phakan
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm phakan
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Kul att det gav resultat, det finns säkert mer att hämta. Om det är som du säger att den aldrig släpper vid kraftiga girar etc så kan du säkert hissa mer. Såg att motorlåset sitter i vägen. Men, om du orkar och vill labba mera så sätt på en lift/bracket som ger möjlighet till ytterligare hiss och förskjutning av tyngdpunkten längre bak, ger bättre balans på den båten.Bättre gångläge, bättre i sjön, högre fart, bättre ekonomi.
-
Vid 42 knop är jag själv i båten, lyckats passera 40 knop med sambo och 2 små barn i båten också. Bottenmålad Hiss, kav plattan är ca 5 cm ovan förlängda bottenlinjen. Jag har dessutom en 7 bracket på min båt, kan jag verkligen rekomendera då viktfördelningen och balansen blir mycket bättre (tillåter även mer hiss). Jag skulle kunna hissa mer utan problem. Jag har en stålpropeller, Yamaha Pro series 19 stigning. Har även provat med samma propeller i 232 stigning men det blev för mycket på min, 21 skulle nog vara optimalt. Jag vill också tillägga att jag väldigt sällan kör max, jag använder båten framför att till fiske och som transportbåt till vårat sommarställe. Jag är dock mycket nöjd med ekipaget och kan åka strax över 20 knop på ca 0,5 l/nm, också mycket skönt då man ska längre att kunna marscha 30 knop utan att köra på allt för höga varv. Lycka till!
-
Jag skulle säga att din proppeller är helt fel, jag har själv en Silver Hawk fast en CC av den nyare modellen. Den väger 540 kg dvs 145 kg mer än din, jag har en 115 hk Merc 4-tack på min och den gör 42 gps knop. Jag har dessutom flera bekanta som haft den modellen du har och nåt knappt 40 knop med en 90 hk motor så det finns en hel del åt att göra åt dina prestanda. Jag vet att du framför allt vill optimera för marsch fart men på standard båtar så är det i princip samma sak som att optimera för toppfart. Din båt borde alla gånger nå en toppfart en bra bit över 40 knop, får du till detta så kommer du också att få en mer ekonomisk marschfart. Jag tror på en stålpropp på 21-23, silverbåtarna går dessutom ganska tungt med fören (lång vattenlinje) så det är bra om den har ordentligt cup. En stålpropeller greppar betydligt bättre i vattnet och du kan hissa din motor mer, ju mindre motor du har i vattnet desto mindre bromsar det. Köp en stål och hissa ordentligt, jag tror inte att du blir besviken. //p
-
Hej, Angenämnt problem!!! Jag skulle vilja lägga till Silver Eagle CC i din lista, den har visserligen en plast innerline som innebär både för- och nack delar för dig. Tystare och mer ombonad men kanske inte lika oöm invändigt. Av de du nämner har jag bara erfarenhet från Anytec som jag har åkt mycket med samt Silver Eagle. Gångegenskaperna hos Silver tycker jag är betydligt bättre med ett mer balanserat skrov. Anytec ser onekligen fin ut med sitt vassa skrov som påminner om raceskrov men gångegeskaperna är inte därefter. Båten går med väldigt lång vattenlinje och lite tungt med fören, det vassa förskeppet gör att bärigheten inte är det bästa. Detta tillsammans gör att i grov sjö med stora vågor har jag varit med om att det slagit in vatten över fören ett flertal gånger. Jag har också varit med om att i kraftiga girar så skär båten fast på ett lite obehagligt sätt. Vi har även laborerat lite med propellrar och hissning på Anytecen och med mycket hiss och trim så blir båten ganska orolig. Som mycket riktigt påpekats högre upp i tråden så är targabågen på Anytecen mest i vägen, särskilt vid fiske. Jag har även åkt en hel del Silver i olika storlekar och hålled de båtarna högre. Gångegenskaperna är tryggare, särskilt vid grov sjö. Trots den på papperet något mindre bottenvinkeln så upplever jag den inte stötigare. Det har skrivits förrut men kan nämnas igen, det är ingen tillfällighet att så många av de etablerade fiskeguiderna i Stockholms Skärgård har valt Silver Eagle. De är ute året om med många gäster i båten, att fiska 4 personer är inget som hellst problem, det går även med 5 om man är vana fiskare. En annan båt som du kanske borde titta på är Yamarin 61 CC Cross, det är en aluminium version av deras populära 61 CC. Yamarinbåtarna är kända för fina sjöegenskaper, jag har inga egna erfarenheter. De du nämner är lite mer udda modeller (förutom Anytec) som man blir lite mer ensam om vilket är kul. Anytec, Silver och Yamarin är mer etablerade och håller kanske andrahandsvärdet bättre. Går sannolikt att hitta bättre begagnade också. Jag har ingen erfarenhet från de andra båtarna. Lyck till och hoppas du träffar rätt! //p
-
Hej, Jag skulle vilja påstå att balansen blev betydligt bättre med bracketen. Den ökade setbacken ger bättre noslyft och möjlighet att hissa ytterligare. Tryckbrickan köpte jag på Propellertrim i Stockholm, den är viktig. Kostade ett par hundra kr. Intressant med elmotorn, har funderat på en sådan. Räcker det vanliga batteriet för en hel dags fiske eller måste man ha två? //p
-
Hallå igen, Jag tänkte att jag kan komplettera mitt svar ytterligare. Jag har köp mina proppar från Boats.net, vilket fungerat mycket bra. Första gången skickade jag hem till Sverige och betalade frakt, tull och moms. Andra gången skickade jag proppen till ett hotell i NY som jag bodde på och stoppade skruven i väskan när jag åkte hem. Jag har bara bra erfarenheter från Boats.net, även bekanta som handlat därifrån är mycket nöjda. En Yamaha Pro Series kostar va 14 000 kr i Sverige och ca 500 dollar då jag köpte dem på Boats.net Som jag skrev ovan kan jag verkligen rekomendera Yamaha Pro Series, mkt bra grepp och stävlyft som Hawken verkligen behöver. Greppet gör att den tål en hel del hiss, handlarna är ofta väldigt rädda för att hissa och vissa stålproppar (även nämnda Pro Series) tål betydligt mer hiss. Jag har för mig att de flesta åf brukar hissa ett hål på Hawken, har du möjlighet att göra själv så prova dig fram. Min är hissad till näst sista hålet och kavitationsplattan sitter ca 4-5 cm ovan förlängda bottenlinjen. Jag har provat Pro Series i 19 och 23 stigning, allround egenskaperna är bättre med den lägre stigningen, hade varit intressant att prova med 21. Tänk på att en Pro Series eller motsvarande med samma cup och grepp tar ner varvet något då slipet blir lägre så det kan vara en idé att inte gå upp i stigning om du byter till en stålpropp med ovanstående egenskaper. Precis som du själv erfar så är och går Hawken tungt med fören, en bracket/hiss ger bättre balans. Jag har 7 setback och 10 skulle vara ännu bättre tror jag. Som jag skrev ovan så är det inget fartskrov och man kommer sannolikt aldrig få båten att lyfta ur helt, men båten går helt klart bättre på marsch än tidigare. P
-
Hej, Jag skrev en del i en annan tråd som passar in här, klistrar in texten så kan du läsa om mina erfarenheter om min Silver Hawk CC Kul med någon annan som har 115 hk på sin Silver Hawk. Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den. Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7 CMC backet, för att försöka få till ett bättre gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta men egenskaperna har blivit bättre iframförallt marschfart. Idag har jag en Yamaha Pro Series 19 och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk. Jag har även köpt en 23 Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning) Jag har även provat med 21 Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19 så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21 Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske). Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då. Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt. hoppas du får ordning på din båt och är nöjd med ekipaget. Meddela gärna om du har några andra erfarenheter eller tankar kring båten. Hör gärna av dig om du vill testa min 23 Pro Series, det är lite bättre vrid i Optimaxarna än 4-taktarna att varje båt/motor är unik, passar kanske perfekt på din. Yamaha Pro Series är högkvalitets propp och passar Merc, behöver en annan tryckbricka bara. Mvh P
-
Kul med någon annan som har 115 hk på sin Silver Hawk. Jag har en 115 EFI 4-takt på min Silver Hawk 540 CC, bytte upp mig från 75 hk som satt på när jag köpte båten. Det var en optimax och båten gjorde 34 knop, dock så fick man ligga på ganska höga varv i marschfart vilklet var ett skäl till att jag bytte till 115 hk. Hade gärna valt Optimax igen som jag tycker är en superfin motor men fick ett väldigt bra pris på en ny 4-taktare så valet föll på den. Jag har provat flera propellrar och även satt på en 7 CMC backet, för att försöka få till ett bättre gång läge. Silver Hawken går med lite väl mycket båt i vattnet och lite tungt med fören, köregenskaperna är så pass säkra så jag har försökt att få till lite bättre noslyft. Bracketen har bidragit att balansen har blivit bättre men fortfarande trycks fören ner för mycket vid full fart. Nu kör jag inte max särsklt ofta och egenskaperna har blivit bättre i marschfart. Idag har jag en Yamaha Pro Series 19 och toppar 42 knop, den proppen har ett mycket bra stävlyft och grepp vilket gör att det är möjligt att montera motorn högre. detta tillsammans är precis vad båten behöver. Jag har gjort några långkörningar och klarar mig på ca 0,5 l/nm, då varvar motorn strax över 3000 varv. Detta är mycket bra siffror med 115 hk. Jag har även köpt en 23 Yamaha Pro Series men den propellern har sannolikt för stor stigning, toppfarten blir något lägre men man får ytterligare några knop vid marsch på samma varv. Hade förmodligen fortsatt med den proppen om inte greppt varit sämre vilket är lite konstigt då det är samma propp (fast större stigning) Jag har även provat med 21 Laser 2 och Ballistic men dessa proppar gav sämre prestanda på både marsch och max än Pro Series 19 så därför behåller jag den. Skulle vara kul att testa 21 Pro Series men de är så dyra i Sverige så det får vänta till nästa USA resa (kanske). Summa summarum, jag tror att jag hittat en bra set up med CMC bracket och Pro Series för Silver Hawken. Går mycket billigt och ok fart de gånger man vill stå på. Silver Hawk är inget högfarts skrov vilket märks, går däremot mycket tryggt och stabilt. Man ska nog inte pressa så mycket mer fart ur båten med större motor då det är lite för mycket båt i vattnet, fins risk för vobbling och att båten skär då. Jag använder framför allt båten till fiske men en del transporter, ligger i så länge det är isfritt. hoppas du får ordning på din båt och är nöjd med ekipaget. Meddela gärna om du har några andra erfarenheter eller tankar kring båten. Hör gärna av dig om du vill testa min 23 Pro Series, det är lite bättre vrid i Optimaxarna än 4-taktarna att varje båt/motor är unik, passar kanske perfekt på din. Yamaha Pro Series är högkvalitets propp och passar Merc, behöver en annan tryckbricka bara. Mvh P