ?